Etsproblem

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Etsproblem

Inlägg av AndersG »

På vänstersidan på detta kort. På kögersidan är det OK, men på vänstersidan har vissa ledare frätts av. Detta är 1mm 35u laminat från Elfa.

Bild
Kortet är exponerat i en lådda med två UV-lysrör, 5 minuter. Framkallat i NaOH i ca 5 minuter och etsat i natriumpersulfat i ca 30 min. Etsar i plastskål i varmvattenbad som jag vickar för hand.

Det konstiga är att felet sitter på samma kant på båda sidor. Något tips ni kan ge annat än "Undvik 0,4mm ledarbanor" ;) )
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Etsproblem

Inlägg av Norpan »

Det man kan tänka sig är att din tonerkassett inte ger jämn svärta eller att det ena uv-röret är starkare än det andra.
Har du provat ut belysningstiden så den är lagom eller belyst "på känn"?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av AndersG »

Jag provade fram tiden då jag byggde boxen i vintras. Skall ta och göra litet mera tester, speciellt i breddled. Det konstiga är ju att UV-exponeringen borde bli svagare utåt kanterna? Det sitter en al-skiva som reflektor under rören och den är uppvikt 45 grader på sidorna.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Etsproblem

Inlägg av Norpan »

Om du inte har uskriftssidan mot laminatet kan man ju misstänka underlysning åxå.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Etsproblem

Inlägg av limpan4all »

Har du inte onödigt tunna ledare?
Ser ut som 4 eller 6 mil, det är ju bara de senaste 10 åren som mönsterkortsfabrikanterna har klarat sådana felfritt.

Kör 12 mil dvs 0,35mm som tunnaste då blir det enklare.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av AndersG »

Om du inte har uskriftssidan mot laminatet
Nej, jag spegelvänder så att jag får tonersidan mot laminatet på bägge sidor.

Ledarna är 0,4mm, utom matningsspänning som är 1mm
jorgenp
Inlägg: 91
Blev medlem: 23 mars 2009, 14:42:21
Ort: Stenungsund

Re: Etsproblem

Inlägg av jorgenp »

Hur ser utskriften ut om du håller upp den mot en lampa? Helsvart där det ska vara svart osv?
Hur har du tryckt ner laminatet mot utskriften när du belyst det i lådan? Med någon tyngd eller vakuum eller inget alls? Det ska väl vara nån text där ute i kanten också som nästan helt är borta?
Kan det vara så att fotoresisten varit kass i kanten av nån anledning?

OT: Vad har du använt för program för att rita kretskortet med? Jordplanet ser lite pixelerat ut i kanterna?

OT2: Hur gör du för att linjera upp ovansida med undersida när du gör dubbelsidigt?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av AndersG »

Utskriften är gjord med laser så det är ej becksvart, speciellt inte på stora ytor, men det har inte varit ngt problem förut, på mindre kort.

UV-lådan har ett lock av 18mm MDF så det pressar ned ganska bra mot laminatet, jo det skall vara en text ute i kanten och visst kan det ju hända att fotoresisten vait ojämn på själva laminatet.

Kortet är gjort i KiCAD, den gör inte jämna kanter av "zone fills" av ngn anledning.

Jag tejpar ihop det två utskrifterna med passning (mot ett fönster), sedan sätter jag laminatet mellan.
farbrorlarry
Inlägg: 247
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:44:31
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av farbrorlarry »

Slå av alla sparfunktioner på skrivaren och belys eventuellt lite kortare tid. Det hade jag gjort. Fast med mammas sollampa så tar de väl max 1 minut :lol:
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Etsproblem

Inlägg av korp »

AndersG skrev:Kortet är gjort i KiCAD, den gör inte jämna kanter av "zone fills" av ngn anledning.
Ett sidospår... Men det var konstigt. Jag har bara kört KiCad 20090126-final, och accepterat standardvärdena på zonernas outline. Jag får så fina zoner så.

Edit: Ser resultatfilerna ut så på skärmen också? Jag plottar från KiCad PCBnew till Postscript A4, konverterar till PDF med GSView/Ghostscript, och layoutar utskriften i InkScape. Inget av stegen visar några konstiga zoner.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av AndersG »

Ah, plottar du? Jag skriver ut direkt från KiCAD.

Edit: Uppdaterade till 2009.02.16 och nu ser fyllningarna helt annorlunda ut!
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Etsproblem

Inlägg av korp »

Ett sidospår, men japp jag plottar. Jag vill oftast panelisera flera kopior av mönsterkortet samt placera utskriften fritt på sidan så jag kan använda samma A4 med OH-film vid flera tillfällen och nyttja platsen maximalt. Detta har jag bara fått till vid plot. Vid plottning finns det fler alternativ också, t ex markering av borrhål. Det finns kanske andra sätt att göra detta på också, men det har hittills fungerat mycket bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Etsproblem

Inlägg av grym »

tror på för lång belysning, för stark framkallare eller för långsam etsning
blandar du framkallaren strax innan?, det kan ge mycket lustiga fel
jag blandar minst en dag innan

har gjort alla dom felen själv

gör en belysningsstege och prova tider och styrkor på ett kort delat i remsor
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av AndersG »

Jo, jag får nog göra en ny testexponering/framkallning
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av pagge »

Min erfarenhet är att kvaliten på utskriften är det i särklass viktigaste steget. Som tidigare påpekats, se till att du använder maximal upplösning och svärta på skrivaren. Det lönar sig att grotta runt i skrivarinställningarna.

När man har dåliga utskrifter (vilket man tyvärr i praktiken alltid har i mer eller mindre utsträckning) så är belysningstiden av stor vikt. Går banor av (som i ditt fall) belyser du för länge, får du bryggor så belyser du för kort.

När du drar ner belysningstiden kommer du till en punkt då fotolacket ändrar färg, men inte lossnar helt. Då kan du med fördel gnugga med fingrarna (inte naglarna) under rinnande vatten. Var inte rädd för att ta i lite eller att blaska ner det i framkallaren några varv mellan fingertvätten under rinnande vatten.

Hur håller du utskriften mot kretskortet med glasskiva? Är felen på samma kant som du sågat? Fel i kanterna på kretskortet kan bero på sågspån (av koppar) som sitter kvar och lyfter upp glasskivan lite. Har jag sågat mina kort filar jag alltid ner kanterna innan jag lyser (innan jag tar av skyddsfilmen på kortet).

Eftersom kortet ser såpass bra ut skulle jag tro att det klarar NaOH (Kaustiksoda ifrån ica?). Jag brukar blanda en tsk sodapulver till 4dl vatten, men det tror jag inte är kritiskt på något sätt. Alla Elfas laminat jag prövat klarar kaustiksoda. Jag har köpt ett laminat ifrån farnell en gång som INTE klarade kaustiksoda. Allt bara smälte bort. Det belysta smälte bort snabbare, men allt försvann efter några sekunder till. Efter 2-3 misslyckade försök med kaustiksoda prövade jag med "riktig" framkallare, då funkade det. Baserat på det verkar det som om man direkt märker ifall kortet inte klarar NaOH. Ditt kort verkar klarar det eftersom någonting alls finns kvar.

Något som enligt min erfarenhet inte spelar någon roll alls är etsvätskans kvalitet. Ju blåare den är ju längre tid tar det naturligtvis, men slutresultatet påverkas inte. Jag har etsat samma kort om och om igen en hel dag (en kurs i kretskortsetsning på LTU). Började med en halvliter fräsh vätska och slutade med en halvliter mörkblå. Det enda som hände var att det tog längre tid. Jag kan inte komma på nån anledning till att det skulle spela någon roll. Ju äldre vätska ju längre tid är kortet i badet, men ju längre tid tar det också för etsningen att ta sig dit den inte skall (igenom lack och under banor).
Skriv svar