Laserdoom :P

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sys2
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 februari 2005, 11:56:54

Laserdoom :P

Inlägg av sys2 »

Har funderat på det ett tag och har sett en sida med någon som gjort ett laserdoom som ett projekt,dock bara bilder så man fick inte reda på något :/

Någon som vet hur laserdoom fungerar egentligen? det lär väll vara IR eller liknande de använder? Sensorer på huvet, axlar, och ben typ ? och vapnet med en IR led som konsentreras så att den inte sprider sig åt alla håll och kanter, eller har jag fel här? :>

och om de använder IR, vart i helskotta får man tag på billiga avstämmda IR moduler med lång räckvidd så man slipper bygga egna filter/förstärkare etc :>
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det var några som byggde ett sånt i en projektkurs jag gick. Jag tror de använde helt vanliga IR-dioder, samt toa-rullar och linser för att göra "vapnen" som skickade ut IR-signaler med unika id-nr. Sen hade de några mottagare, och en mikrokontroller som läste av dessa och kommunicerade via radio med en centralenhet som visade en "fraglista" (komplett med ping-tid :) ) på en VGA-skärm.

Jag *tror* de använde helt vanliga IR-mottagare. Om man koncentrerar IR-strålen man sänder ut någorlunda bör man få rätt bra räckvidd.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26429
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns smala IR dioder tex. L8957
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad har "laserstårlen" för funktion i de riktiga spelen? Är den enbart estetisk?
Annars skulle man kunna modulera denna för att skicka över informationen, men då blir det till att bygga egna filter, demodulator och sånt till mottagaren.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Jag tror det är ganska svårt att modulera lasern från t.ex. en billig laserpekare med de frekvenser man behöver för att föra över några bytes information på rimlig tid med rimlig säkerhet. Tror inte att du kan modulera drivspänningen direkt från batteriet alltså.
sys2
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 februari 2005, 11:56:54

Re:

Inlägg av sys2 »

Tycker det borde vara svårt med laser, då skulle du behöva pricka rätt så precis på motagaren för att den skulle reagera, är iallafall det jag skulle tro :>

Cyr, kanske var från det jag såg då :P Där var det toa rulle för att få strålen smalare etc och en micro processor för att läsa av score å så :>

IR dioder dessutom kan ju skicka väldigt starka pulser, om man pulserar så tål de ju ända upp till 1A vilket borde resultera i rätt så starkt ljus :P
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Här finns det thumbnails kvar från den kursen, men man får 404 om man klickar :(

Bland annat laserdoom-gruppen och vår robotiserade softair-gun :twisted:

http://www.da.isy.liu.se/courses/tsea45/bilder.htm
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag var och spelade på Sundsvalls Laserhall för första gången i går kväll. Det var jobbigt av bara den att hålla igång i halvmörkret i 20 minuter, svetten rann om mig - men det gav säkert nyttig tränig.

Hur som helst så så var tydligen maxavståndet för att detektera träff ungefär 12 meter, och det kan ju tyda på att informationebäraren inte är lasern.

Men å andra sidan så tycker jag att man var tvungen att sikta väldigt precist på sensororådena för att träffa även på halvlånga avstånd. Och det tyder på att det kanske ändå var laser iallfall. En vanlig stråle av IR-ljus även om det är kollimerad av linser borde ha divergerat till en hyggligt stor ljuspunkt efter 5-6 meter.

Tusan vet.

Jag fick lägst score av oss som spelade. Men jag skyller på att dom andra var sånadära vältränade typer som åker vasaloppet och så... :-)
sys2
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 februari 2005, 11:56:54

Re:

Inlägg av sys2 »

Cyr, precis den sidan jag sett :>

matseng, kan tro det. Aldrig testat men tycker det ser skojj ut .. och man slipper få en hård paintball kula smackad över sig när man blir träffad :P

Dock hade jag en idee om att använda en sån där bio muscle stimulator och sätta typ en elektrod på vaden och en på baksidan av låret, blir du träffad i benet skickar den en puls p åmax effekt ... bite that :P då ser det iaf ut som du blir träffad ;>

12m, hmm.... 8m har jag sett på IR-moduler .. man borde kunna göra det bra mycket större räckvidd om man byggde egna filter och förstärkare åt den, så man få ha så stor förstärkning man vill och kanske dessutom få ut "kanske" signaler :> Men bilr dyrt och mycket att plugga på om man ska till å göra egna filter å grejjer :>

Det finns väll IR laser också ? men den kanske beter sig som vanlig laser ...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

laser betyder att man skickar ut en förstärkt ljussignal som har en enda våglängd. Så ja, IR laser är vanlig laser.

