Inköp av oscilloskop

Användarvisningsbild
Carmis
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 december 2008, 16:54:53
Ort: Växjö

Inköp av oscilloskop

Inlägg av Carmis »

Har funderat länge på att köpa ett oscilloskop nu, men eftersom jag är student så får jag vänta till julens bidrag hemifrån.
Nu börjar det närma sig och jag kan inte bestämma mig vilket oscilloskop som är bäst att köpa.

Dem enda som jag har hittat till rätt pris är från http://www.mjs-electronics.se/
Men jag har ingen aning om de är bra, de jag har kollat på är analoga under 100 Euro:
BBC M6003, Hitachi V-209 och Philips PM 3206.

Har någon erfarenhet från dessa?
Eller finns det bättre oscilloskop att köpa för liknande pris någon annanstans?
(tradera och ebay är tyvärr inte aktuellt eftersom mina föräldrar kommer betala och de gillar inte auktioner :( )
Senast redigerad av Carmis 18 november 2009, 14:21:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8485
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av AndersG »

Jag kan rent allmänt rekommendera MJS. Prylarna funkar och om det inte gör det får du en annan eller pengarna tillbaka.

Vad behöver du för brandbredd? Av de du nämner skulle jag nog ta Hitachi eller Philips. Fördelen med mera kända fabrikat är att du kan få tag på manualer, servicemanualer etc.

Annars så skulle jag föreslå att du går upp till 200€ och köper ett beg Tektronix. Jag köpte faktiskt mitt Tek på Blocket ;)
Användarvisningsbild
Carmis
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 december 2008, 16:54:53
Ort: Växjö

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av Carmis »

Jag önskar att jag kunde gå upp till 200 Euro, men finare instrument får komma när jag börjar jobba.

Bandbredden är jag lite osäker på, men jag tror att jag max behöver 15-20 Mhz. Jag håller mest på med mikroprocessorer nu som kör i max 20 Mhz, de borde väl inte kräva högre bandbredd?

Ingår det prober när man köper på MJS eller får man köpa till dem, står inte mycket information på sidan?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8485
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av AndersG »

Du behöver minst 10x den bandbredd du vill se. Så för 20MHz skall du ha ett 200MHz skop. Prober ingår oftast ej. Kan köpas på Kjell & Co, eller bättre här på forumet. Köpte ett par av PeterH som jag är mycket nöjd med.
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av tgr »

Ett alternativ är att ringa/skriva brev till företag runt om dig som kan tänkas ha intrument liggande som inte används och som de inte orkat slänga. De kanske kan tänka sig att donera ett...
Jag fick mitt 2kanals 60MHz Tektronix aldeles gratis med ett gäng prober.
Användarvisningsbild
Carmis
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 december 2008, 16:54:53
Ort: Växjö

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av Carmis »

Jag ska faktiskt börja ringa runt till företag snart angående exjobb, ska tänka på det då tgr. :tumupp:
AndersG skrev:Du behöver minst 10x den bandbredd du vill se. Så för 20MHz skall du ha ett 200MHz skop. Prober ingår oftast ej. Kan köpas på Kjell & Co, eller bättre här på forumet. Köpte ett par av PeterH som jag är mycket nöjd med.
Fast en processor kanske behöver minst 10 cykler för att behandla en signal innan den skickas, då blir det ju 2 Mhz * 10 = 20 Mhz. Om jag har tur :)

Om man skulle välja mellan Hitachi och Philips är Hitachin värd 45 mer euro för 5 Mhz mer bandbredd?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av psynoise »

AndersG skrev:Du behöver minst 10x den bandbredd du vill se. Så för 20MHz skall du ha ett 200MHz skop.
Fast det gäller väl nog bara för samplingsoscilloskop om man vill se en bra sinusvåg på 20 MHz. För analoga oscilloskop är jag lite osäker men jag har för mig att den kan visa 20 MHz sinus men inte 20 MHz fyrkantsvåg då övertonerna inte kommer med. Någon får gärna bekräfta detta, är osäker själv tyvärr.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8485
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av AndersG »

Det beror väl på hur abrupt den klipper över tex 20MHz. Om man vill se en 20MHz fyrkant någorlunda oförstörd så är det nog 10x som gäller.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av sodjan »

> Jag håller mest på med mikroprocessorer nu som kör i max 20 Mhz,

OK, processorn kör alltså upp till 20 MHz *internt*.
Det betyder ju inte att du har 20 MHz signaler från
processorn som du vill titta på. Du kan antagligen alldels
utmärkt använda ett 20 MHz oscilloskop för att se de
signaler som en 20 MHz processor genererar som sannolikt
ligger på max 1 MHz eller så.

Alltså *se* signalerna, det kanske inte duger till att mäta
stig-/falltider eller ringningar o.s.v, men det är sannolikt överkurs
i alla fall just nu.

Man kan också säga att steget från *inget* oscilloskop till ett 20 MHz
oscilloskop är mycket större än steget från ett 20 MHz oscilloskop till
ett 200 MHz oscilloskop... :-)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av psynoise »

Tyvärr duger ett analogt oscilloskop utan minnesfunktion bara till att studera periodiska signaler, ska man leta efter störningar och annat ont i en digitalkrets är tyvärr minnesfunktion som finns hos samplingsoscilloskop guld värt. Dock håller jag med om att ett 20 Mhz oscilloskop är mycket bättre än inget alls, utan oscilloskop är man blind när man labbar med elektronik.

Det beror väl på hur abrupt den klipper över tex 20MHz

Mm, men är det endast -20 dB/dekad borde nog ingångsimpedansen hos oscilloskopet motverka detta då den sjunker i samma takt. Jag får nog att leta upp mätteknikboken, för mycket som blev oklart här helt plötsligt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8485
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av AndersG »

Du kan antagligen alldels
utmärkt använda ett 20 MHz oscilloskop för att se de
signaler som en 20 MHz processor genererar som sannolikt
ligger på max 1 MHz eller så.
Det stämmer. Det var bara feluppfattningen att ett 20MHz skop för 20MHz signaler som jag måste korrigera.

Annars håller jag med. Jag klarade mig bra med ett 10MHz skop rätt länge.
Användarvisningsbild
Carmis
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 december 2008, 16:54:53
Ort: Växjö

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av Carmis »

Låter som om 15 MHz oscilloskopet från Philips duger åt mig, det är precis som psynoise sa att man är blind utan. :wink:
sugarman64
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 oktober 2008, 19:40:50
Ort: Lomma

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av sugarman64 »

Har ett sådant (Philips) och har som glad amatör klarat mig länge med det. Kör som snabbast PIC på 20Mhz, men det är ju som det skrivs tidigare i tråden inte den hastighet man mäter. I de flesta fall är den bara en bråkdel av denna. Det jag saknat mest är "cursors" för att slippa räkna rutor när man mäter/justerar tiden.
Användarvisningsbild
Carmis
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 december 2008, 16:54:53
Ort: Växjö

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av Carmis »

Har pratat med säljaren på MJS nu och enligt honom så var Philipsen i dåligt skick.
Han rekomenderade två andra istället, för att dem var i bättre skick:

Trio CS-1010 Oscilloscope
10MHz, 1-Ch
Price: 70.00 Euro

BBC M6003 Oscilloscope
60MHz 2-Ch
Price: 90.00 Euro

Kan inte hitta någon information om dem på internet så vänder mig hit igen.

Känner någon till dem?
Vilken skulle ni ha köpt om ni valde mellan dem?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8485
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av AndersG »

Jag har ett gammalt Trio, har haft det sedan 1976 och det har fungerat bra. Det är dock en 2-kan.
Skriv svar