Laptop i bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Smecken
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 december 2004, 14:29:05
Kontakt:

Laptop i bilen

Inlägg av Smecken »

Tjenare,

Har en newbie fråga men men vad gör man...

Jag har en gammal laptop som jag tänkte ha i bilen (never mind why) och den matas med DC 12V från AC-DC omvandlaren. Innebär det att jag kan dra spänning direkt från tändningen utan att ha någon omvandlare eller liknande mellan datorn o strömkällan?

Eller kommer det att explodera och ta eld o bil o garage o hus o allt brinna ner? :P
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Det fungerar väl direkt men det är bättre att lägga något filter emellan...
Smecken
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 december 2004, 14:29:05
Kontakt:

Inlägg av Smecken »

Okay, har du något tips på vad för typ av filter det bör vara och vad det ska åstakomma?

Alla tips välkomna.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Jag tror inte att spänningen är tillräckligt stabil i en bil rakt av. Man behöver någon typ av stabilisering. Vet inte vad, men jag tror i alla fall det är nödvändigt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Sen så ligger spänningen i bilen på runt 14V när generatorn laddar också. Hur många ampere vill datorn ha?
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Jag skulle ha kopplat in den rakt av. Men det är jag, och som ni förstår kan jag inte garantera att det fungerar bra i just det fallet. Har fungerat bra för mig, även om datorn önskade 19V.
Smecken
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 december 2004, 14:29:05
Kontakt:

Inlägg av Smecken »

Tackar för alla svaren, eventuellt ny bil på G så jag inväntar resultatet av förhandlingarna med min bättre hälft innan jag bygger hållaren till datorn.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Jag skulle ALDRIG kopplat in en dator direkt till bilens 12v (som varierar ganska kraftigt mellan ca. 11 och 16v). En rejäl konding eller nåt för att jämna ut strömpulserna... Åsså nån krets för att få exakt 12v...
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Finns det zenerdioder som klarar av effekten?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

För att en konding ska göra nån nytta eller zener inte ska explodera så behövs det ett motstånd före. (Såvida man inte har en väldigt lång och smal kabel fram till batteriet förståss.)

Vad gäller batterispänningen så är nog det stora problemet underspänning snarare än överspänning. När jag startar jeepen hemma en kall dag så kan batteriet ramla ner till 6 volt när startmotorn går. Och då stannar nog lapptoppen såvida den inte har ett eget batteri som kan försörja den en stund.

Edit: Spelingärrårs
Senast redigerad av matseng 31 december 2004, 11:16:05, redigerad totalt 1 gång.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Inlägg av zealotry »

Mja underspänning och överspänning är väl ingen fara när det gäller en bärbar dator? Dom har ju oftast en egen grej som ser till att dom får lagom mkt i sig? Dessutom finns det ju batterier i bärbara så om dom får för lite en stund så gör det inget heller. Jag tror nog att det bara är o koppla.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Nä, under&överspänningen kanske iofs inte är nån fara...
Men när du startar motorn och generatorn drar igång så blir det nog ganska fina spänningsspikar som kanske kan rätas ut me en stor konding som "paralellkopplas med datorn" (är det shuntkoppling det heter? eller e ja helt fel ute? :P )
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är inte överspänningar nån fara?? Får jag mata din laptop med 80VDC?
Visst en liten överspänning går ju säkert bra.... Frågan är ju bara vad som kan räknas som en liten överspänning...

Men har man så pass gott om pengar att man kan köra enligt "Friskt kopplat, hälften brunnet" så är det ju bara att köra...
Själv brukar jag föredra att ha pengarna till roligare saker..

I bilen kör jag med en 12-230V omvandlare och sen laptopens vanliga laddare.. Visst, inte den optimala lösningen sätt ur effektförluster, men jag kan å andra sidan enkelt byta laptop utan att behöva bygga en ny stabilisator och hitta den rätta kontakten till varje laptop
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Beror nog på va de e för laptop om den kan tåla upp till 16v... Jag skulle iaf. inte prövat med min.
Min går iofs. på 20v...

Men fixa en spänningsstabilisator för att få 12v åsså en kondensator för att "räta ut" spänningsspikarna. Då borde de väl inte va nån fara...?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Ganska mycket rippel i spänningen från generatorn. Vet inte hur det är med dator, men amatörradio blir ganska friskt stört av tändsystemet, tackochlov finns det noiseblanker på nyare radior :)
Skriv svar