mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av nsbvzy »

hej!

köpte mig ett labbagg som jag fick hem i dag, ett Delta Elektronika SM15-100, är de någon som har erfarenhet av dessa?
två bilder :)

Bild


max utag av agget..
Bild


sen är jag nyfiken på vad ni har på era arbetsbord?

länk till data på agget: http://www.polyamp.com/sv/ac-dc-aggrega ... erien.html
Senast redigerad av nsbvzy 4 september 2009, 23:08:22, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av danielr112 »

102A :shock: :shock: :D
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av nsbvzy »

japp, de ger lite över 100A vid 15V, fungerar super vid lite tester, får väll se om de pallar med lite större laster sen, har bara testat att ta ut max 30A än, så ska bli spännande :mrgreen:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av vfr »

Hmm. Vad ska du svetsa för något? :D
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av Andy »

Vadå nätaggregat, det är väl ett punktsvetsaggregat? :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av Henry »

Trevligt aggregat. Ser ut som något från Ebay då jag sett sådana där, tänkt köpa ett sådan en gång i tiden men pris och frakt avskräckte mig då. Om det är Ebay får man fråga vad det kostade inkl frakt?

Dessa aggregat är perfekta till att köra högeffekts IR-laserdioder med under förutsättning att aggregatet kan gå ner till någon/några enstaka få volt.


Själv har jag ett hemmabygge gjort av en 24V 6.3A trafo jag hittade i perfekt skick som redan hade en stor platt svarteloxerad kylfläns över sig som täckte hela trafon en bit ut i sidorna och som även hade en 36A brygga fastsatt, en 10000µF kondning med låg ESR och diverse säkringar och kontaktdon. Behövdes bara en LM317 och två effekttrissor och en extra kylfläns till dessa och en 20-varvig större vridpot så hade jag ut allt från 0.4V till 26.8V som max vid drygt 10A men har dragit över 40A ut från den men då började det ryka från bryggan. Har haft den i över 15 år nu och den har fungerat mycket bra i alla lägen, brist på strömbegränsning är inget jag direkt saknar så det går bra utan.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av kimmen »

Jag har:
HP 6002A labbagregat 0-50V 0-10A (200W max). Analoga mätare, 10 varvs potar för inställning, ställbart överspänningsskydd (hittat på blocket för 200:- :shock:)

Hembygge 0-40V 0-2A (0-3.5A från c:a 15V och nedåt), fine-coarse-inställning av spänning, strömbegränsning vanlig pot, ställbart överspänningsskydd. Digitala mätare, omställbara 200V/20V och 20A/2A

Gammal likriktarkub av skolmodell, 1-28V AC 8A i 11 steg

Ett trippelaggregat med +- 7-18V 1A/sida och 5V och ett par amp i behov av reparation.
Vridtransformator 0 - 280V 15A/3.5kVA :mrgreen: som behöver inkapslas.
Isolationstransformator 230/230 1kVA

Jag använder mest de tre första.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av nsbvzy »

en gammal skolkub har jag också på min labb platts- (kallad grisen, när jag gick på högstadiet) tror de är en nordsteds eller nå liknande ?? -ger 10A ( 0-30v) reglerbar spänning med vridtrafo -konstruerad med en vridtrafo på nätsidan, sen trafo- likriktare, glättningskonding, inge avancerat, fungerar fast 1958 års mod :shock: ganska häftigt!!

bild kan fixas om någon är intresserad:)

sen två mascot 0-30v - 0-2A reglerbart (kommer ej i håg modellen nu)- joo de heter TYPE 719
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av Glenn »

Blir ju några stycken..

Mest använder jag mitt Metex, 0-30V 2A, 5V 2A och 15V 1A (har inte riktigt förstått varför det finns en fast 15V ?)

Sen har jag ett mascot 719, det använder jag oftast när jag ska typ ersätta en väggvårta eller nåt

Dessa två ovan är inkopplade jämt och lättåtkomliga. De nedan står i mitt lekrum, men är inte anslutna annat än när jag behöver det.

Sen ett urgammalt labbagg från Seltron AB som ger 0-30V 3A, nätsladden som var av rågummi fick jag byta ut mot en ny då den föll i smulor.

..Och lillebror till det, ett Seltron som ger 0-20V 1A, riktigt snygga med analoga instrument och gediget byggda. Dessutom har det en fastskruvad
plåtskylt med namnet på stället jag fått det ifrån, och ett handstansat inventarienummer, det var bättre förr!

Och givetvis, mitt hemmabyggda labbagg som jag byggde för ca 25 år sedan (nu känner jag mej gammal..) som ger 0-28V 0-2A,
det är nog mitt äldsta elektronikbygge som jag har kvar fortfarande, och det funkar fint.. men det står mest och vilar på en hylla.

..Skulle hemskt gärna utöka samlingen med något som kan ge dubbla matningsspänningar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18418
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av 4kTRB »

Ett hemmabygge. 0-28V, 0-1A basertat på uA723. Lite stolt är jag över lösningen på strömbegränsningsfunktionen.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av Andy »

Nu gjorde du mig lite nyfiken; använder du inte 723’ans inbyggda foldback? Hur löste du sista biten ner till 0.0V (det finns ju några sätt att välja på). Jag har förr i tiden byggt en del med 723 som är en trevlig krets (rätt använd), därav nyfikenheten. :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18418
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av 4kTRB »

Ja det stämmer, ner till 0 i ström.
Många vill inte använda 723 skulle jag tro
då det är lite trixigare att få till just den egenskapen
som man ofta gärna vill ha.
I min koppling mäter jag strömmen över ett R på 0.1 ohm på utgången.
Utsignalen från mätaren jämförs sedan med en spänning
som fås från en pot. (strömbegränsnings potten).
Jämförarens spänning läggs på 723:ans C Limit ingång.
Det är tvunget att ha en negativ spänning att lägga
på inverterande förstärkaringången hos 723. Den ska
vara stabil och där utnyttjar jag inbyggda ref spänningen på 7.15V
som jag omvandlar till en stabil -2V spänning (mha op).
Alla op matas med +/-12V alltså måste jag ha en neg. spänningsmatning
men den behöver inte klara höga strömmar.
Den neg. sp. fås från 2 st dioder och 2 st 470uF kondingar kopplade
direkt på trafons 3 uttag, alltså en trafo med mittutag.
Eftersom strömbegränsningen styrs med en spänning så
har jag också lagt till ett extra uttag där jag kan ansluta
extern spänningskälla, tex från en D/A omvandlare.
Ja det fungerar fint.
Freezer7Pro
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 december 2008, 22:38:11
Ort: Åland

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av Freezer7Pro »

Jag kör med dessa:

Bild

Gamla batteriladdare från posten, märkta 24V/4A, men de är reglerbara från 12-50V och kan leverera 20A utan några modifikationer. Ska modda nåt av dem lite för att få reglering till under 12V, samt rattar på framsidan. Justeringspottarna på kretskortet är dels innanför skalet, och dels mer än en aning slutkörda :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8485
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: mitt val av labbagg, vad har ni andra?

Inlägg av AndersG »

Cool, jag moddade en gammal 24V laddare till att användas som CNC-matning. Kan ge 50V 30A som max. Mitt riktiga agg är ett Thandar med tre utspänningar och så har jag ett litet babyaggregat med en justerbar spänning.
Skriv svar