vad är de som är så bra med AVR gämfört med PIC /pic fa

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Nej, har ingen FPU. Men går väl att fixa mjukvarumässigt därimot, om man programmerar i C.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

jo visst har man sett att de finns mer instruktioner ,

men jag som har sysslat med pic i tja jag vet inte hur många år, och bara kodat i asambler, skulle tycka att de var värt att byta upp sig till avr
och behöva tänka om och lära sig de nya,

OM DE SKULLE VARA VÄRT DE ??

e de någon som suttit lite mer med pic och sen testat avr ??

jag har stk200 kittit för avr hemma , beställde de för länge sen , testade lite och fortsatte med pic , för då så var picen mycket bättre enligt min uppfattning .

grejen är att jag ska bygga "troligt vis" en usb programerare med justerbar high tech power supply inbyggd, med massa inställningar, visuelt översyn via dator och internt via grafisk display , kunna proga "stand alone" .
allt i en pinivini liten box. med eller utan extern strömförsörjning, då jag inte e hemma så mycket.

jag har bytt upp min bärbara som inte har parallel port så då ska en usb 2 programerare byggas.
så jag kan fortsätta mina små project.

men nu vet jag inte omjag ska bygga den med pic eller avr eller anpassa den för att progga pic eller avr.
de e kruxet,

behöver lite hjälp för övertygelse för att byta till avr.

//Lizerd
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Själv så kan jag bara Motorolas 68HC11, & den känns lite mossig nu.
Så frågan är om man ska fortsätta med HC12 eller 020 processorerna eller om man ska följa strömmen & haka på AVRn som alla andra???.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

lizerdboy skrev:jo visst har man sett att de finns mer instruktioner ,

men jag som har sysslat med pic i tja jag vet inte hur många år, och bara kodat i asambler, skulle tycka att de var värt att byta upp sig till avr
och behöva tänka om och lära sig de nya,

OM DE SKULLE VARA VÄRT DE ??

e de någon som suttit lite mer med pic och sen testat avr ??

jag har stk200 kittit för avr hemma , beställde de för länge sen , testade lite och fortsatte med pic , för då så var picen mycket bättre enligt min uppfattning .

grejen är att jag ska bygga "troligt vis" en usb programerare med justerbar high tech power supply inbyggd, med massa inställningar, visuelt översyn via dator och internt via grafisk display , kunna proga "stand alone" .
allt i en pinivini liten box. med eller utan extern strömförsörjning, då jag inte e hemma så mycket.

jag har bytt upp min bärbara som inte har parallel port så då ska en usb 2 programerare byggas.
så jag kan fortsätta mina små project.

men nu vet jag inte omjag ska bygga den med pic eller avr eller anpassa den för att progga pic eller avr.
de e kruxet,

behöver lite hjälp för övertygelse för att byta till avr.

//Lizerd
Om du inte tycker det verkar värt det så är det bara låta bli att byta. Det skiljer inte mycket mer än det som redan sagts. Annars är det väl bara att du sätter dig och läser datablad och jämför själv.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

nu e de så att jag inte tyckte att avr´s data blad var så himmla mycket till värden gämfört med picarnas , eller läser jag fel ??

//Lizerd
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om du är van och nöjd med PIC så fortsätt att använda PIC. Det är ingen mening att byta för bytandets egen skull.

Men om du är såpass avancerad att du hade tänkt att konstruera en egen programmerare för PIC eller AVR som ska vara USB2-ansluten så begriper jag inte hur du kan tycka att AVR'ens datablad av svåra att förstå sig på.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Melker skrev:AVR har väl generellt sett både mer flash och SRAM än vad PIC har (är iof inte så uppdaterad på PIC, men var så tidigare har jag för mig). Tror AVR även är snabbare än PIC, några st klarar upp till 20MIPS.
(...)
Min uppfattning angående flash/RAM-storlek är fakist den motsatta, och då är jag lite mer insatt i PIC än i AVR. Om man jämför chip med liknande funktioner så tycker jag att PIC generellt har mer flash/RAM än motsvarande AVR.
Angående hastigheten så kan den snabbaste PICen utföra 12 MIPS (@ 48M Hz), men normalt ligger de på 5 MIPS (@ 20 MHz), helt klart långt under AVR på den punkten!
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

de e inte så att jag tycker avr´s data blad e svåra utan att de e dåligt documenterat utan tafatt , men jag måste rätta mig , var precis inne och kollade ingen på documenten, jag hadde kollat på summary datascheets ,
inte compleat version, den första är på 27 sidor , medans den stora är på 300 sidor , vilket börjar likna något ,

hastigheten är inte någe större problem
minnet kan vara värt att ha lite större

får se , ska studera lite mera ,

är de ingen som har sysslat med båda ???
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jo, jag har använt både PIC och AVR under flera års tid. Jag har dessutom skrivit mycket assembler för 8051 och för länge sedan Z80 och 6502.

Jag väljer inte processor efter vad jag tycker är coolast, jag väljer efter de krav som applikationen i fråga ställer. I bland passar en 8-pinnars PIC12F675 aldeles utmärkt, och i bland är en ATMega16 bättre för applikationen.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Matseng (och alla andra som behärskar båda)

Upplever du någon stor skillnad i programmeringsglädje mellan PIC och AVR? Fördelarna med AVRernas arkitektur är ju nämnd, men finns det något hos PIC som gör dem trevliga att ha å göra med?
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

tjing , jag e inte ute efter hottade o coola prossesorer ,utan när man vet vad dom har för funktioner så får man en känsla för vad man kan göra med dom , inte tvärtom, jag tycker de e lättare att hålla sig till ett asambler språk än fiffla med flera , vet inte hur mycket man har codat fel för man tänker på fel språk =)

har kollat igenom 300 sidor med avr , kan säga att jag börjar bli lite sugen att byta ,

men de e en sak som jag undrar över , de står på prudukt översikten att mega ofta har RTC "real time clock" men jag hittar de inte i pdfén ??
nån som vet ??

hur bra funkar avr studio ??
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det ligger en "oglädje" i att byta mellan två olika processorer, det är alltid jobbigt att komma ihåg dom nya opkoderna (som är ganska lika) när man byter.

Men jag måste erkänna att jag svär betydligt mycket ner när jag går från AVR till PIC. Så jag får väl säga att AVR ger mig mer glädje. :-)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

lizerdboy skrev:men de e en sak som jag undrar över , de står på prudukt översikten att mega ofta har RTC "real time clock" men jag hittar de inte i pdfén ??
nån som vet ??
Det dom menar med RTC är att du kan koppla en klockkristall mellan två pinnar på AVR:en och låta den driva en timer. På så vis får du lätt exakta tidssteg, men du måste ändå sköta en hel del själv.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

de var juh inte ricktigt vad jag hadde hoppas på , där försvann en trevlig funktion, bleee.

tror jag kanske håller mig till pic endå , dom funkar fortfarande , även fast avr kanske e lite bättre
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

För alla fattiga eller riktigt rövsnåla så har ju PIC en stor fördel. Det går att få samples av dom. ;-)
Skriv svar