Oscilloskop

Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Oscilloskop

Inlägg av Elektroholist »

Hej, jag ska felsöka på en analogsynt och undrar om jag måste ha ett oscilloskop för det. Multimeter har jag däremot. Felet är ett ljud, ett preset, som inte låter eller snarare låter mycket svagt. Jag har ingen erfarenhet av skop och undrar hur man använder dem. Finns någon lättfattlig guide på nätet?

Tack
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Oscilloskop

Inlägg av JimmyAndersson »

Oscilloskop är inget måste, även om det underlättar enormt mycket.
Det går att använda datorns ljudkort och lämplig mjukvara som oscilloskop.
Har ingen länk nu. Istället kastar jag mig över felbeskrivningen. :)

Ett preset som låter mycket svagt..
Du är helt säker på att det inte är någon inställning som är orsaken till detta?
Jag har "lagat" många synthar där ägaren helt enkelt missat någon liten grejj.

Vad heter synthen?

I väntan på svar:
Hur pass analog är synthen? Patch-kablar eller knappar/rattar som kopplar ihop de olika delarna?
Använder detta problem-preset något som inget annat (välfungerande) preset gör?
Isåfall: Undersök den delen av synthen. Först genom att kontrollera så att alla inställningar är rätt. (Inte bara att de *troligen* är rätt.)

Hur väl kan du den här synthen? Det är en stor fördel om man är hemma på alla delar av användargränssnittet (patchkablar/inställningar).
Synthar har den egenheten att det räcker med att en liten grejj är felinställd/felpatchad för att det ska bli helt tyst. :)


Det blev inte så mycket om oscilloskop, men det är som sagt inte alltid det behövs till såna här fel.
Ibland räcker det med några knapptryckningar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Oscilloskop

Inlägg av grym »

Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Re: Oscilloskop

Inlägg av Elektroholist »

Jimmy: Tack för svar. Det är en Korg Lambda från 1979. Väldigt analog. Den har ett antal preset som man bara slår av eller på med orgelknappar. Sedan kan man göra små justeringar av ljuden men den är mycket enkel att styra/spela på och jag har betydligt mer avancerade syntar än så. Jag har laddat hem de manualer som finns till den. Men exakt hur och med vilka instrument jag ska felsöka har jag mindre koll på.
Skriv svar