Tennet fastnar inte

Användarvisningsbild
Sluggo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 september 2006, 19:20:46
Ort: GBG/Sthlm
Kontakt:

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av Sluggo »

Hur länge håller ni spetsen mot komponenten/kortet när ni löder?

Såg även en kille löda en gång, som satte en klump(/droppe) tenn på spetsen och bara "duttade" på det på komponenten.. Detta är ingenting jag lyckats med själv ännu, tenndroppen tycker jag aldrig räcker till och att det bara geggar. Är detta annars "rätt" sätt att löda på?

Danielr112>>
Ska tänka på det när jag köper spets nästa gång. För tillfället duger den jag har. *Sparar pengar*
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av Icecap »

Verkligen fel sätt att löda på!

1: Se till att spetsen är lite vätet med tenn.
2: Sätt spetsen i kontakt med båda grejer som ska lödas ihop så att vätningen överför värme till båda samtidig.
3: Vänta en kort(!) stund.
4: Tillför lite tenn, detta ger lite fluss och väter än bättre = bättre värmeöverföring.
5: Vänta en aning mer.
6: Tillför lödtenn till "rätt form" uppnås (brukar vara detta punkt som skiljer ordentligt)
7: Eftervärm en kort(!) stund.
8: "Knycka" bort lödspetsen
9: Låt kyla.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av E85 »

En dålig lödning kan man dutta lite på med flusspenna och värma på så blir den kanon. Fluss är extremt viktigt för att få fin vätning. Låter man tennet ligga för länge på spetsen bränner man bort flusset så det blir kasst. Inte stoppa tenn på spetsen alltså innan man värmt stället som ska lödas.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av Glenn »

325 grader kör jag på, tycker det funkar bäst, sen kan folk få säga vad dom vill om huruvida det är för varmt eller för kallt :)

Som nybörjare skulle jag rekommendera att du kör en lite bredare mejselfrormad spets, och som tidigare nämt, kort.

Jag har alltid som vana att torka rent spetsen på svampen och föra på lite färskt tenn innan varje lödning, just av ovanstående
skäl, dessutom sätter man då tillbaka pennan med förtennad spets, vilket ska göra att den håller bättre.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av Glenn »

Sluggo skrev: Såg även en kille löda en gång, som satte en klump(/droppe) tenn på spetsen och bara "duttade" på det på komponenten.. Detta är ingenting jag lyckats med själv ännu, tenndroppen tycker jag aldrig räcker till och att det bara geggar. Är detta annars "rätt" sätt att löda på?
Om man har förtennat båda ytorna innan så kan det räcka att göra så, men det beror lite på vad man löder.

Typfall är ju kontakter typ DSUB med "avfasade rör" att löda i.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av v-g »

Jag tycker det låter som någon form av beläggning antigen måste du flussa eller så är det massor med typ ärga. Hur än hett man har ska det ju fästa om man bara duttar till, dvs inte låter tennet koka.
Användarvisningsbild
Sluggo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 september 2006, 19:20:46
Ort: GBG/Sthlm
Kontakt:

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av Sluggo »

Kollade igår, det är 375 grader jag löder med..
Glenn skrev:.....och föra på lite färskt tenn innan varje lödning, just av ovanstående
skäl, dessutom sätter man då tillbaka pennan med förtennad spets, vilket ska göra att den håller bättre.
Så gör jag också. Läste även i manualen (fråga mig inte varför) till lödstationen. Där stod samma sak. -Att man efter varje lödning ska torka av på svampen och tillsätta lite tenn på spetsen. Och att man skulle tillsätta lite tenn på spetsen innan man börjar löda..
E85 skrev:Låter man tennet ligga för länge på spetsen bränner man bort flusset så det blir kasst. Inte stoppa tenn på spetsen alltså innan man värmt stället som ska lödas.
Om man efter lödningen torkar av spetsen och förtennar den, sätter den i kolvstället och förbereder nästa komponent, så är ju tennet på spetsen brännt när man ska börja löda igen. I mitt fall, så blir det att jag då torkar av spetsen igen och tillför lite nytt tenn innan jag börjar löda.
Är detta "rätt"? -Känns som det går åt ganska mycket tenn efter ett tag, som då bara hamnar på svampen..

