Bilder på lödröksutsug..

blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av blueint »

Funderar på att använda leden från en skrivbordslampa och montera dit en flexibel ventilationsslang (istället för en lampa) som går till en fläkt monterad så att den blåser lödröken utomhus. Så tänkte om någon har bilder på sin ev, lösning? lite som tråden:
bilder på verkstäder "mekrum" mm

Bild Bild Bild
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av larky »

Bild

Företaget jag arbetar för säljer en del lödrökutsug så... det finns ett i mitt garage helt enkelt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av blueint »

Intressant bild ;), fast jag antar att den kostar en slant.. :D

Men den typen av rör som utgör sista sträckan, vilken typ är det?
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av larky »

ESD-godkänt rör i plast uppbyggt av en profil som ser lite ut som ett Y som rullas runt och snäpps fast i sig själv. Går att böja en del och stannar acceptabelt i läge. Jag ska se om det finns spillbitar.
Användarvisningsbild
FCS
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 augusti 2009, 18:17:10
Ort: Göteborg

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av FCS »

http://www.klickback.se/partner/conrad. ... ug_zd-153/

En sådan här har jag fått av en arbetsgivare. Fungerar fint om man sitter väldigt nära den, låter en del men klart godkänd.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av korp »

blueint, vilken bra timing på tråden :) Går i samma tankar själv.

larky, tack för bilden. Den gav en del uppslag till montering av laptop:en också. Har alldeles för mycket brôte i vägen.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av lizerdboy »

Har själv gått i samma tanke väldigt länge att bygga en egen,

Har införskaffat mig en centraldamsugare modell mindre.

Bild

De jag saknar är att kunna reglera motor hastigheten och en bra lösning på rör/slang :)
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av elf98 »

Bild
Bild

Munstycket är väl egentligen tänkt att ligga plant mot bänken, men det fungerar utmärkt att ha det i höjd med överdelen på skruvstädet.

Smidig manick! Samma tillverkare som den utsug larky har vad jag kan se.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av Electricguy »

måste bara fråga, hur mycket låter dessa röksugar? brukar irritera mej på att mina hemmabyggda alltid låter så mycket. och att slangen alltid är i vägen. hehe :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av Fritzell »

Den elf98 visar är av märket Filtronic (svenskt företag med mycket stort kunnande). Har använt dessa dagligen på jobbet och de är väldigt bra. Finns även i mindre bordsmodeller med en liten slang man fäster på lödkolven. Dessa fungerar utmärkt som komplement till stationära utsug som tar större yta om man som jag utvecklat allergi mot kolofonium eller lödrök.

Men filtronic kostar som sagt en slant. De låter dock inte så värst mycket. Kör man de på jobbet på lägsta fart hörs de knappt, men suger ändå ok.

En annan aspekt är ju att om man löder mycket är det inte så miljövänligt att blåsa ut massa lödrök i luften, speciellt inte om man har grannar tätt inpå..


Blueint: Hur hög effekt är fläkten på som du tänkt använda? Den på bilden ser något liten ut.. Jag använder en ventilationsfläkt på 18W och den ligger helt klart i underkant vad gäller sugförmåga. Sen kan det väl bero på att röret jag använder kanske inte är superbra heller.. Men en rejäl fläkt är ganska viktigt. Speciellt om man har en bit slang som röken ska sugas genom... Radialfläkt är nog gärna att föredra. Det sitter radialfläktar i Filtronicarna om jag inte minns helt fel.

edit: Ändrade lite
Senast redigerad av Fritzell 15 augusti 2009, 11:38:15, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av blueint »

Min tanke är väl 12 cm PC fläkt. Men det går ju att justera vid behov.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av TomasL »

Fegisar :twisted: Riktiga pôjkar klarar sig utan utsug, lite blyförgiftning, so-what :wink:
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av larky »

Bilden jag visar är ett utsug av märke Fumex, även det svensktillverkat, och inte gratis. (utom för mig då) :D

Ska man ha nog med tryck för att trycka luften genom ett seriöst filter behövs en radialfläkt, ska man ut genom en ventil eller bara blåsa runt i rummet räcker en liten axialfläkt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av Fritzell »

Aha Fumex. "Pipen" var försnillande lik de Filtronics jag har sett så jag antog att det var samma, eller så kanske det är Fumexpipar vi hade fast dom är fastsatta på en FT station..

Förresten när vi ändå är inne på ämnet... Kan du fixa en gratis till mig med? :D
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Bilder på lödröksutsug..

Inlägg av Andy »

TomasL skrev:Fegisar :twisted: Riktiga pôjkar klarar sig utan utsug, lite blyförgiftning, so-what :wink:
Har alltid undrat varför du är.. äh som du är….. nu vet jag! :lol:
Skriv svar