Bygga fräsbord?

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av jojje »

Gör du elektroniken, så att jag kan ha nytta av den, så kan jag ställa upp med stegmotorer och kontrollerkort.

Bästa vore om man kunde använda sig av en display som (tror jag det var) Prototypen sålde hinkvis av.
Dom hade visst suttit i nån telefon om jag inte missminner mig. Jag har iaf 10 st såna. (MM köpte också en bunt.)
På baksidan står det DMC2034 OPTREX JAPAN.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av JimmyAndersson »

It´s a deal. :)

Jag började på elektroniken till en liknande grejj för ca ett år sedan, men sedan kom ju flytten.
Skulle kunna ta upp det projektet igen och modifiera så det blir som vi vill ha det. :)

Är det den displayen med fyra rader?
Tror inte att jag har just den modellen, men däremot en liknande som är kompatibel med DMC2034.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av jojje »

När jag sökte nu så kom det bara upp nåt Illuwatar hade skrivit. Kan vara han M&M köpte dom av. (Sen köpte jag av M&M.)

Men är det flera rader, så blir det nog ganska liten text. Det jag vill ha är text man kan se på nån meters avstånd iaf.
Det räcker med att kunna skriva in 9999,9 Alltså upp till nästan 10 meter och en tiondels decimal. (Räcker egentligen med 2 meter.)
Kan kanske vara lika lätt med lösa 7-segmentare. Dom finns väl i massa olika storlekar.
Sen behövs det en knapp som "snurrar runt" varje siffra, och en OK för att åka till inställt värde.

Nu måste jag åka å jobba. Jag återkommer vid 02:00 draget. :D
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av ElectricMan »

Det var Illuwatar som sålde som displayerna.
20x4 är dom, vanliga HD44780 kontroller.

Och ja, du har exakt en sån Jimmy! ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av JimmyAndersson »

Men titta, det var ju en sådan!
Visste bara att jag hade en 44780-kompatibel 20x4,
men kollade inte vad som stod på den när jag skrev förra inlägget. :)

Jojje:
Jag använder gärna 7-segmentare.
Det vore skönt med variation från alla LCD-displayer man ser överallt.
Enda nackdelen är att de drar lite mer ström och kräver lite mer utrymme på kretskortet,
men vad är några hundra mA jämfört med de 3-4A som en handöverfräs kan sörpla i sig... :D

Så, ska vi säga 7-segmentare? 5st "för säkerhetskull"?
Plus en ratt och en eller två knappar. Jag tillhör PIC-släktet, så det får bli en sådan.

Vad var det mer jag tänkte på...
Jo, man behöver ju berätta för elektroniken att "här är det x mm." så den vet var nollan är.
Sedan använder vi ju kanske inte samma stigning på kugg/kulstänger, så det behövs kanske även någon funktion för kalibrering.

Det finns ju flera olika sätt man kan hitta nollan. Mikrobrytare, skjutmått och inmatning,
probe (dvs åka sakta tills anhållet får kontakt med nånting), osv.
En idé jag fick när det gäller proben är att anhållet kan användas för att först hitta frässtålet
och sedan backa t.ex 5mm ifrån det, utan att man behöver räkna själv.


Nu har jag skrivit en massa igen. Hoppas du orkar läsa när du kommer hem. :D


Flyttade ner dessa textstycken (de var först tidigare) för att få bättre sammanhang i inlägget:

Det går att få stora tecken på t.ex en fyra-raders LCD-display om man delar upp varje tecken till två rader.
Dvs placerar övre halvan av varje tecken på första raden och undre halvan på andra raden.
Eftersom funktionen (eller rättare sagt: en stor teckentabell) inte finns inbyggd i såna här LCD-displayer
så måste man alltså göra tecknen själv. Det i sig är inga problem. Problemet i det här fallet är att man behöver
göra 9st tecken och det finns bara plats för 8st i såna här HD44780-kompatibla displayer. Typiskt.

Kan passa på att förklara hur jag tänkte med just 9 tecken:
0 - 9.. det är ju 10 tecken, men genom att göra samma typsnitt som
i 7-segmentare så kan man så att säga använda samma segment flera gånger.

