Kretskortsframställning....

Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Kretskortsframställning....

Inlägg av MicaelKarlsson »

--------------------
Flyttade en hög inlägg från Senaste kretskortet-tråden hit.
//Jimmy
--------------------



En sådan här kanske: Etspenna för kretskort
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av v-g »

Duger med en vanlig spritpenna, jag har ofta pga slarv skadat någon bana och då är det bara att leka konstnär ;)

På min HP Laserjet har jag något som heter economode, kolla så inte det är påslaget inbillar mig att det har lite med svärtan att göra.

Jordplan är svåra att täcka helt dock jag har fått samma fenomen på nåt kort också.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av korp »

E85 skrev:Men om du skriver ut samma två gånger och kör två toner transfers på varann kanske? :)
Ja, det fungerar faktiskt riktigt bra, se Lyckad toner transfer med OH-film i flera lager = inga porer. Men samma gäller som övriga toner transfers - det beror på utrustningskombinationen och lite på omständigheterna också, om det ska bli bra.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av v-g »

Det går att göra många snabbfulingar tex bara täcka området med tejp det biter inte etsvätskan igenom. Stora plan är ett problem med TT. Fast nu är vi egentligen OT och detta borde tas i avsedd tråd där står det mesta flera gånger om ;)

Sålänge man inte har problem med banorna är detta egentligen bara en vagel i ögat för min del. Något får man ju betala för att gå från dator till klart kretskort på kort tid och till lågt pris. Korp har mig veterligen också gått över till den gängse metoden dvs med fotorestist och uvlåda och jag har förståelse för detta. Vill man göra mer professionella kort är nog detta enda vägen. Dock är investeringskostnaden (om man nu har en laser som fungerar till TT) mycket högre främst iom UV-låda och att kretskorten är dyrare (inget billigt junk från Kjell o co där inte ;) ). Iom att jag använder snudd på vilket papper som helst slipper jag också betala för OH-film.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Kretskortsframställning mm....

Inlägg av Illuwatar »

Kör också PCBcart.com. Har varit nöjd hittills. Priserna är helt ok, betydligt lägre jämfört med svenska motsvarigheter (det ligger i Kina). Första beställningen är dyrast då ställkostnaderna tillkommer. Vid ombeställning kostar det inte mycket, speciellt om man gå upp i antal (25 st 170 x 170mm dubbelsidiga gick på ca €10/st vid efterbeställning).
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2220
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av sm2wmv »

Ja, dessutom går det smidigt att beställa därifrån. Jag har varit seg ibland på att svara på någon fråga av dem, typ för det är helg eller dylikt. Då har jag blivit uppringd två ggr från Kina där de frågat via telefon, så customer service har de också.
Användarvisningsbild
arune
Inlägg: 109
Blev medlem: 17 juni 2003, 23:37:00
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av arune »

Jag har beställt från Olimex och MyroPCB, båda har fungerat mycket bra.
MyroPCB är lämpligt för lite större volymer så det är sällan de kan användas för hobbybruk (om det inte är hemautomationsprojektet förståss :) ), men de har ett mycket bra quotesystem. Projektet har även använt dem till monterade kort, fungerat kanonbra.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Fritzell »

Okey tackar för alla intressanta svar. Skulle va trevligt att bygga på lite finare kort med genomplätering, silkscreen, soldermask m.m. Börjar tycka att det ser lite B ut med hemma-etsade beiga. Och nu när laminatpriserna ökar så verkar det inte skilja så mycket i pris.

Sen kan man ju naturligtvis göra mycket för att det ska bli snyggare på hemma-etsade också, mycket av skönheten ligger ju i layouten. Kanske något man bör fila lite på :D
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av v-g »

jorgenp:Skönt att se ÄKTA hemmagjorda kort! :mrgreen:

Vill du ha ett tips? Om inte så kolla inte nedanför ;)


Om du vill få byglingarna raka och snygga så löd ena änden sen sticker du andra på plats (eller om den redan sitter där) sen drar du i den olödda änden så tråden blir sträckt på så sätt blir det mycket snyggare (tycker jag iaf). Antigen löder man före man sträcker eller efter genom att smälta och sen dra. VIlket som funkar bäst får man själv avgöra jag löder först och spänner sen, då gäller det att ha nog med tråd så man får fatt i den med tången utan att ta i tennet.

Hoppas jag förklarat bra nog.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Fritzell »

Fint kort. Hur har du gjort text-trycket på komponentsidan?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av 13th.Marine »

toner transfer kanske? =)
jorgenp
Inlägg: 91
Blev medlem: 23 mars 2009, 14:42:21
Ort: Stenungsund

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av jorgenp »

v-g skrev:jorgenp:Skönt att se ÄKTA hemmagjorda kort! :mrgreen:

Vill du ha ett tips?
Tips mottages alltid tacksamt. :)

Ja, jag borde inte lött fast byglingarna innan jag stoppat dit motstånden. Och så fort jag stoppat dit motstånden ska jag sträcka trådarna. Men det är iaf fult med byglingstrådar så där. Hade jag bara gjort kortet dubbelsidigt skulle det se lite bättre ut.

Och dessutom har jag upptäckt några fel jag gjort på kortet som jag får lösa i efterhand. Potentiometern är fel inkopplad (skulle så klart vara mellan Vcc och GND och sen Vo) och så sitter det dubbla avkopplingskretsar på stegmotorkretsen (de blev flyttade från andra ställen och så glömde jag bort dem).

Fritzell:
Precis som 13th.Marine säger, toner transfer. På kopparsidan etsar jag bort det som inte ska vara kvar efter jag har strukit fast mönstret, men sedan när kortet är färdigetsat och färdigborrat så stryker jag fast komponentlagren från Eagle på ovansidan. Och efter det är själva kortet klart.
Det fungerar riktigt bra och trycket sitter oväntat hårt på laminatet. Man kan skrubba med grova sidan på kökssvampen på det för att få bort alla pappersrester och det händer ingenting med trycket. Jag håller fortfarande på att testa lite olika tider, papperstyper och annat för att få det optimalt, men jag tycker det funkar riktigt bra. Mycket bättre än att kladda med UV-ljus och framkallningslösningar och annat. Så i sig är mitt UV-box-projekt meningslöst. Fast jag upptäckte ju å andra sidan en mycket bättre metod få fast mönstren på kretskorten. Plus att det är rätt skoj att programmera och leka lite med hårdvara. Så helt bortkastat är det väl inte.
jorgenp
Inlägg: 91
Blev medlem: 23 mars 2009, 14:42:21
Ort: Stenungsund

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av jorgenp »

Vad har du använt för metod för att få ditt mönstret? Det såg riktigt bra ut.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Adis »

Helt enkelt denna. :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Fritzell »

13th.Marine skrev:toner transfer kanske? =)
jorgenp: Ser riktigt snyggt ut med komponentprinten i svart som du gjort. Jag brukar vanligtvis lägga all text i komponentlagret men det kan man ju inte göra om man kör ES. Du skriver alltså ut komponentprinten med laserskrivare på ett speciellt papper och kör i en lamineringsapparat/strykjärn och sedan lägger i vatten så försvinner pappret men texten sitter kvar?

En annan fråga förresten. Ni som förtenner era kort, hur gör ni? Pensel+lödpasta och sen värmepistol?
Skriv svar