Trådlös multimeter

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Trådlös multimeter

Inlägg av Magnus_K »

Hej alla forum-medlemmar!

Detta blir första inlägget för min del.

Jag arbetar som flygtekniker och har i många situationer önskat att jag hade en trådlös multimeter. Det är ofta man behöver mäta något som man samtidigt motorkör eller liknande och kan då inte stå och hänga med en multimeter vid motorn.

Det senaste jag såg var att Fluke har en ny multimeter med avtagbar display som sänder infrarött som har en räckvidd på ca 10 meter.
Vad jag mer hade önskat mig hitta var en multimeter som kunde sända WiFi (eller något med mer räckvidd i alla fall) och ett interface till min dator eller en remote display.

Har någon av er hört talas om något liknande?
Hur svårt hade det varit att brygga på Flukens display med en WiFi sändare?

Tacksam för alla svar!

Mvh Magnus
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av ristomemo »

En lite klumpig lösning, men snabb att förverkliga.

Multimeter med pc interface > laptop > wlan > annan laptop med remotedesktop av första laptoppen.

Alt2

Multimeter med pc interface (comport) > blåtandsdongel > laptop med inbyggd blåtand (och multimetermjukvaran förståss)

http://www.dustin.se/pd_5010059908.aspx
Senast redigerad av ristomemo 4 januari 2010, 18:15:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av Magnus_K »

Tack för det snabba svaret!

Nja, har tänkt på det här men som du säger, lite klumpigt. Det brukar vara svårt nog att få fast en multimeter säkert nog när allt skakar och är öppet.

Det jag hoppas på är om det finns en smidigare lösning att få multimetern att sända sin mätdata trådlöst.

Mvh Magnus
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av victor_passe »

2 mobiltelefoner och kamera samtal? Troligtvis lättast och billigast.
Bygg en rigg med lite ståltråd och smältlim så kameran är riktad emot skärmen på multimetern.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av Magnus_K »

Har faktiskt provat några gånger men svårt att fixera kameran så bra så bilden blir tydlig nog.

Detta är ju dock ingen seriös lösning. Jag är ute efter en bra, fungerande lösning som man kanske till och med kan sälja.

Mvh Magnus
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av ristomemo »

Om nu det skulle fungera med en blåtandsdongel direkt på en multimeter så blir det ju bara något klumpigare (extra strömförsörjning av dongeln) än en vanlig multim.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av Magnus_K »

Min erfarenhet av blåtands prylar är att räckvidden är precis kass... Det kanske finns riktigt starka sändare inte vet jag. Är inte lite problemet med IR också att den är ganska känslig för "hinder" i vägen? Kan inte så mycket om sånt här...

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av tecno »

Hur pass störningsfritt är miljön du ska utför mätningarna i?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av Icecap »

Vad vill du mäta? Att göra ett mäthuvud som kan placeras och sedan fjärravläsa är fullt möjligt.

Det finns även multimeter med PC-interface till, dessa kan "förlängas" ganska enkelt.

Shortlink har passande radiomoduler till detta men det kräver en del jobb innan.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av ristomemo »

Min ide utgår för enkelheten från en multimeter med comport. Vet ej hur mycket data som skickas och om det behöver vara riktigt duplexkommunikation så ideen är helt teoretisk. Blåtandsdongel går ju att byta ut mot ett mindre radiomodem för bättre räckvidd.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av sodjan »

> Min erfarenhet av blåtands prylar är att räckvidden är precis kass...

Så vitt jag vet så räcker den alltid till till det som Bluetooth designades till.
Mellan några prylar på skrivbordet eller mellan fickan/bältet och örat.
Inte direkt den miljö som du beskriver.

> Hur pass störningsfritt är miljön du ska utför mätningarna i?

Ett motorrum där en flygmotor testkörs? Låter inte som hemma i köket direkt... :-) :-)

En annan minst lika viktig fråga är hur störningsfri själva mätutrustningen måste vara ?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av blueint »

En sändarmodul kopplad till en AVR (73-646-72) mikrokontroller som kan sköta omsändning osv.. som länkas till en mottagarmodul..?

Alternativt någon blåtandshistoria för duplex.
Klass II kanske är tillräckligt kraftfullt?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av Magnus_K »

Nej det är inte direkt som hemma i köket :D

Precis, blåtanden är för dom små smäcka prylarna och en räckvidd på mycket kort.

Utrsutningen borde vara så störningsfri den kan vara. Mäter man på motorn tex så vill man inte chansa att störa ut motor komponenter (det är väl ungefär det enda i en flygmaskin som kan störas ut om du använder mobilen i flygplanet, i alla fall vad jag hört talas om).
Men som sagt, det kommer bli lite "prova och se". Först få ihop något och sedan jobba på en säker och störningsfri utrustning.

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av Magnus_K »

Tack för alla era inlägg, mycket intressant!

blueint: sändarmodulen som du nämner, hur skulle man kunna lösa interfacet där mellan ev en multimeter och sändaren?

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trådlös multimeter

Inlägg av Magnus_K »

Har också funderat på att köpa en multimeter med RS-232 port och sen köpa den här -> http://www.wcscnet.com/HdwBTRS232.htm

Tror ni att det skulle fungera direkt med den medföljande mjukvaran till multimetern om man bara skulle byta ut kablen mot den här prylen?

Mvh Magnus
Skriv svar