I det här fallet behöver man göra dessa tecken:
(separerade med punkter.)

Kod: Markera allt

  _         _           _   _     _
 | | .  | . _| . |_| . |_ .  | . |_| . |_ . _|
(öhm, det där gick inte bra. Ni får tänka er att övre raden ska vara liten bit längre åt vänster. Lyckades inte fixa det.)

..då kan man bygga alla siffror.
Men som sagt, det innebär 9 tecken. Ett för mycket för displaykontrollerns RAM-minne.

edit: Hade överdoserat med smileys igen..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av jojje »

Kan väl kanske funka med en grafisk display, men vi tar 7-segmentarna för enkelhetens skull.

Det var nånting sånt här jag tänkte på förut.
En knapp för varje siffra för att rulla fram rätt. Sen en knapp för att åka.
Föresten. Jag förstod inte riktigt vad du menade med "Plus en ratt ..."?

Som du skriver så måste vi hitta nollan. Eftersom det är två motorer så kan man väl göra nåt liknande Mach3 gör för Home.
Nollan blir på samma ställe varje gång, men man kanske vill sätta det till ett värde att utgå ifrån.

På bilden har jag en Clear, men det behövs inte. Det som däremot behövs är även det som du skriver att ange vilken utväxling vi kör med. Kan kanske ha några jumprar på kortet för val.
Ett annat val är om man vill köra med hel eller halvsteg. Det väljer man visserligen på kontrollerkortet, men man måste även ha med det på "ditt kort".
Vill man lyxa till det så har man en tvåraders display för såna saker, men det funkar nog iaf.

Just det. Acceleration/retardation (heter det så?) bör man nog ha med, så inte motorerna hoppar igång med full kraft direkt. Det kan man nog lägga in som ett fast värde.

Nåt annat att tänka på?
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av Gimbal »

Jag hänger inte riktigt med (vilket inte spelar någon större roll eftersom jag inte heller är med i projektet, men i alla fall) vad är det ni ska styra? Anhållet framför eller bakom frässtålet, eller båda? Höjden på fräsen? Och värden upp till 2m?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av jojje »

Jimmy ska styra sitt fräsbord, men jag vill styra tex cirkelsågar. Dom kan vara över en meter breda.

Jimmy: Kan man lätt bygga in tre funktioner på samma, eller ska man ha dom separerade.
På en cirkelsåg är det den normala sågbredden. Sen vill man även ställa in hur mycket klingan ska sticka upp.
Den tredje funktionen är lutningen på klingan. Där kan man nog ha några fasta värden. 0°, 22.5° och 45°. Kanske några andra också.
Veven till uppsticket kanske inte går linjärt, hmm...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går ganska enkelt att ha tre funktioner på samma. Speciellt om man bara styr en funktion i taget.
(Dvs ställer in värde på funktion 1, trycker Go, och så åker den dit. Sedan ställer man in värde på funktion 2, osv.)

Bra idé med en knapp för varje siffra. Missade det tidigare och det var därför jag skrev "Plus en ratt".
(Tänkte då att man skulle ha en ratt för att ratta in värdet man ville ha, men det blir bättre med knappar. :) )


"Eftersom det är två motorer så kan man väl göra nåt liknande Mach3 gör för Home.
Nollan blir på samma ställe varje gång, men man kanske vill sätta det till ett värde att utgå ifrån."


Just det ja, det låter bra.


"Nåt annat att tänka på?"

Inte vad jag kommer på just nu. Jag ska skissa upp hur programmet och elektroniken behöver fungera.
Då ser jag om det dyker upp något frågetecken. :)


Jag återkommer i kväll.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga fräsbord?

Inlägg av jojje »

Vid närmare eftertanke blir det nog bäst att ha separata manicker. Dom olika funktionerna kan sitta långt ifrån varandra och alla vill inte ha alla tre, eller nån vill ha fyra.
Sen blir det lättare om dom är olika. Tex en drivs med en stång med 3mm stigning. Den andra direkt på veven med en kuggrem.
Skriv svar