Scoring eller fräsning av mönsterkort?

speedbird
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 december 2005, 12:20:24
Kontakt:

Scoring eller fräsning av mönsterkort?

Inlägg av speedbird »

Jag ska låta tillverka en panel med 4 eller 6 kort á 40x50mm

Varje kort ska passa in i en låda, det är alltså noga att kortet håller korrekta mått.

1. Hur pass vanligt är det att man använder scoring mellan korten? Fördelar/nackdelar?

2. Finns det risk att skada lödningar när man bryter isär korten?

3. Nackdelen med fräsning mellan varje kort är att det går åt mer material och att det finns risk att det utbrutna kortet inte håller korrekta mått och att man måste efterarbeta kortet, eller? Är det så att flänsarna som sitter mellan korten bryts av i ett snitt som liknar ytterkanterna på ett frimärke, och att man isåfall inte behöver slipper efterarbete med att slipa ner eventuella utstickande piggar?

Det handlar om flera tusen kort.

Jag har tidigare brytit isär scorade kort, dock innan ytmontering skedde, då, utan problem.
Senast redigerad av speedbird 20 oktober 2009, 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Scribing eller fräsning av mönsterkort

Inlägg av tecno »

Scoring är väl rätt benämning för denna operation som bör V-fräsas från båda sidor med en liten förskjutning från varandra.

Detta ger hyfsad precision om allt är rätt inställt, fräsning ger bästa precision. Fräsa med 'tabs' gör att man får en mindre bearbetning dvs ställa kortet på högkant och dra mot en kloss med slippapper, avbrytning sker bäst med avbitare så behöver man inte oroa sig för problem med komponenter - ledare.

Det är nog inte så många som erbjuder scoring nuförtiden.
speedbird
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 december 2005, 12:20:24
Kontakt:

Re: Scribing eller fräsning av mönsterkort

Inlägg av speedbird »

Hej och tack för snabbt svar.

Scoring heter det ja. Och V-fräsning från båda sidor med en liten förskjutning, känner jag igen.

Vad är nackdelen med scoring? Risk att skada lödningar?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Scoring eller fräsning av mönsterkort?

Inlägg av tecno »

Inte om det är rätt gjord scoring, däremot kan det bli ett jävla fipplande innan man har fått allt rätt inställt i scoring maskinen så kortet får det yttermåttet du vill ha. Mao så ska du ha bra kontakt med de som gör detta och helst vara på plats och testa att kortet får den passformen du vill ha.

Fräs till rätt mått, den lilla pris skillnaden som det går åt för mera laminat lär du nog ha råd med.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Scoring eller fräsning av mönsterkort?

Inlägg av tecno »

4 eller 6 småkort

Det lär nog inte finnas någon tillverkare som har så små produktions paneler i dagsläget.

Varför just det lilla antalet / panel?
speedbird
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 december 2005, 12:20:24
Kontakt:

Re: Scoring eller fräsning av mönsterkort?

Inlägg av speedbird »

Fabriken som tillverkade prototyperna levererade 6 scorade kort på varje panel. Mina mått 40x50 stämmer inte 80x100 skulle det varit.

De passade utmärkt i lådan.

Som jag sa så bröt jag isär korten innan ytmontering, nu när det blir isärbrytning efter ytmontering är jag rädd att någon lödning kan skadas.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Scoring eller fräsning av mönsterkort?

Inlägg av tecno »

Men då så, bara köra på. Du har väl såpass mycket fritt i kanterna så att inget skadas, bryta av mot en 'vass' bordskant brukade funka bra för mig.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Scribing eller fräsning av mönsterkort

Inlägg av limpan4all »

Jag antar att du med Scribing menar V-scoring.
Vill du ha noggrann tolerans så är fräsning bättre.
Men om du har designat så att du "måste" ha noggrann tolerans så "gör om - gör rätt".
Metoden att nå extra hög och noggrann tolerans är att göra fräsningen i samband med första borrningen men det kan ge vissa nackdelar.
I vissa processer så får du då pläterade kanter i andra inte.
V-scoring innebär att man V-fräser ner i 45grader 0,5mm från varje sida så att ca 0,6mm material blir kvar.
Det innebär att avståndet mellan den önskade kortkanten och närmaste mönster måste vara mer än på ett renfräst kort.
Men om korten skall monteras i en P&P maskin eller maskinlödas så har legotillverkaren åsikter om hur han vill ha det.
Kolla med legotillverkaren hur dom vill ha det (dom kommer att säga att dom klarar båda delarna, men driv det hela och fråga vilket som blir billigast för dig).
En bra variant är att faktiskt göra båda delarna, fräsa där det är kritiskt och V-scora resten.
Om du jobbar i ett kompetent CAD program t.ex Cadint PCB så kan du göra all pannalisering själv och då laborera med olika brytmärken (invändiga, utvändiga antal mellanrum), V-scoring osv.

1. På Al-bas kort mycket vanligt, på FR4 50/50 på småkort, större renfräses nästan alltid.

2. Nej inte på korrekt designade kort, (man bryter aldrig isär dom det ger alltid delaminering, dom skjuvas isär mellan två väldigt smala och släta HM-klingor), gör ett studiebesök

Sen, gör gärna prototyper själv, men när det kommer till produktion -
LÅT LEGOTILLVERKAREN BESTÄLLA OCH KÖPA KORTEN, PASTAPLÅT mm (då slipper du en massa skitproblem och bråk (dålig lödbarhet, oplanaritet, fel pastatjocklek, mm, mm, mm, mm).

Sen kan jag bara som reflektion anse att en panel på bara 4 eller 6 kort när dom är så små som 40*50mm är för litet, normalt vill man upp i ungefär 200*300mm på en panel, så 4*6 kort är nog bättre som panel och det sänker produktionskostnaden.
speedbird
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 december 2005, 12:20:24
Kontakt:

Re: Scoring eller fräsning av mönsterkort?

Inlägg av speedbird »

limpan4all, TACK för ditt svar!! :tumupp:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Scoring eller fräsning av mönsterkort?

Inlägg av Swech »

Specar du till legotillverkaren att du vill ha ett visst mått så skall du få dem i detta oavsett v cut eller liknande.
Ännu bättre om man kan få bra support i form av kontroll av underlagen innan man beställer. :vissla: något jag kan fixa :)

Swech
Skriv svar