Hjälp till Utställningsbil

HazzeMan
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 december 2008, 02:46:07
Ort: Falköping

Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av HazzeMan »

Hej Jag heter Tobias Rydberg och jag behöver eran hjälp!

Jag har införskaffat mig en Supra som ska vara med i Elmia 2010 och jag har planerat på det här bygget ett tag nu och har många ideér som jag skulle behöva er hjälp med, Jag har läst igenom detta forumet och kolla mängder med länkar men blir inte klokare för det, har försökt mig på lite själv och måste berömma er som kan det!

Men nu till källan till mitt problem, behöver en PIC eller liknande för att styra vissa funktioner i bilen, ideérna är många men de huvudsakliga är att:

*Styra ett servo eller stegmotor ca 150 grader och sedan tillbaka med hjälp av en knapptryckling (ska styra en panel).
*Läsa av en GPS och skriva ut detta på en display (hastighet).
*Läsa av varvtalen i motorn och sedan och sedan vid vissa varvtal tända en lampa (shiftlight).
*Behöver även styra en elmotor en viss tid alt sätta in en brytare för kommar ha gömda skyltar.
*mm i mån av vad ni kan hjälpa mig att klara av.

Dessa saker är väll säkert en barnlek för er, men jag fattar noll när det gäller assembler och koder. Så om ni kan hjälpa mig med program och vart man kan få tag i delar, gärna Kjell & co då jag har lite kompisrabatt där.

Tackar ödmjukast för all hjälp och alla tips jag kan få!

Mvh Tobias
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av E85 »

Hej!
Det är ganska avancerade grejer ändå du ger dig på för att inte fatta nånting.. :D
Först måste du nog läsa på lite om mikrokontrollers och bestämma om du vill köra med AVR, PIC eller nån annan modell. Sen tycker jag du ska bestämma dig för en sak som du vill bygga klart först istället för att börja med allt samtidigt. Det tar ett tag att komma igång! Om du aldrig programmerat C tidigare är det en lång väg att gå...
Jag skulle börjat med att köpa ett breadboard, 7805-regulator + kondningar, några lysdioder + motstånd, och en mikrokontroller + programmerare. Men om du inte vill lära dig utan tänkt att nån annan ska göra hela jobbet så ska du nog spara pengarna till arvodet... ;)
Senast redigerad av E85 27 juli 2009, 23:33:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av JimmyAndersson »

HazzeMan:
Välkommen till forumet! :)

Jag flyttade tråden från Projekt-delen. (Mer info finns här.)
Det kändes som att den passar bättre i forumdelen "Jobb/Tjänster", eftersom det låter som att någon annan ska göra själva jobbet. (Fixa schema, kod, delar, osv).


Det jag först och främst är nyfiken på är när deadline är.
Sedan behöver du specificera en hel del detaljer.
Några exempel: Vilken typ av GPS? Interface på den? Typ av display? Hur stark måste servo/stegmotor och elmotor vara? Hur snabbt ska de rotera? osv osv.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av Purre »

Påsken är det mässan är så någon gång innan dess tror jag han vill ha det klart och då gärna mer än 2 dagar :P
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av Stinrew »

För tydlighetens skull. Är det så att du är ute efter att göra detta själv (men behöver tips och råd), eller är du ute efter att få någon annan att göra det åt dig? Eller vill du köpa färdigt (iaf. shiftlight borde gå att hitta färdig för din tillämpning)?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33889
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av Glenn »

Ja, även om det inte är så våldsamt avancerade grejer är det ju inget man ritar ihop på en servett på 3min :) ..Skulle jag göra det där så skulle jag först välja en lämplig pic (AVR funkar säkert lika bra om man nu vill det, men det har jag aldrig sysslat med) och sen lösa en sak i taget, kanske börja med något av det enklare, typ shiftlight (du har troligen en varvsignal i ECU-kontakten man enkelt kan mäta.), och sen bygga på funktion för funktion alltefterssom.

Bygger man själva elektroniken smart från början så är det ju mer en programmeringsfråga sen, med lite hårdvarumodifikationer alltefterssom kanske.

Jag skulle f.ö använt mej av RC-servon till skyltvändarna.. byggde en prototyp med solenoider förut, men det var mer pga att dom var enklare att styra, idag hade jag enkelt slöjdat ihop ett PIC-program som styrde servon istället.

Vilken Supra f.ö ? MkIV TT gissar jag ? trevliga grejer, även om jag själv valde "systerbilen" ST205 :)
HazzeMan
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 december 2008, 02:46:07
Ort: Falköping

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av HazzeMan »

Tack jimmy tänte inte på den delen, jo någon gång innan påsk men vi ska försöka ha bilen klar runt jul för det brukar alltid bli massa strul på vägen så det är bra med lite marginaler.

Valet av Processor blir nog en PIC för de verkar vara vanligast och lättast att få tag på.

Stinrew, Altså hade gärna gjort det själv då det är lättare att kunna bygga på/justera systemet om man vet vad koderna betyder och hur de fungerar, men om någon kan hjälpa mig med ett grundprogram som jag sedan kan jobba vidare på eller om någon har några bra länkar till program, har kollat MicroC s hemsida men fick inte koll på mkt, och vill gärna ha en shift light som är välldigt precis då inte alla man köper är det.