Om man maxxar en IR diod på 1A så borde den räcka ganska många meter tycker man ju. Testa med det först innan du börjar med en massa egna filter och så.

Det verkar bli ett skoj projekt. Du får lägga upp en tråd i projektdelen sen när det börjar gå framåt.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Jag har själv letat en hel del efter den här typen av prylar på nätet. Det verkar som om man kan uppnå riktigt stor räckvidd (upp mot 200 meter). De som gör detta använder en bössa med lins i ena änden och IR-diod i andra. Man justerar in lysdioden så den hamnar i linsens brännpunkt. På så vis minimerar man spridningen. Sedan finns det IR-dioder med riktigt bra kräm i, t.ex TSAL6100 på: http://www.rentron.com/remote_control/IRLED.htm För sensorn kan man använda t.ex. ELIRM8601S på ELFA. Jag spelade LaserMAXX för några månader sedan. Där hade de vänligen att ha byggt allt i genomskinlig plast så man kunde lätt se att det var just de där ELIRM-sensorerna de använde på t.ex. axelsensorerna.

Kolla in bössorna nästa gång ni spelar Laserdome, de har linser! Lasern är bara där för att se cool ut samt för att underlätta siktandet.

Sök på "laser tag diy" på Google så ska ni se att det är många som gett sig på projektet. Det finns gott om scheman, PIC-kod osv att håva ur på nätet! Berätta gärna på forumet om era framsteg, jag är ganska nyfiken själv!
sys2
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 februari 2005, 11:56:54

Re:

Inlägg av sys2 »

Har icke satt igång med något mer än att försöka filtrera IR ljus själv, vilket har fungerat med "så där" resultat, jag fick den iallafall att bara reagera på typ tv dosor och liknande, men räckvidd å dyligt var verkligen dålig .. jag som inte kan mina saker helt enkelt .. så ska få mig riktiga IR-moduler istället, 8m duger nog gott och väl endå om man sen också som Earendil sa att använda linser och sen 1A pulser på det så borde man få en ganska saftig räckvidd och samtidigt kunna koncentrera ljuset nog mycket för att man inte ska kunna sikta runt om och hoppas på det bästa :P

Och bara jag får reda på vad min lön blev, (har väntat 2 månader på att få den ... sen lär far räkna ut hur mycket som går bort och han ska tala med en om det .. och den jäveln drar ut på det också .. drygt som fan å itne veta när man vill sätta igång med något . .tjatar och tjatar men han får verkligen inte fingrarna ur :/ ) så ska jag nog sätta igång och experimentera lite, planerar förövrigt att använda AVR som MCU (heter det inte så ? :P).
Niklasg
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 augusti 2005, 23:57:30

Inlägg av Niklasg »

Hej!

En liten nybörjarfråga:

Finns det någon färdig motagare för IR mottagare som känner av om den blir träffad av en IR stråle och kan skicka ut lite ström till t.ex. en siren eller lampa?
Funderar också på att göra något liknande fast utan något räknesystem eller så.

/Niklas

EDIT: Hittade denna: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2014271.htm
skulle det möjligtvis kunna användas? Kan man utöka fältet för "avkänningen" på en sådan? Kan man kanske använda en sån här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2014268.htm och sedan koncentrera strålen lite (antar att det är rätt stor spridning på den)?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7015
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Earendil skrev:Jag tror det är ganska svårt att modulera lasern från t.ex. en billig laserpekare med de frekvenser man behöver för att föra över några bytes information på rimlig tid med rimlig säkerhet. Tror inte att du kan modulera drivspänningen direkt från batteriet alltså.
Tag en titt på dessa länkar:
The educational encyclopedia

RS-232 Laser Transciever :D
Niklasg
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 augusti 2005, 23:57:30

Inlägg av Niklasg »

Hej!

Går det att löda fast flera IR-mottagare på en sån här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2014271.htm ? Alltså så att man kan träffa på flera olika punkter på kroppen utan att behöva köpa ett antal hela mottagare. Har kanske inte så jättestor lust att köpa ett antal sånna där :P

/Niklas
Skriv svar