Rörförstärkare till gitarr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Re: Rörförstärkare till gitarr

Inlägg av IN270 »

Är samma germaniumdiod här som där(ljudbojen)!

Näe, vi känner inte varann men du tipsade mig tidigare angående högtalarelement/utgångstrafo... Och så kände jag igen ditt nick!

Sorry, ni andra, för OT!
Användarvisningsbild
vanvett
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 april 2009, 12:42:38
Ort: Stockholm

Re: Rörförstärkare till gitarr

Inlägg av vanvett »

Tack för alla tips, åsikter och infall.

Soundbrigade undrar om vilka kondingar jag syftade på:
Om jag t ex söker på Elfa efter en konding på 470pF (som ingår i en AX84) så får jag fram ett kostnadsspann som är rent häpnadsväckande. Det är så självaste svindeln sätter in... :-)


Vanvett
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Rörförstärkare till gitarr

Inlägg av Norpan »

Runt 0,11 för en lågspänd ytmonterad upp till 19,40 för en Y-kondensator är väl inte nåt att få svindel för.
Eller du kanske räknar in rullarna åxå, det är ju kanske lite många i en sån för ett litet bygge.
Keramiska kondensatorer brukar användas till avkoppling och sitter den nånstans där den har med ljudet att göra är det nog bättre med plast t.ex. 65-428-23 om spänningståligheten räcker till.
Användarvisningsbild
vanvett
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 april 2009, 12:42:38
Ort: Stockholm

Re: Rörförstärkare till gitarr

Inlägg av vanvett »

Tjänare, Norpan!

Jag såg inte att det var rullar, jag såg bara priset. Då blir det inte så mycket givetvis. Jag tar tillbaks svindeln. :)

Men en skillnad från 0,11 till 19,40 är ju inte att förakta. I ett annat fall kostade den dyraste kondingen 38:- och den billigaste någonstans runt en femtioöring. Det är inga stora summor men ändå väldiga skillnader. Jag vill helt enkelt bygga så billigt, bra och funktionellt som möjligt utifrån kunskap och slippa chansa.
Skriv svar