Dessutom, för att få spetsen täckt med ett lager tenn innan jag börjar löda, måste jag ha på "för mycket" tenn, så det blir som en droppe tenn på spetsen. Denna tar jag bort genom att "kasta" av den (så den skvätter bort från spetsen) mot svampen, vilket gör att det blir tenn överallt..
-Jag vill ju inte torka bort droppen på svampen, då försvinner ju det lager med tenn som jag ska ha på spetsen..
Känns som jag har missuppfattat detta lite? -Eller är det bara teknik att få på lagom mängd tenn?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av Icecap »

Man torkar INTE innan man ställer den i stället! Man ska dock se till att den är vätet när man ställer den och när man sedan ska börja löda torkan man, kollar att den är våt nog (och fixar det om det behövs) varefter man löder.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av kimmen »

Något annat som kan ställa till med problem är om man har fel sorts tenn... Tenn utan flussmedel kan man ju råka få tag i av misstag och det är ingen höjdare för att löda elektronik.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av xxargs »

Om man skaffar tjockflytande fluss på spruta så kan man underlätta och rädda upp väldigt mycket som annars kan vara väldigt motsträviga att få till. Flusset som finns i själva lödtennet räcker inte alltid till och många gånger av för snäll sort och behöver lite extra hjälp helt enkelt.

Bra tjockare fungerande flussmedel är en förutsättning för att vissa tekniker som släplödning med lödpenna mot tätpinnade kretsar skall fungera.

Verkar det svårlött mot ytorna så får man kanske förtenna i förväg och därefter torka av igen med lödfläta innan den riktiga lödningen, med avtorkningen med lödflätan så får man en kontroll att förtenningen/vätningen verkligen lyckades och man inte bara har en kaka/droppe som man tror är OK men i verkligheten bara ligger ovanpå det som förhindrar vätningen (oxid/fett etc.) - ibland kan det vara avtorkningen med kopparflätan i sig med lätt gnuggning under värme som river hål på oxidskiktet och man får vätning.

om lödflätan är lite gammal och lite trött på att suga/väta så ökar dess absorptions/vätningsförmåga väldigt mycket med en extra droppe tjock flussmedel på flätan strax innan där man skall värma.
Användarvisningsbild
Sluggo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 september 2006, 19:20:46
Ort: GBG/Sthlm
Kontakt:

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av Sluggo »

Tack alla för era tips!
Eftersom jag bara gjort smålödningar fram tills nu och lödningar som inte är så noga med, så har jag ens inte något flussmedel hemma... Har dock fluss i tennet, det vet jag.
Ska se till att skaffa mig det innan nästa projekt. Och en lödfläta. Har en nu, men har aldrig lyckats suga upp något som helst med den (Tyskt billigt skit)

Nån som förresten har testat Tippy? Kanske kan vara bra?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av v-g »

Jag kör denna fungerar mycket bra. Köp även en tennsug så att du kan få bort större mängder tenn snabbt (29:- kan det vara värt ;) )

Väter sen spetsen manuellt, ibland vill man ju inte ha mer än kontakttenn (tex vid avlödning) och ibland massor tex vid kabelförtenning detta är ju svårt med dessa pastor.

Flätan kanske inte är uppenbart hur man använder jag gjorde själv fel från början.
Den ska ligga mellan lödspetsen och det tenn man önskar avlägsna, i början höll jag bara bredvid och då måste man ju klippa bort spetsen(på lödflätan) hela tiden.
Användarvisningsbild
GhostLT
Inlägg: 155
Blev medlem: 14 juli 2009, 18:16:22

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av GhostLT »

Ta en Lödkolv ex LV33R 450/600w den fixar nästan allt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av Glenn »

ghostlt: är du ironisk eller vad ?

Den lödkolven verkar mest vara avsedd att löda typ bilplåt med eller nåt.
Användarvisningsbild
GhostLT
Inlägg: 155
Blev medlem: 14 juli 2009, 18:16:22

Re: Tennet fastnar inte

Inlägg av GhostLT »

:)
tenna bilplåt ja
kretskort då behöver du nog var duktig eller ha stora mellanrum mellan komponenterna
men du kan löda lös allt på en gång med den behöver nästan ingen tennsug
Skriv svar