Glenn, jo sevon borde funka lika bra men behöver ha ca 12-16 cm i höjdskillnad ifram så en solenoid finkar välldigt bra för ändamålet men i bak fu kar ju servo om man kan hitta ett som går 180 grader, tänkte köra med en skruvdragarmotor. och servona är väll top prio men och gärna en fungerande display så man kan vad som är på och inte.

Men ge lite förslag på vart man kan hitta grejjerna, (gärna Kjell då jag har en kompis där) men även andra ställen

Mvh T.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14887
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av mrfrenzy »

GPS är ju roligt, men det blir betydligt enklare och billigare med en pulsgivare från tex växellådan eller något hjul. Om man kalibrerar den så blir noggrannheten densamma.
Gimbal
Inlägg: 7944
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av Gimbal »

Är det en utställningsbil så behöver inte GPS'en funka, det lär den inte göra ändå om bilen står inomhus. Shiftlighten kan man knappast heller demonstrera. Inte för att något av det är svårt (när man kan det) men det är ju sådant som kan ligga sist i attgöra-listan.
HazzeMan
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 december 2008, 02:46:07
Ort: Falköping

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av HazzeMan »

Jo

Absolut rätt men vi siktar på 1300HK! det kommar ju bli en del bankörning och någon tur på strippen så klart, även om det primära syftet är utseéndet

Men någon som har eller vet en bra sida där det fin någon hex till att styra servon och en display? hittade en om att styra stegmotorer i FAQ:en men måste ändå styra något servo.

Men har läst på lite mer nu och rätta mig om jag har fel, men ett servo styrs med ström som kommer i pulser (snabba) och om jag vill styra en Solenoid ((hemmabyggd) Elmotor med gängstav) så borde jag kunna ha samma program och bara ändra pulbredden till en enkel som håller på i någon sekund? och sedan vända polariteten? för att kunna skjuta tillbaka?

Så om jag har ett program för att styra flera servon så borde jag kunna göra allt det m.h.a samma pic?

Och japp det är en Toyota Supra MKIV TwinTurbo 97:a som kommer vara vit med massa airbruch på :D
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av idiotdea »

Jag har inte själv använt arduino, men så vitt jag förstår skulle det kunna passa ganska bra till detta. Det borde vara lätt att komma igång och jag är säker på att någon annan redan har byggt (nästan?) alla grejerna du nämner till en arduino. Så då är det "bara lite copy-n-paste"... ;)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av Andy »

1300hk- good luck, vet en som siktade på 850hk och köpte alla de bästa (och dyraste) grejorna…… han har fortfarande inte hittat alla bitarna från vevstakarna och blocket längs med E4’n än! :lol:
HazzeMan
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 december 2008, 02:46:07
Ort: Falköping

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av HazzeMan »

idiotdea skrev:Jag har inte själv använt arduino, men så vitt jag förstår skulle det kunna passa ganska bra till detta. Det borde vara lätt att komma igång och jag är säker på att någon annan redan har byggt (nästan?) alla grejerna du nämner till en arduino. Så då är det "bara lite copy-n-paste"... ;)
Hittade ett "kitt" på den på Electrokit.se för 399kr (Arduino starter kit MAH) och de hade massa småplock oxå, bla. en gps modul så detta verkar vara något för mig, men fungarar det likadant som en pic i praktiken eller vad är det som skiljer?

Kollade runt en del på deras hemsida och det verkar välldigt basic för fattade det mesta där xD

Men hur stämmer min teori om servostyrningen?

Och andy jo jag och de andra har funderat en del på detta men bilen har just nu 987HK men har fixxat MASSA delar från japan så kommer bli intresant ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33889
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av Glenn »

Andy skrev:1300hk- good luck, vet en som siktade på 850hk och köpte alla de bästa (och dyraste) grejorna…… han har fortfarande inte hittat alla bitarna från vevstakarna och blocket längs med E4’n än! :lol:
Finns ju rätt många som plockat ut liknande effekter ur den spisen, så visst går det ju, men det är mycket effekt så saker kan gå väldigt fel väldigt snabbt :) det blir inte billigt heller.

850hk däremot är ju inga problem, rasar det då har man valt fel bitar eller gjort fel :)

..Det är ju en Toyotamotor :)
HazzeMan
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 december 2008, 02:46:07
Ort: Falköping

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av HazzeMan »

Jo men det blir välldigt kul välldigt snabbt :D

Men kollade på Stinrews projekttråd och han verkade ha koll på läget, det jag söker är något liknande då fast med lite mer jobb på monteringen då men blir ju betydligt mer precition på t.ex shiftlight om man gör som han. fick även några till ideér.

Jobbar för tillfället på att hitta en BMW M3 instrumentpanel och andvända ist för orginal och tänkte köra lite annan information på displayen då den ändå inte kommer att fungera.

Men vilka delar behöver jag för att starta det här projektet med servo styrning och displayskriving som huvudfunktion?
Skriv svar