Trådlös multimeter

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Trådlös multimeter

Inlägg av Magnus_K »

Hej alla forum-medlemmar!

Detta blir första inlägget för min del.

Jag arbetar som flygtekniker och har i många situationer önskat att jag hade en trådlös multimeter. Det är ofta man behöver mäta något som man samtidigt motorkör eller liknande och kan då inte stå och hänga med en multimeter vid motorn.

Det senaste jag såg var att Fluke har en ny multimeter med avtagbar display som sänder infrarött som har en räckvidd på ca 10 meter.
Vad jag mer hade önskat mig hitta var en multimeter som kunde sända WiFi (eller något med mer räckvidd i alla fall) och ett interface till min dator eller en remote display.

Har någon av er hört talas om något liknande?
Hur svårt hade det varit att brygga på Flukens display med en WiFi sändare?

Tacksam för alla svar!

Mvh Magnus
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av ristomemo »

En lite klumpig lösning, men snabb att förverkliga.

Multimeter med pc interface > laptop > wlan > annan laptop med remotedesktop av första laptoppen.

Alt2

Multimeter med pc interface (comport) > blåtandsdongel > laptop med inbyggd blåtand (och multimetermjukvaran förståss)

http://www.dustin.se/pd_5010059908.aspx
Senast redigerad av ristomemo 4 januari 2010, 18:15:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av Magnus_K »

Tack för det snabba svaret!

Nja, har tänkt på det här men som du säger, lite klumpigt. Det brukar vara svårt nog att få fast en multimeter säkert nog när allt skakar och är öppet.

Det jag hoppas på är om det finns en smidigare lösning att få multimetern att sända sin mätdata trådlöst.

Mvh Magnus
victor_passe
Inlägg: 2436