koppar+järn->Korrosion?

Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av Jimjou »

Jag tänker montera upp en kopparbehållare avsedd att innehålla vatten i min smedja som är ett plåtskjul.
Kommer det att utvecklas korrosion mellan kopparen och järnet?
Vilken sorts skruv är lämlig att använda?

Tack på förhand
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av xxargs »

om du har järnrör etc. anslutet med metallisk kontakt till kopparbehållaren så är risken stor att järnet med (kortare) tiden rostar upp.

kör med mässingsprylar mot det som är metalliskt anslutet mot kopparbehållaren, en kort bit slang och därefter kan du ansluta mot järnrör, järnkranar etc.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av Jimjou »

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av Mizzarrogh »

*Allt* rostar i en smedja, det kan du vara lugn för... :D

Vi körde behållare helt av järn de höll ganska länge, koppar och järn blir som sagt mycket riktigt ett galvaniskt element med korrosion som följd, jag vet inte om följande stämmer, men zink med relativt högt mässings innehåll (eller var det tvärtom...) skall tydligen stoppa (dock säger egna iakttagelser att det inte funkar om zinkinnehållet är för lågt, det skall heller inte överstiga ca 30%(tror jag) då mässingen då blir tekniskt dålig och inte håller samman bra själv).

men om du kör tjockt järn kommer det ändå att hålla mycket länge, ev kan du måla på någon tjock färg på järndelarna som ligger direkt an mot koppar innan du fäster den då behöver du knappast bekymra dig de närmsta årtiondena.

Edit: Rostfritt orsakar även det korrosion mot vanligt järn, jag vet inte varför men verkar bli något slags galvaniskt element (antagligen mot nickel eller något i det rostfria *gissning*).

Edit: Jaha, såg att xx redan skrivit samma sak. :)
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av limpan4all »

Borde man inte rätt enkelt kunna skapa en spännings/strömkälla som balanserar ut den galvaniska korrosionen?
Någon med kunskap?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av hcb »

Jo, men problemet är väl att se till att strömmen blir exakt==0 (annars driver man ju reaktionen åt andra hållet).
Telesystemet är svjm plusjordat just för att undvika korrosion.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av xxargs »

mässing är kopparlegering med zink - och i fel förhållande mellan koppar och zink i aggressiv miljö och galvanisk korrosiv miljö så kan mässing avzinkas och bli spröd och porös - så det finns kvalitetsmått även här.

nu har jag för mig att rördelar för vattenledningar skall ha mässing som är avzinkningshärdiga eftersom de ofta kopplas till både kopparör och järnrör i allehanda konfigurationer. någon form av korrision inträffar nog alltid (ärgning ala grönt på koppar är också korrision) utan det handlar om takten på det om det går sönder inom några år eller en eller ett par manslivstider...

koppar direkt mot järn hör definitivt till något som kommer att gå sönder inom några år och förmodligen producera massor av rostigt vatten tills när järndelen/röret går sönder...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av danei »

Frågan är ju vara frågeställaren frågar om. Han säger ju inte att han ska ansluta järnrör till behållaren. Att ha en koppar behållare i en järnhus är inget problem i sig. Det är om vattnet har kontakt med både järnet och kopparn som det blir problem.

EDIT: Om kopparn och järnet också har galvanisk kontakt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, står det torrt är det ju inga problems, har flera kastruller och annat här av ren koppar med järnhandtag och de har ju inte korroderat märkbart efter över 100 år trots att folk förmodligen kokat vätska (kaffe, etc) i dem.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av Jimjou »

Jag kommer inte att ha några vattenledningsrör till behållaren, påfyllning sker med hink.
Luften är väldigt fuktig därinne och verktyg och annat börjar rosta ganska snabbt.
Jag har lite gummiduk liggandes, det får nog bli en bit mellan väggen och behållaren.
Under våren/sommaren ska jag försöka komma igång och måla allt.

Tack alla för hjälpen!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: koppar+järn->Korrosion?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, betydande problem får man mest om man tex gör som en bekant som tippade i typ 5 kilo koksalt i karet för att det inte skulle frysa på vintern när hans lilla gårds smedja stod ouppvärmd... :D (however, på förra jobbet brukade de ha lakekaren för varmdorning i maskinhallen hängandes i krokar direkt på sidan av härdkaren och det var inga särskilda problem vad jag minns).
Skriv svar