Ungefärligt pris på plåt

JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av JanErik »

Jag behöver en bit vanlig plåt till en apparatlåda. Förstod att 1mx2m är minsta storlek man kan köpa - vad kan man förvänta sig att en sån kostar, i 0,5mm tjocklek?
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av limpan4all »

Biltema säljer sådan plåt i mindre bitar (att svetsa bilplåt med).
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av danielr112 »

Gå in på din närmaste plåtverkstad och fråga. behöver du bara småbitar så har de förmodligen liggandes för en strunsumma.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av Uttis »

150kr är lagom, smått har jag sett på biltema och clas ohlson.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, Clas ohlsson har bitar på jag tror det är 40'50 eller något sådant, inte väldens billigaste men ok om man bara behöver lite och inte får tag på på annat håll.

Om du behöver litet grövre, typ 1,5 så tror jag att jag har några bitar stående du kan få billigt.
Riktigt tunn plåt brukar vara i tex gamla kakburkar men de har som regel endast tex 0,35 men bra till ev xis mellanlägg och liknande.,
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av JanErik »

Behöver ca 100x30 cm, som toppkåpa till en sopfynds-förstärkare (Technics)...
Har verkligen dagens bilplåtslagare plåt på detdär sättet? Skulle gissa att många köper färdiga komponenter.
Senast redigerad av JanErik 27 november 2009, 19:45:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Du får nog höra hos en vanlig plåtslagare, men även dagens takplåt är fruktansvärt tunn, brukar vara 035, men plåt/smidesverkstad som håller på med bygg/industri, etc brukar de ha tjockare plåt, även vissa tillverknings industrier använder plåtband med ungefär dessa dimmensioner. Nu jobbar jag inte så mycket med det längre som det ser ut nu i skrivandets stund, men där jag var innan så tog vi hem rätt mycket 1-1,5-2, osv. Karosseriplåt brukar vara 08.

Jag skulle dock rekommendera 1mm (eller 0,8 om du får tag på karossplåt) stål eller 1,5-2mm aluminium om det skall vara en förstärkarkåpa, 0.5 är väldigt tunnt, även om det är vanligt i många kinatillverkade prylar så det funkar om man bockar det rätt 035 (som takplåt brukar vara) är nog för tunnt.

Om de måste klippa till en bit särskillt (vilket jag misstänker) så kan det löna sig att fråga runt litet först för bästa pris.

Tror dock inte jag har så lång bit hemma just nu som jag kan avvara.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Inköpspris i enstyck brukar ligga runt en fyra-femhundring (+frakt och moms) för en hel plåt 1x2 meter, som riktmärke, köper man väldigt stora kvantiteter är inköpspriset betydligt lägre. Men det är ett bra riktmärke att gå efter.
Plåtband saluförs per kg, men mig veterligen endast i hela rullar om x 100 kg...
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av rikkitikkitavi »

slöjd detaljer?
de har många metaller...
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Ungefärligt pris på plåt

Inlägg av JanErik »

Hittade slutligen en bit takplåt bakom uthuset, lite tunn men det duger bra.
Skriv svar