Kabelskotång för oisolerade kabelskor

PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av PTC »

Och varför skulle man bli det för att man är hjälpsam??
:humm: :humm: :humm:
Användarvisningsbild
Bully
Inlägg: 79
Blev medlem: 31 juli 2009, 10:20:04
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av Bully »

Kan vara så att han ligger bakom sidan och lägger han ut länken så kan det räknas som reklam o nån moderator börjar härja...
DeeJayPA2
Inlägg: 371
Blev medlem: 19 mars 2008, 19:20:25
Ort: Luleå

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av DeeJayPA2 »

Biltema har några:
12-678
12-674
44-200
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av Glenn »

deejayupa2:

Samtliga är fel typ, den första är en skaltång, dom andra för fel typ av kabelskor.

Verktygsnisse verkar ha en av rätt typ dock, även om den är en enklare modell, men det funkar säkert för TS.
DeeJayPA2
Inlägg: 371
Blev medlem: 19 mars 2008, 19:20:25
Ort: Luleå

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av DeeJayPA2 »

Alla tre jag skrev klarar att pressa oisolerade kabelskor.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av danei »

Bully: Det märks att du är ny här.
rolle50
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 november 2009, 17:51:17

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av rolle50 »

Jag kommer under kvällen att lägga upp lite mer tänger att välja på

God Jul "nisse"
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av xxargs »

DeeJayPA2 skrev:Alla tre jag skrev klarar att pressa oisolerade kabelskor.
jo, men det finns flera olika typer av oisolerade pressdon och dina avser sådana där man stoppar in kabeln i rörpressdon - inte rullpressning som man gör med trådstartarens kontakttyp.

djävulskaperna finns i detaljerna och som tekniker så måste man just titta på detaljer hela tiden om det skall fungera ihop eller inte.

Den första du hänvisade hade iofs. _en_ hjärtformad pressning för rullpressning - men bara en, ganska stor storlek. skall man klämma kontakt ala trådstarten så måste man ha två olika hjärtformade pressningar, en för krimpningen av kardelen och en för runt isoleringen - två olika storlekar och dessa skall vara 'precis lagom' i storlek. Därför måste man ha en tång med många olika uttag i olika storlek precis som molextången för 210:- + moms från Elfa jag hänvisade till (den kan i stort sett ta alla typer av kontaktdon av alla fabrikat och (mindre) storlekar som kräver rullpressning) - alternativt köpa en färdig abikotång för ~1500:- (är då begänsad till typ 3 storlekar men klämmer isolering och kardelen samtidigt...).

skall man vara universell och kunna rullpressa allt man stöter på i kontaktaktväg, men inte i så många exemplar var gång så förordar jag fortfarande Elfa 80-485-63, men skall man sitta och klämma 100-tal och mer av samma typ i tillverkningsindustriell storlek så köper man dom dyrare abikotängerna för jobbet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av Glenn »

till abikon kan man ju dessutom köpa fler käftar om man ska ha olika varianter, dock brukar dte ju sluta med att man inte orkar så man köper fler tänger :)
Användarvisningsbild
Bully
Inlägg: 79
Blev medlem: 31 juli 2009, 10:20:04
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av Bully »

danei skrev:Bully: Det märks att du är ny här.
Och med det vill du säga?
Mindmapper
Inlägg: 6424
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av Mindmapper »

Det finns flera stycken här på forumet som går in och säljer än det ena och det andra. Svarar du på en fråga kan det inte vara fel att visa var produkten finns. Det finns regler för forumet och följer man dessa ska det väl inte vara något problem!

Nu tycker jag inte att dessa tänger var någon större höjdare än Biltemas tänger, vilka jag inte skulle rekommendera någon att köpa. Beror i och för sig också på storleken på det du ska pressa. Flera har redan varit inne på vad som är vettigt att köpa.
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av thommyj »

Nu hittade jag budgetvarianten (billigare än 1700 iaf) på elfa som jag kör med 80-479-95. Funkat kanon till ~100 skor hitintills

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av MadModder »

Det är helt ok att svara på en fråga var en produkt finns, fast man själv står för butiken, om man är tydlig med det och inte bara säger typ den här butiken är bra så alla tror att man själv är en nöjd kund. Man får också ha en länk till sin egen webshop i sin signatur.
Det är all annan reklam som inte är tillåten.
Vi kan inte rada upp precis allt i reglerna då ingen skulle orka läsa. Är något oklart, fråga. :)

Jag har en presstång med pressbackar för rullpressning, av märket ELPRESS, modell DRB0115. Funkar bra.
Tur att jag fått den, för den är dyrare än den i första elfa-länken här i tråden... :P
Användarvisningsbild
Bully
Inlägg: 79
Blev medlem: 31 juli 2009, 10:20:04
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Kabelskotång för oisolerade kabelskor

Inlägg av Bully »

Köpte den billiga varianten av Verktygsnisse, funkar hur bra som helst!
Snabb leverans.
Skriv svar