MC-larm v2,0 - Tips och idéer!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

MC-larm v2,0 - Tips och idéer!

Inlägg av NSR_Martin »

Tjena!

Som ni kanske kommer ihåg så byggde jag ett larm, med ett färdigt kit för ett år sedan ungefär...

Nu vill jag bygga ett nytt, bättre larm.... Tänkte använda mig utav en picc16f84, programeringsspråk pic basic..... Har lärt mig grunderna i det nu.

Just nu består det hela endast av ett stort, stort frågetäcken....Vad ska man ha för sensor? Vill ha så sensorn reagerar om man pillar på hojen eller sätter sig på den, vibrationssensor alltså.... Så känsligt som möjligt och såklart fullt iställbar känslighet!

Kom ihåg att jag läste nått i en tidining, allt om elektronik eller va den heter, det stog om ett MC larm, va matseng jag fick artiklen av om jag tänker efter, du kanske har kvar den..? Hursomhelst, där hade dom använt en piezosummer (stavning?), tagit bort plasthöljet och limmat på en bult, so far so good, men sen då? Vad händer när den skakar? Hur avläser man det osv? Hur göra det inställbart?

//Martin
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Annars kan du testa ADXL202, www.analog.com

Då kan du ställa in känsligheten i mjukvaran

/Johan
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Om tutan sitter undangömd kan du ju använda den. Den har ju ganska högt ljud.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Macce: jag tror att grejjen han förklara med piezosummern är att man använder den för att inducera spänning när hojjen rör sig och om spänningen är tillräckligt hög så går larmet.

men är det verkligen bra med vibrationslarm? jag menar det finns väl risk att nån bara kommer emot den?

satsa på en ADXL202, då kan du ju dessutom mäta accelerationen när du kör :)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

EagleSpirit:
Enligt artiklen så kunde man, om jag minns rätt, enligt dom ställa den mellan att man tittar på hojen till att man får utsätta den för en mindre jordbävning för att utlösa det, vilket låter lovande....

Om nån stöder imot MCn, tja, visst, nu behöver man ju inte ställa så överdrivet känsligt, men folk kan väll lära sig att man inte ska gå o "stöta imot" andras motorcyklar med... Inte kul när folk ska gå o peta o känna. Tänkte att larmet skulle tjuta i 10 sek eller så om det går, så det är väll inte världens grej om det går, ändå.

Tack strombom för tippset.... Kan man göra en exakt G mätare? "Min hoj accar med två G, yeah" :wink:
Nädå, för att va seriös, hur använder jag den då? Kopplar man spänning till den och får en utsignal som man sedan läser av med picen eller...? Var köper man en sån krets då...? Svårt att använda ihop med Pic? Är ju inte myccket mer än nybörjare... Men det låter ändå som en kul och lagom utmaning!

Hur pass exakt är den? Sådär överdrivet exakt att det räcker att sätta foten i backen en meter ifrån så ger det utslag? Hehe, det räcker gott o väl för mina ändamål eller? Den är inte känslig för hårda stötar när man kör va? Typ farthinder osv....
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

EagleSpirit: Ja, det är ju lite fyndigt förstås....På tal om känslighet. Om man använder en microcontroller så borde man kunna ha nån funktion inprogramered så att en "enkel" stöt inte utlöser larmet...men om det fortsätter eller sker igen inom en viss tid så utlöses larmet...eller nåt sånt :roll:
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Klart du kan göra en G-mätare! :)

http://www.myplace.nu/avr/accelr8/index.htm

/Johan
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Evert, smart!! Tack för idéen! Ska undersökas o utvecklas! Ju mindre falskalarm men ändå kunna bibehålla känsligheten för riktiga larm ju bättre!

Strombom: Riktigt tufft, en 0-100 mätare som mäter både distans och tid skulle ju va hur tufft som helst!! Då behöver man väll inte fordonets vikt heller va?... Då borde man kunna klocka på 402 meter med väll? Skulle ju vara hur coll pryl som helst.... Sluta höra ljugasiffror, hehe.

Men, för att komma ner på jorden, klarar en nybörjare av den? Jag kan somsagt grunderna i picbasic, thats it, jag lär mig fort o tar till mig lätt, men är det lite väll optimistisk utmaning...? Till larmet alltså, tänker jag på nu...
Har du lust o förklara hur den där prylen funkar ltie närmare? Va den ger för signal ut o hur jag ska använda den...? Och framförallt var man köper en sån? elfa?


EDIT: Hmm, kollade elfa, 371 spänn vill dom ha, kändes dyyyyrt.... Men det är klart, kan man göra så mycket kul med den får man väll överväga det... Man kan inte få gratis procexempel eller så som man kan med PICar?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Den ger två olika signaler.

Den ena signalen är pulsmodulerad så att du kan mäta pulslängden för att få reda på accelerationens värde. Den andra signalen vet jag inte riktigt.

/Johan
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Så man vet inte om det är i Y led eller i X led? :?

Svara gärna på dom andra frågorna med, så jag vet om det är nått o sattsa på :roll:
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jo det vet man, för det är två signaler! :)

Ja en nybörjare klarar det, jag har själv testat att använda basic stamp med en ADXL202, jag hade 5 lysdioder som indikerade lutningen på kretskortet. Det finns ett kommando som heter pulsein har jag för mig.

/Johan
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Lutningen??? Hur går det till? Det va väll en accerlerometer (stavning?)... Känner dom inte bara av förflyttningar....? inte vinklar? Eller hade du en punkt som det vred sig runt och så satt den en ltien bit utifrån där så kände den av om det gick ner eller upp...?

Finns det inga billigare liknande kretsar?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Accelerometrar känner av acceleration. Jordens dragningskraft är också en acceleration g = 9.82 m / s^2. Ju mer man lutar accelerometern desto mer påverkas sensorn av gravitationen, håller man den vertikalt får man värdet 1G, håller man den horisontellt får man 0.

/Johan
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Tänkte inte på att det är ett från början, nu föll bitarna på plats. Du menar om man bara mäter vertikal led då va?... Då kan man mao avgöra ifall det hemskaste av det hemska skulle hända, om nån går o välter hojen...

Men somsagt, finns det inga billigare sånna? Lever lite knapert, så att säga... (eller prioriterar annat högre, se det hur ni vill, hehe)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kan nog sampla dem om du har tur
Skriv svar