Mastodont klass A förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Electricguy »

Jag har nu påbörjat bygget på mitt stora klass A steg. Det kommer vara två stycken delar: själva förstärkaren och nätdelen.
jag kommer lägga upp lite bilder på bygget.

Bild

Bild

försteg
Bild

Bild

ska koppla in allt och fixa lock till rattarna, bygga nätdel och justera in allt.
I ATX lådan ska kollektormotstånden sitta.

kommentera mer än gärna :wink: kom med synpunkter om ni ser något ni tycker att jag har gjort fel. vill få detta så bra det bara går(för att va ett brädbygge alltså) :D
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Fritzell »

Slöseri med el om du frågar mig :D.

Annars ser det bra ut. Trevligt kylelement. Vad använder du för transistorer och vilken matningsspänning samt effekt hade du tänkt dig?
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av G-man »

Single end?
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av maDa »

hehe.. vad blir det för effektivitet på den mot matad nätspänning? :p

Mitt Klass-D bygge har 73-77% mot nätspänningen.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Stolleman »

Slösa el? ja då har alla vi fel hobbys, ska vi börja brodera istället? :wink:

Och till dig Rifakungen, riktigt snyggt :tumupp:
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av G-man »

La just märke till att du har exakt samma byggunderlag som jag har till min rörförstärkare ;)

Fläkten kommer inte behöva gå på så högt varv? om det är single end så kan det ju bli ordentligt varmt!
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Fritzell »

Slösa el? ja då har alla vi fel hobbys, ska vi börja brodera istället?

Sant, effektförlust behöver ju inte alls vara slöseri. Tex för en person som finner det fantastiskt spännande och kul att sitta och titta på ett effektmotstånd som bränner några hundra watt ;)
Senast redigerad av Fritzell 16 augusti 2009, 21:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Electricguy »

single end? det är ett GE steg modell stort. trissorna är 12st 2N3716 (6st till varje kanal)
matningen kommer vara en 24V 16A trafo, som ska likriktas och glättas. hur hög spänning blir det ungefär?

ingen aning om hur effektiviteten kommer att bli eller hur många watt den kommer att ge.

behöver en massa förslag på hur jag kan få så ren utspänning som möjligt, helst utan megastora kondingar. några tips??

vet ej riktigt hur varmt det kommer bli, men jag tror inte att fläkten ska behöva jobba allt för hårt.(kommer bli variabel matning till den)

hehe, är faktiskt två saker på denna som är från IKEA, dels bottenplattan (hyllplan) och frontplåten (också hyllplan) :D
Senast redigerad av Electricguy 16 augusti 2009, 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Fritzell »

Single end är i princip samma som GE. Effektiviteten kommer således bli väldigt låg. Uteffekten kan däremot bli hög, det är en helt annan sak.

hur hög spänning blir det ungefär?

ca 34V. Som jag förstår det kommer du alltså köra på enkelmatning. Det innebär att det förmodligen är ett AC-kopplat steg och att du kommer behöva en megastor utgångskondensator för att kunna använda allt kräm som förstärkaren har. Således tappar man den största fördelen med att köra single-end vilket normalt sett är låg distortion med tanke på utgångskondensatorn. Frågan är om det är överhuvudtaget möjligt att med hyffsad distortion går att överför mer än 100Wrms genom en kondensator ???

Den låga matningsspänning kommer också göra att du inte få ut allt kräm som trissorna och nätdelen pallar om du inte parallellkopplar massa 4ohms högtalare. i 1st 8ohms högtalare får du inte ut mer än 40-50W rms.
Senast redigerad av Fritzell 16 augusti 2009, 22:04:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Electricguy »

okej. får se om om jag får tag på en större trafo efter hand, ska börja med denna iaf. kan man inte köra stabbat och på så sätt få bort brum och liknande?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Fritzell »

Allt går men du kommer få väldigt stora effektförluster. Att stabba utgångsstegen är totalt onödigt men ingångsstegen kanske kan ge någon liten förbättring vad gäller brummet.
Senast redigerad av Fritzell 16 augusti 2009, 22:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Electricguy »

okej, ska se om jag kan få tag på lite rejäla kondingar då. vad rekommenderas i kapacitans och spänningsväg?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Fritzell »

Beror ganska mycket på hur schemat ser ut.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Electricguy »

nu ska vi se, det går inte att länka direkt från sidan, men ja ska försöka få ihop en vägbeskrivning. gå till www.esr.se titta i spalten till vänster, där finns en flik som heter experimentera med elektronik av SM7MCD klicka på den så får du upp en lista på olika byggen. i den listan finns ett projekt som heter Bygg en entransistors ”Booster” till datorn eller MP3-spelaren. klicka på den så finns beskrivning, det är utgångsschemat, bara att min förstärkare är något "utbyggd" :D
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Mastodont klass A förstärkare

Inlägg av Fritzell »

Länk

När jag ser dessa scheman vet jag inte riktigt vad jag ska säga längre.... Men jag tror du kanske behöver tänka om lite vad gäller ditt projekt. Eller varför inte, kör på bara.
Senast redigerad av Fritzell 16 augusti 2009, 22:37:37, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar