Ny multimeter, vilken?

victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Ny multimeter, vilken?

Inlägg av victor_passe »

Hej, jag är på jakt efter en ny multimeter, min gamla är riktigt kass, visar 0,1V med kablarna i luften och tar ca 1sek för att göra kontinuitets test. Glapp som bara den har den också.

Jag vill ha en riktig denna gång, har kollat på fluke 177 och den verkar vettig.
Jag ska ha den till elektronik och inte el-teknik.
Jag har inga riktiga krav utan vill bara ha en som funkar och kommer funka i många år framöver.

Och detta med kalibrering, är det något viktigt? om jag har förtått det rätt så kalibrerar man inte instrumentet utan bara mäter hur mycket fel det mäster och skriver det på en papperslapp, känns ganska poänglöst, jag menar den mäster ju inte mindre fel för det.

Och den får max kosta runt 2000 med frakt hit.
DeeJayPA2
Inlägg: 371
Blev medlem: 19 mars 2008, 19:20:25
Ort: Luleå

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av DeeJayPA2 »

Försök hitta en en beg 89 eller 189, dom brukar ligga bra i pris sen 289 kom.
177 är ju lite mer "el teknik" tycker jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av Glenn »

victor_passe skrev: Och detta med kalibrering, är det något viktigt? om jag har förtått det rätt så kalibrerar man inte instrumentet utan bara mäter hur mycket fel det mäster och skriver det på en papperslapp, känns ganska poänglöst, jag menar den mäster ju inte mindre fel för det.
Det är just det som *är* kalibrering, den kan man göra en kalibrering+justering också, om ens instrument tillåter det.

Fast dom kalibreringslapparna jag sett till flukeinstrument har mest sagt att dom var väldigt bra kalibrerade, ingen ide att
hålla på med sånt som privatperson tycker jag.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av psynoise »

Vill bara säga att Fluke inte är helt fantastiska som många vill påstå, dock har jag bara sätt den usla repeterbarheten hos Fluke 75 på föreläsning där flertalet var parallellkopplade med ganska bra spridning på mätresultatet. HPs bänkmultimetrar däremot är bland det bättre jag stött på, dock kostar de nog en hel del.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av victor_passe »

Lite jobbigt med en bänk multimeter om man vill mäta något som inte står på bänken dock.

Och fluke 189 och 187 verkar ju bra, är skillnaden bara data-loggnings funktionen?
Är det bara Ebay som gäller eller finns det något annat ställe?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av xxargs »

Se upp med begagnade fluke 89 och 189 - isolerade bananhylsorna på spänningsmätningen brukar bli glappiga för att man bryter upp en nit i botten efter ett tags tufft användande - och med tanke på vad de kostade som nya så är det riktigt dåligt och i mina ögon en konstruktionsfel som det borde vara livstids rep och utbytesgaranti på.

Det är i stort sett omöjlig att laga med bara 'lödpennan' då allt är inbyggd i formpressad plastblock och man måste löda bort hela bananhylsblocket och ersätta den med en ny likadan - den kostar iofsig. inte så mycket men ändå... sådant skall inte behövas alls på en kvalitetsinstrument!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av Glenn »

Hopplöst att handla fluke på ebay tyvärr, av nån otroligt konstig anledning brukar aldrig dom som säljer dessa instrument vilja sälja utanför USA, ens om man mailar och frågar.. har aldrig förstått varför, jag handlar ofta andra saker på ebay, men det brukar sällan vara problem att skicka till Sverige annars.

DOm brukar dessutom gå tokdyrt på tradera.. till och med gamla 75/77 kan gå för uppåt 6-700 ibland..


psynoise: Jag har sett liknande, när dom var extremt lika.. fast det var kanske bara åtta instrument eller nåt, och jag minns inte om det var 75 eller 77 eller nåt av dom andra liknande instrumenten. (Dessutom modellen utan romersk siffra efter, alltså den första versionen)

Annars gillar jag iofs HP's instrument rent generellt, men vill man ha en handhållen multimeter så tar jag helst fluke, och i andra hand appa. ..Finns säkert fler bra, men det är dom jag haft positiva erfarenheter av.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18419
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av 4kTRB »

victor_passe skrev:Lite jobbigt med en bänk multimeter om man vill mäta något som inte står på bänken dock.
På tal om jobbig storlek så tar väl den här priset...

http://www.riccibitti.com/dvm.htm :)
Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av Nerre »

Måste det vara en Fluke? Jag menar, att köpa Fluke är väl ungefär som att köpa BMW? Jag skulle hellre köpa en Toyota (Yokogawa? MetraHit?).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av Icecap »

Jag köpte en Fluke 77 i 1982, har den fortfarande, välfungerande.

Då jobbade jag i militären och varje år kom det en kalibreringsverkstad i container och de kalibrerade alla instrument. Jag tog såklart med mitt instrument, mest för att få kollat hur exakt det var. Deras reaktion: "Varför vill du kalibrera den? Den där tar du till jobbet varje dag, du avslutar dagen med att släppa den ner i verktygslådan från 1 meters höjd, ibland byter du batteri och om 10 år kan du få kontrollerat att den fortfarande visar rätt... och det gör den! Det där är bra grejer det!"

Nu har jag en nyare Fluke 79 III och jag har testat att koppla dom ihop och mäta samma spänning och ström och de visar lika, kan dock slå med 1 på lägsta siffer.

Så nej, Fluke är inte som BMW, det är som en Volvo 240, slitstark, stryktålig, inte nödvändigtvis speciellt avancerat men pålitligt som fan.
Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av Nerre »

Och billig?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18419
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av 4kTRB »

4kTRB skrev:
victor_passe skrev:Lite jobbigt med en bänk multimeter om man vill mäta något som inte står på bänken dock.
På tal om jobbig storlek så tar väl den här priset...

http://www.riccibitti.com/dvm.htm :)
Jag höll kurser i 68000 assembler programmering och vi använde AMIGA med ett interfacekort
inkopplat på en slot i AMIGA med alla 68000-signaler utdragna. Jag konstruerade några kretsar
, LCD-kort och A/D samt D/A-kort som eleverna fick som övningar att programmera. Ett idé jag
hade då var att i stället för att visa värdet från A/D:n på LCD var att få visningen på skärmen.
Jag kunde inte AMIGA rutinerna men de andra på jobbet visste en som skulle kunna fixa en rutin
som vi lätt skulle kunna ha med i programmen. Men det blev inget av det just då. Men det hade
givetvis varit ganska kul.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av Icecap »

Nerre: Nja... min 77'a kostade runt 1800:- då, det ger runt 67:-/år och jag förväntar mig en del fler år innan den pajar...

Att betala det pris per år och veta att mätningen är korrekt är OK för mig...
Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av Nerre »

Tjaa, våra gamla Fluke 77 på jobbet är skrotade numera eftersom de inte klarade kalibreringen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ny multimeter, vilken?

Inlägg av Icecap »

Hur många års omild behandling klarade de?
Skriv svar