Inköp av oscilloskop

Användarvisningsbild
Carmis
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 december 2008, 16:54:53
Ort: Växjö

Inköp av oscilloskop

Inlägg av Carmis »

Har funderat länge på att köpa ett oscilloskop nu, men eftersom jag är student så får jag vänta till julens bidrag hemifrån.
Nu börjar det närma sig och jag kan inte bestämma mig vilket oscilloskop som är bäst att köpa.

Dem enda som jag har hittat till rätt pris är från http://www.mjs-electronics.se/
Men jag har ingen aning om de är bra, de jag har kollat på är analoga under 100 Euro:
BBC M6003, Hitachi V-209 och Philips PM 3206.

Har någon erfarenhet från dessa?
Eller finns det bättre oscilloskop att köpa för liknande pris någon annanstans?
(tradera och ebay är tyvärr inte aktuellt eftersom mina föräldrar kommer betala och de gillar inte auktioner :( )
Senast redigerad av Carmis 18 november 2009, 14:21:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8485
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av AndersG »

Jag kan rent allmänt rekommendera MJS. Prylarna funkar och om det inte gör det får du en annan eller pengarna tillbaka.

Vad behöver du för brandbredd? Av de du nämner skulle jag nog ta Hitachi eller Philips. Fördelen med mera kända fabrikat är att du kan få tag på manualer, servicemanualer etc.

Annars så skulle jag föreslå att du går upp till 200€ och köper ett beg Tektronix. Jag köpte faktiskt mitt Tek på Blocket ;)
Användarvisningsbild
Carmis
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 december 2008, 16:54:53
Ort: Växjö

Re: Inköp av oscilloskop

Inlägg av Carmis »

Jag önskar att jag kunde gå upp till 200 Euro, men finare instrument får komma när jag börjar jobba.

Bandbredden är jag lite osäker på, men jag tror att jag max behöver 15-20 Mhz. Jag håller mest på med mikroprocessorer nu som kör i max 20 Mhz, de borde väl inte kräva högre bandbredd?