Problem med I2C minne

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Problem med I2C minne

Inlägg av Maze »

Hej, försöker just nu få igång ett I2C minne tillsammans med en PIC men har lite frågor eftersom inte minnet vill svara.

Skriver i assambler så jag undrar om det är ok att ändra biten för SDA pinnen i TRIS registret berorende om man vill skriva eller läsa till minnet ?

Vilken resistans skall man ha på pullup resistorerna till bussen om det bara finns en PIC och ett minne på bussen ?

Nån som kan förklara exakt hur acknowledges proscessen ser ut, står lite oklart i databladet ?
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Jag kör med 4.7 KOhms pull up resistorer och det funkar bra. Men kan säker ha högre motstånd om man vill ha lägre strömförbrukning. Men jag hade en bunt 4.7K ohms liggande så jag tog dom. Jag tror inte det är så noga.

Jag har ingen kod i ASM men jag har kod i C för CSS PIC kompilatorn. Jag kan posta den om du vill, kan ju vara bra att ha som referens om inte annat. Om du kan C dvs.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Har fått igång minnet nu, men jag har bara lyckats skriva till det. När jag sen försöker läsa ur det får jag inget ACKNOWLEDGE från minnet efter att ha skickat över CHIP SELECT byten. Har satt RW biten till 1 fast då händer ingenting :(
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Vilken sorts läsning försöker du göra "current addres" eller "random addres" läsning.

Jag använder bara random läsning och då skickar man ju control byten och addresen som man vill läsa på från på exakt samma sätt som när man vill skriva till minnet så du borde i princip kunna använda samma kod som för skrvning, bara att ändra R/W biten. Men det kanske du redan gjort?
För i så fall är det väldigt underligt om det går att skriva men inte att läsa.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Var och köpte två nya chip idag och lyckades få ett acknowledge från minnet när RW biten var etta, men nu fungerar ingen av dem längre. :shock: Funderar på om jag har "brännt" sönder dem, har använt två transistorer som picen får styra för att gjorda ner bussen. Eller går det att ansluta dem direkt till picen ? Vad jag har fattat så får man inte lägga ut 5 V på bussen.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Satte nyss en liten kondensator på matningsspänningen till minnet och helt plötsligt fungerade alltihop :D
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ha!
Litet lass själper ofta stor tuva, eller vad det nu heter :wink:

Tänk att en liten konding kan göra dagen!
Skriv svar