Hur gör man för att lysa upp plexi på bästa sätt?

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hur gör man för att lysa upp plexi på bästa sätt?

Inlägg av PeterH »

Ni som kan plaster, kan man inte smälta plexin och hälla det i en gjutform efter att man vispat in bubblor i den? Hur tillverkas dom färdiga handtagen? Skulle det hålla om man helt enkelt fyllde en gjutform med klar epoxilim? :humm:
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Hur gör man för att lysa upp plexi på bästa sätt?

Inlägg av Jimjou »

På Överskottsbolaget såg jag innan jul klädgalgar i plast, det var klar plast med ingjutna bubblor. Jag kommer inte ihåg om de var tillräckligt grova för att duga som handtag men de var grövre än de vanliga trägalgarna iallafall.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Hur gör man för att lysa upp plexi på bästa sätt?

Inlägg av JimmyAndersson »

PeterH:
Jag tror helt klart att det skulle kunna fungera. Jag har testat att göra både tunna (mindre än 1mm) epoxi-plattor och ett handtag till ett trädgårdsredskap. Tunnt epoxi är segt och hållbart, nästan som gummi, fast styvare och ungefär lika genomskinligt som plexiglas. Tjock epoxi är riktigt hårt och hållbart. Det är lätt att få bubblor i epoxi. Jag fick det ofrivilligt på den tunna epoxi-plattan...


När vi ändå är inne på plaster och handtag: Jag har även gjort ett handtag av plastic padding till en snigelplockare. :)
Det gjorde jag genom att kleta plastic padding på änden av ett fyrkantrör i aluminium. Sedan slipade och spacklade jag i omgångar till jag var nöjd.
Skriv svar