Projektarbete om LCD: Hög/Låg, vilken är 1 resp 0?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ASTRX
Inlägg: 68
Blev medlem: 12 januari 2005, 16:58:13

Projektarbete om LCD: Hög/Låg, vilken är 1 resp 0?

Inlägg av ASTRX »

Håller på att skriva ett teoretiskt projektarbete om LCD:er och styrkretsen HD44780 och men behöver en sak förklarat för mig.

Det står ofta i artiklar och datablad på internet att man sätter vissa pinnar till "hög" resp. "låg". men vilken av dom är egentligen "1" resp. "0" när man skickar informationen till styrkretsen?

och blir det annorlunda när portarna är inverterade? eller skickar man då bara hög istället för låg och tvärtom?

Dessutom undrar jag hur mycket ström man kan få via paralellporten? alltså ström, inte spänning.

skulle vara glad om nån kunde förklara detta för mig snarast.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hög är alltid 1 och låg alltid 0.

Därmot kan en sak vara "aktiv hög" eller "aktiv låg" beroende på om den är inverterad eller inte.

Heter en pinne bara Reset är den oftast aktiv hög, dvs man ska lägga på 5 volt på den för att kretsen ska resettas.

Heter den -Reset eller /Reset eller Reset ( fast strecket är ovanför och inte under :-) så är den inverterad, och då är den "aktiv låg", dvs kretsen resettas när man jordar resetingången.

Strömmen du kan räkna med att ta ut är kanske 10 mA om du paralellkopplar ett par pinnar. Spänningen ligger mellan lite under 4 volt och upp till 5.1 typ...

Edit: treckar -> strecket - Fingrarna far som en kratta över tangentbordet ibland :-)
ASTRX
Inlägg: 68
Blev medlem: 12 januari 2005, 16:58:13

Inlägg av ASTRX »

tack så mycket för hjälpen...mycket lättförståeligt skrivet.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Se det här inlägget som en parantes eller kuriosa.

Matsengs råd stämmer i princip nästan alltid. Det vedertagna sättet att koppla ihop spänningsnivå med logisk nivå är kallat positiv logik. Den logiska nivån är ett matematiskt begrepp medan spänningsnivån är fysiskt. För positiv logik motsvarar 1 den höga spänningsnivån och 0 motsvarar den låga.

Det kan vara bra att känna till att det även finns något som heter negativ logik. Då kopplar man ihop det logiska värdet 0 med den höga spänningen och värdet 1 med den lägre. T.ex. RS-232 använder negativ logik, så det förekommer men det är väldigt ovanligt i datablad för digitala kretsar. För digitala kretsar är det ofta specificerat i databladet hur det logiska värdet kopplas ihop med spänningen.

Slut parantes.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

men att lägga en pinne hög innebär alltid att det ska vara spänning på den. Och låg att det inte ska vara det. Men det behöver som sagt inte vara 1 för att den är hög
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> danei

Stämmer ju inte på exempelvis serieportens logik, då det är positiv spänning för "0" och negativ för "1".
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var ju det jag sa.

Hög är alltid spänning men inte nödvändigtvis logisk etta.
danei skrev:Men det behöver som sagt inte vara 1 för att den är hög
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

"Och låg att det inte ska vara det."
Jag tolkade det som att du menade att "0" inte var någon spänning, alltså 0V.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17170
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

danei skrev: Och låg att det inte ska vara det.
Sa du också, och på serieporten har du ju -15V vid logisk etta och +15V vid logisk nolla.

Då är ju signalen aldrig låg enligt ditt resonemang? Eftersom både +15V och -15V är spänningar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

$tiff: Jag menade att låg signal in innebär att det inte är någon spänning.

AndLi: Jag tänkte mest på interfacet till IC kretsar. Där är det ovanligt med negativa spänningar för signalerna. Men du har rätt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17170
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

danei: MAX232 är väll en IC :)
Negativa signaler används väll rätt flitigt när man lämnar kretskortet...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Finns också gott om signaleringssystem där både hög och låg är på samma sida noll-strecket, speciellt i höghastighetssystem.

T.ex. ECL (som inte används mycket längre visserligen), där "1" = hög är c:a -0.9V och "0" = låg är c:a -1.75V

Vad man kan säga är väl att hög är just högre (mer positiv) än låg :)
Skriv svar