Elkabel som högtalarkabel

danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av danielr112 »

jag kör med den kjell kablen. funkar fint hemma hos mig och priset är det rätta.
Användarvisningsbild
Sluggo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 september 2006, 19:20:46
Ort: GBG/Sthlm
Kontakt:

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av Sluggo »

Meduza skrev:tex måste väl inte isoleringen ha samma spänningstålighet på en högtalarkabel?
...Så då borde elkabeln normalt vara dyrare (Men det är den inte)? :humm:

Känns som jag ska droppa detta nu...

Jag tackar och bockar för era svar, nu vet jag iaf att det funkar med elkabel
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av tecno »

...Så då borde elkabeln normalt vara dyrare (Men det är den inte)?
Kjell&Co: Högtalarkabel 50m. 159:- / Starkströmskabel 50x1m á 6:- = 300:-

Hur fasen räknar du egentligen? Elkabeln är ju nästan dubbelt så dyr!
Användarvisningsbild
Sluggo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 september 2006, 19:20:46
Ort: GBG/Sthlm
Kontakt:

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av Sluggo »

Just i detta exempel, ja, men överlag, så är högtalarkabel dyrare.

..Får väl ta ett annat exempel då: Clas Ohlson: Elkabel10m 39:- Högtalarkabel 10m 45:-
Användarvisningsbild
Sluggo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 september 2006, 19:20:46
Ort: GBG/Sthlm
Kontakt:

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av Sluggo »

...Innan någon hinner hugga om det, så ja, jag vet att pris, kvalitet m.m. skiljer mellan t.ex. elkabel och elkabel och därmed kan det skilja sig på samma sätt mellan högtalarkabel och högtalarkabel eller mellan elkabel och högtalarkabel.
Men överlag, som jag har förstått det, så är högtalarkabeln ofta (Inte alltid) dyrare.
syltkaka
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 december 2006, 18:55:09
Ort: Göteborg

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av syltkaka »

Vanlig elkabel är högst olämplig att använda till sina högtalare då atomerna ligger i fel riktning. Dessutom så klarar elkabeln inte högre frekvenser än 50 Hz. Om du försöker köra högre frekvenser så kommer elektronerna bara bromsas upp i elkabeln.

Avsaknaden av skärm på elkabeln gör också att en del elektroner lyckas smita på vägen till högtalaren.




Oops, ironi... (gör mig lustig över hifi-extremisterna)

Som någon redan nämnt så funkar den helt ok. Vissa hävdar till och med att elkabel skulle vara den perfekta högtalarkabeln...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vanlig elkabel är högst olämplig att använda till sina högtalare då atomerna ligger i fel riktning
Jag höll på att säga idiotdjävel, men nu när hjulen står i dörren måste man vara snäll ... om man vänder sladden åt andra hållet kommer det att funka, juh! :whoho:


Jag kör med en gammal inbränd High End-kabel jag köpte i Cedmerts radioaffär i Nybro för 25 år sedan för 4 kronor metern. Elektronerna är så inspelade att de vet direkt vilken musik jag spelar. :lie:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av Purre »

En skillnad till om man köper högtalarkabel är att man får betala för att det står Supra på den eller vad man nu köper för märke. Samt att en hel del har färdiga kontakter osv. Sen ska man köra bi-wire eller bi-amp blir vanlig kabel lite bökigare då man får ha två liggandes fram till högtalaren. Men visst går att trä en kabelstrumpa över hela kabeln så är man snart ifatt :)
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av Muppis »

Det finns elkablar med fler än två ledare. vad är "vanlig kabel"? Hur ser en ovanlig ut?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av Purre »

Med vanlig syftade jag på den han länkade till. Visst vi har EKKR 19x1.5 på jobbet om det är så. Men isf skulle nog snarare 4x2.5 bli bättre dock känns det inte bra att ta grön/gul till annat än jord men visst det går. Vi hade en på jobbet som tyckte vi skulle tejpa om grön/gul och ja det går också...
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av v-g »

Den ovanliga är dyrare.

Högtalarkabel som är lite "snyggare" än elkabel om man gillar genomskinligt hölje finns på biltema. Det är ju även bra med genomskinligt hölje om man ska inspektera och mäta den sk corioliseffekten inuti kablarna.

Jag gör dessutom tvärtom och kör högtalarkabel till spottarna för att de borde ju vara dämpade så man slipper höra surret från trafon.
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av Muppis »

Nu har jag inga priser i huvudet, men man kan använda styrkabel, tex FQAR om man inte vill ha färgmärkta kablar. Det är en skärmad kabel så den är antagligen ganska dyr om man jämför med 6kr metern för tvåledaren som länkades till tidigare. Men ska man ligga på topp så kostar det. Den är iaf billigare än supras kablar..
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av Purre »

https://www.referenceaudio.se/default.a ... o4x25.aspx

60kr/m men sen tillkommer kontakter så visst det är inte gratis direkt :) Nöjer man sig med 2x2.5 så kostar den "bara" 40kr/m om man väljer samma ur samma serie, går att komma ner till 25kr/m
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av Muppis »

Rackarns! Det var ju inte så farligt, FQAR som visserligen är skärmad kostar 60kr/m för 4x1. Men då har den heller inte kort stigning på tvinningen vad jag vet.. Däremot kan den vara pex-isolerad om det är bra i hifi-sammanhang?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Elkabel som högtalarkabel

Inlägg av orvar-e »

Jag har tagit två st 2.5 mm2 RKK trådar, tvinnat den med hjälp av en borrmaskin. Funkar kockrent då min biltema högtalar kabel hade tagit slut och jag ville ha kablar till högtalarna på direkten. :)
Skriv svar