Digital tonmätare eller digital våg?

Smeden
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 oktober 2009, 12:50:17

Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av Smeden »

Hej!
jag är ny här, så ursäkta att jag har brist på "terminologisk" kunskap!

Det jag skulle vilja ha svar på är olikheterna mellan digital tonmätare och digitalvåg?
Konstruktionsätt och möjligheterna till att bygga själv!
Det handlar om olika motstånd för det ena och det andra.

Att köpa en digalvåg är det enklaste naturligtvis, eller en stämdosa för att stämma gitarren.
Men jag har erfarenheten av att en digitalvåg inte väger exakt efter vad jag själv vill att den skall väga in.
Exempel: Grain får jag att missa på tiondelar så att det blir 2,2, eller 3,4! Men jag vill ha exempelvis 2,3 eller 3,5 grain! Detta beroende på att vågen i sig inte väger 0,1, 0,2, 0,3 o.s.v.
Tittar man på en analog våg får man en annan rättvisebild på det man väger. (Eller hävstångsvåg.)
Och jag vill kunna använda mig av den visuella delen som man ser då man använder sig av en analog.
En digital funktion som i siffror talar om att jag kommit till 2,0, eller i närheten av det.
Sedan en skala som talar om att jag kommit till 2,0 och är på väg till 2,1!
Däremellan vill jag ha en skala från o,1 till o,9, som sedan slår över automatiskt till 2,1! och så vidare!
Enklast är väl en skala från 0 till 10, och däremellan 0,1 osv. Man skall ha även en visare, nätanslutning. och en volymkontroll tror jag, eller vad det heter för att ställa in motstånd(styrka). Detta för att kunna kontrollera gram, unz, och andra viktenheter.
Det jag behöver är då en del motstånd till det en och det andra. Lödtråd, lödkolv, detta kanske till att börja med!
Har ni själva försökt med något liknande?
Är jag kanske ute och cyklar i periferin till det omöjliga?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av Icecap »

Alltså.... allt är möjligt! Men ska jag vara ärlig fattar jag inte en dyft av vad du yrar om...

Skillnaden mellan en våg och en frekvensräknare är ganska stor, gemensamt är att de båda behöver spänningsmatning och någon form av display för att visa resultatet, resten av vad du beskriver kan jag inte få någon rätsida på alls!

Ville det inte vara bättre att beskriva VAD du vill uppnå och vad du har att utgå ifrån.
Jag får det till att du vill bygga om en våg till en tondetekteringsenhet men jag är extrem osäker på det...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av sodjan »

> olikheterna mellan digital tonmätare och digitalvåg?

Hm, tja, det är ju två helt olika saker. Eller vad menar du ?
Eller menar du "ton" = "1000 Kg" ? Då finns det visa likheter..
Smeden
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 oktober 2009, 12:50:17

Re: Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av Smeden »

Jag undrade om det fanns några likheter mellan en stämdos och en digitalvåg!
Vi bortser från stämdosan(tonmätare). men den kan man se var tonen hamnar. ex. A eller E.

En digitalvåg ser man på displayen hur mycket det väger 2,2gram osv.
Den digitalvåg jag har mäter 1,o, 1,2 osv, men inte 1,1, 1,3 osv.
Ojämna tal som 0,3, 0,5 osv kan man inte se. Det retar mig, och jag vill övervinna det problemet.
Och enklast är då att köpa en väldigt dyr våg, vilket jag vill undvika.
Förstår ni nu?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av Meduza »

Väldigt dyr våg... beror ju på vilken maxvikt du behöver också...

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15004 <-- 300g med 0.01g upplösning för en hundring hem till brevlådan.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av Icecap »

Smeden: sedan är det problem du beskriver inte annat än en fråga om upplösningen och där kommer priset in:
Klara hög vikt SAMT ha hög upplösning = dyr.
DealExtreme-vågen som Meduza länkar till har bra upplösning men klarar inte all för hög vikt och du kan nog räkna med att förhållandet mellan maxvikt och upplösning (30000:1) är rent prisberoende.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av Meduza »

För syftet att mäta grains då (gissar att du handladdar?) så bör dock DX vågen räcka och bli över eftersom varje grain är 65mg så kan du mäta uppemot ~4630 grains med en upplösning på under 0.16 grains vilket är en sjujävla laddning ^_^
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av Icecap »

Jo.... det är knappast speciellt många handeldvapen som har 300g laddning. Jag har skjutit 12,7mm maskingevär och även om de har stora patroner är det knappast 300g laddning i dom... och större än så är det knappast någon som går.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av dar303 »

Små kanoner kanske? :)
Jag har ett par DX-vågar själv och de är helt ok. Funkar till kemi och för att räkna komponenter. Väg en komponent, väg burken, väg alltihop och addera/multiplicera!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Digital tonmätare eller digital våg?

Inlägg av grym »

bara för skojsskull så , dom kraftigaste laddningarna för handeldvapen som är rimligt att skjuta med är 20x110, vilket kräver max 34 gram krut
mot ungefär 1,5 gram hos en 5.56 nato

i en digital våg så sätt den visade upplösningen av ad omvandlarens antal bitar mot mätområdet
ex en 12 bitars ad ger 4096 steg, om man kan växa max 32 gram (vanligt värde på vågar) så blir det minsta man kan väga 0,0078gram
för att väga bättre så måste man ha en ad omvandlare med högra upplösning, och med den mycket bättre kvalitet på vågelementet, lastcellen, och dess förstärkare

sedan kan man inte med normal teknik väga hur smått som helst med en lastcell, materialen i sig har en viss hysterens i rörelsen , och massor av andra småsaker

höll på att leka med det med 24bits ad och 100kg lastcell, men att få till ens en detektion på mer än 16 bitars upplösning , var svårt, vilket fger ungefär 1 gram på 100kg

sedan måste man ha koll på temperaturdrift och liknande med

så nej det är inte lätt att göra om en vanlig våg till bättre prestanda, utan antingen köper man rätt från början eller bygger man dyrt så det passar, om man ska lita på siffrorna ,

men vill man bara ha massor av siffror så är det lätt, men du kan inte lita på det
Skriv svar