RIGOL DS1052E - USB

icko
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 augusti 2007, 13:15:34
Ort: Linköping

RIGOL DS1052E - USB

Inlägg av icko »

Jag har sett att många verkar vara nöjda med sina Rigolskop på forumet. Jag är själv lite i valet och kvalet mellan Owon och Rigol. Dock ser det ut att väga över för Rigol då det verkar som man får bättre prestanda (förutom displayen) för pengarna.

Har någon provat möjligheterna med USB länken med Rigolskopen? Är det endast för att skicka skärmdumpar och uppgradera programvara?

Drömmen vore ju att kunna samla mätdata och mula in i exempelvis Matlab. Jag har inte hittat nåt direkt matnyttigt själv, dock en programmeringsmanual från Rigol: http://www.rigolna.com/files/PGA02100-1210.pdf

mvh
Icko
Användarvisningsbild
NH90-fan
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 februari 2007, 14:41:28
Ort: Norden

Re: RIGOL DS1052E - USB

Inlägg av NH90-fan »

Har testat både Rigol och Owon och Rigol oscilloskopet är många gånger bättre på de flesta punkter. Har däremot inte hunnit testa USB "länken" ännu. Meddelar resultatet i sådanna fall. :waving:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: RIGOL DS1052E - USB

Inlägg av v-g »

Rigolskåpet _ÄR_ bra. Mycket för pengarna i mina ögon, men jag kan ju å andra sidan inte säga att jag minsann ägt 500 osc innan utan det enda andra osc.:et jag ägt är mitt Philips 50MHz analogt. Funkar och gör sitt jobb men ja nu blir det nog inte använt mer :vissla:

Jag har inte läst bruksen (som man inte får i pappersform (inte jag iaf)) men klarar ändå av att förstå de funktioner jag hittills behövt. :hacker:

Knapparna/reglagen känns bra och tillräckligt robusta för att inte gå väck utan överdrivet våld, hoppas att de inte börjar glappa på länge!

Funktionerna känns bra och är relativt logiska dvs man slipper fundera allt för mycket.

Däremot känns proberna lite väl små och de är även ganska plastiga.

Oscilloskopet är litet och väger lite så man behöver inte kämpa mycket för att flytta runt det.

Användes senast idag för att kolla vad min server har för strömförbrukning ;)
Användarvisningsbild
Ronny
Inlägg: 335
Blev medlem: 2 juni 2008, 23:10:22
Ort: Göteborg

Re: RIGOL DS1052E - USB

Inlägg av Ronny »

v-g och NH90-fan: Hur upplever ni fläktljudet i oscilloskopet? Störande högt?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: RIGOL DS1052E - USB

Inlägg av v-g »

Ja det är ganska högt och fläkten är inte reglerad, men den gör nog nytta då jag hade haft på oscilloskopet i någon timme kom varm luft därur.

Tyvärr går den inte att komma åt om man inte vill krascha eventuell garanti (min lär ju vara svår att få ändå men).

Troligt är att det upplevs störande för känsliga.
icko
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 augusti 2007, 13:15:34
Ort: Linköping

Re: RIGOL DS1052E - USB

Inlägg av icko »

Hej,

Jag beställde ett rigol skop igår. Efter att jämfört verkade precis så som NH90-fan säger att rigol är bättre än owon på de flesta punkter.

Efter ha kontaktat rigols kundtjänst går det att föra över lite olika filtyper, mest intressant i sammanhanget verkar csv vara vilket låter som en bra indata fil till matlab. Owon skryter med att man ska kunna föra över mätdata "realtime". efter lite undersökning verkar det dock bara vara dynga.

Det ska hursomhelst att bli väldigt spännande och se hur det presterar. Hur mycket oscilloskop man får för 3500:-... Har aldrigt ägt ett själv, men jobbar ibland med en del dyrare prylar på jobbet.

mvh
Icko
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: RIGOL DS1052E - USB

Inlägg av Maalobs »

Med tanke på det här, ska du nog se till att fläktarna fortsätter att gå på fullt varvtal i din Rigol:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=35828
Användarvisningsbild
Ronny
Inlägg: 335
Blev medlem: 2 juni 2008, 23:10:22
Ort: Göteborg

Re: RIGOL DS1052E - USB

Inlägg av Ronny »

Dave opens up his Rigol DS1052E Oscilloscope, and ponders how to convert it into a DS1102E.
And yes, he finally checks out the infamous ADC overclocking issue.

EEVblog #37 – Rigol DS1052E Oscilloscope Teardown

Varför måste karln' knacka på kretsarna med en fet skruvmejsel :?: ...intressant info i övrigt.
Skriv svar