Spara i minnet!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Samot
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 november 2004, 18:32:13

Inlägg av Samot »

Tyvärr har du nog en poäng där....
Men var på den där sidan hittar du alla protokol??
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Gå in på länken "Supported Remotes"
http://lirc.sourceforge.net/remotes/

Där finns mappar för alla möjliga olika apparater. Det är iofs lite svårt att få en överblick över vilka standarder som används på den sidan, men det finns en jäkla massa olika apparater listade!

Jag hittade koder till min obskyra Telefunken-TV där i alla fall

Se även denna tråd för info: http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=3005
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag gjorde en snabb överslagsräkning på hur mycket du behöver översampla.

Antag att du samplar en fjärrkontroll som använder mitt protokoll.
En 1:a där består ju av 234us bärvåg följt av 8397us tystnad. Dessutom är det ett gap på 135ms mellan varje komplett kodord som ska skickas (samt 234us bärvåg igen efter sista skickade biten).

Anta att din TV accepterar ett fel på +-50us på de inledande 234 mikrosekunderna av bärvåg. Det samplingsfel du kommer att få är ju +- 1samplingsperiod, dvs. du måste sampla åtminstone var 50:e mikrosekund (grovt räknat).
Detta kommer att ge (234+8397)/50 = 173 insamplade bitar för varje kodbit du vill skicka!

En komplett kodsekvens består av 11 bitar, dvs 11*173 bitar som du måste spara i PIC:en. Om du även ska spela in mellanrummet innan nästa kodord krävs det ytterligare ca 135000/50 = 2700 bitar bara för detta!

Summa för att spela in ett kontrollord: 11*173 + 2700 = 4603 bitar = 575 bytes!

För att spela in 11 bitar kommer du alltså att behöva 575bytes, om man utgår ifrån det protokoll som min fjärrkontroll använder. Det finns säkert andra protokoll där du behöver sampla oftare också.

Som du ser så är denna approach inte helt problemfri!
ROLA
Inlägg: 41
Blev medlem: 6 augusti 2004, 10:05:53

Inlägg av ROLA »

Samot skrev:När jag ska spela in en sekvens går jag in i 'spela in' mode, dvs ligger i en loop och väntar. När etta upptäcks så börjar jag sampla, som jag tänkt översampla för att bara behöva ta hänsyn till högst förekommande frekvens. Bäst vore ju givetvis att ha frekvens på inkommande data.
Alt. spara på positiv flank och spara tiden på etta och nolla, men känns som ett betydligt större projekt. Förstår att det är det bästa, men eftersom jag ska spara max fyra sekvenser borde minner räcka till att översampla den?
Men, hur sparar man i minnet?
http://www.elfa.se/pdf/73/731/07318801.pdf
Se kap. 3.1 (sida 14).
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

På tal om RS232, i kursen kundanpassade kretsar (VHDL-programmering) hade vi i min grupp til uppgift att sampla just RS232.
Dock bara en byte itaget vilket gjorde att vi BARA behövde sampla 3 ggr per "period" (för varje bit) eller vad det nu heter....kretsen triggades av startbiten.....om vi skulle ha skickat längre "meddelanden" så hade vi varit tvungna att sampla 5 eller tom kanske 7 ggr/bit!!!
Skriv svar