Gjuta provdocka - materialval

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Henry »

Kanske då bättre med polyester för det innehåller väl inte bisfenol det är väl bara Epoxi plaster som gör.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Meduza »

Jobbar man med riktigt epoxy utan lösningsmedel så ångar det extremt lite, på gränsen till ingenting under normala förhållanden.

Polyester är inte ett bättre val, dessa innehåller nästan alltid stora mängder (upp till ~30%) xylen och aromatisk nafta, och xylenångor är något som absolut inte är nyttigt, varken xylen eller nafta är särskilt roliga att ha i hudkontakt heller...

Allmänt är det så att om man ser till att skydda sig mot hudkontakt så är epoxy ett mycket säkrare val än polyester, men det är å andra sidan dyrare.

Bisfenol kan vid längre tids exponering skapa hemskt jobbiga kontaktallergier och även orsaka andra skador på människokroppen i stil med cancer och hjärtsjukdomar medans den akuta giftigheten är rätt låg, polyesterångor gör dig bara hög, illamående och på sikt ger dig neurologiska skador i hela kroppen med cancer och att du blir en grönsak som följd...

Båda två är dock rätt säkra att jobba med om man gör det under rätt förutsättningar.

Jag tror fortfarande på polyuretanskum, om man gör hål för det att expandera ut igenom i armarna så borde man kunna klara hålla formen hel även under trycket...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Henry »

Polyester innehåller nafta och xylen? Hade jag ingen aning om, har fått uppfattningen att det är hartset och styrénet som används som är det man kan bli yr av om man andas in det längre stunder. Menar nu tex den polyestern man kan köpa på tex Biltema.

PUR innehåller ju dock isocyanter vilka inte heller de är så hälsosamma då de också bla mycket annat är cancerframkallande. Vissa typer innehålller ju tom fortfarande toluendiisocyanat som är giftigt och väldigt irriterande men som vad jag vet dock har blivit utbytt i vissa till mindre giftiga föreningen men ändock fortfarande baserade på isocyanater.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Meduza »

Henry, hmm... skrev det hela från huvudet, och eftersom du nu ifrågasatte behövde jag kolla på nätet...

Polyestern i sig är inte löst med nafta och xylen, däremot så används det i steget före konsument för att tillverka sjävla polyestern i dom vanligaste metoderna, ska dock inte finnas kvar när det kommer till konsument, så ovanstående stämmer alltså inte för sluthantering men däremot för industriell tillverkning av polyester.

I huvudsak är det som du säger styrenet som man blir yr av i biltemas polyester, så det är ju inte riktigt en lika farlig benzen, styren är bara starkt misstänkt cancerogent, ger under långvarig exponering nervskador samt troligtvis skador på lever och andningssystemet, och under kortvarig enbart yrsel, illamående, tillfälligt förlorande av balans, färgseende och andra sinnen...

PUR innehåller som sagt isocyanater, så elda inte upp det inomhus... dom är som sagt även dom cancerogena och skadar kroppen på en del andra ställen.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Eelector »

Formen kan du kanske göra på "bilstereobyggarvis".

Klä mallen med alufolie + brun packtejp. Är formen besvärlig kan det behövas någon form av släppmedel ovanpå folien och tejpen. (bilvax kanske funkar). Dags att bli hög på polyester. Antingen klär du dockan i fleecetyg eller börjar med glasfibermatta direkt. Badda tyg/matta så att det blir mättat. Lägg några få lager så att du får en mall som håller formen men forfarande har lite flexibilitet. När det härdat så har du en fin form att förstärka med glasfibermatta och mer polyester.

Edit: Mattan/Tyget kan man fixera med små duttar smältlim.

Denna metod funkar fint för formgjutna baslådor i bagage i alla fall :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur tjock blir formen/kan formen bli?
Blir den stark?
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Eelector »

När jag gjorde min senaste låda för 3-4 år sedan har jag för mig att jag använde två lager matta innan jag drog loss den från alufolien. Då var de lite wobblig, men sedan är det bara att förstäka så mycket man vill genom att lägga på extra lager. Det tog inte så väst många lager innan jag kunde ställa mig på den utan några problem. Skall du använda denna metod på en så komplicerad form som en docka så får du nog göra formen i två delar. Klipp till en profil av kraftig papp som du kan plasta upp en fläns längs med sidorna på "kroppen" så att du får en formdel för baksidan och en för framsidan. Skall du använda glasfiberformen som docka direkt (inte gjuta i den) får du såga av flänsen och plasta ihop dem efter du dragit loss delarna från mallen. Annars kan du nog bulta ihop halvorna, hälla i skum och skaka runt. Misstänker att skum skulle fastna ordenligt så det vill nog till att behandla insidan på något sätt i så fall. Kanske klä den med alutfolie med.

Bara spånar :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu har jag börjat slabba:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur gick det med detta? :)

De sista två bilderna verkar inte finnas längre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det gick käpprätt åt helvete ... för att få svära lite på turkiska.
Jag ska se om jag har kvar bilderna. Hur som helst hade jag en "form" som jag smetade papier maché i men den blev så otymplig och skiten hade mycket svårt att torka, så när jag lade i andra lagret kollapsade formen till en oformlig hög.

Jag får skrapa ihop lite pengar och beställa en provdocka från England istället.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Glenn »

Är en såndär provdocka du gjuter av nu så dyr då ?

jag har sett sådana till salu på loppisar, har dock aldrig frågat om pris.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En ny provdocka (de heter ofta Diana är är vinröda) kostar runt 2000:-. Men jag blev tipsad om en stabilare sak man kunde köpa från England för ca 1500:-.
Jag ser här i krokarna inga sådana dockor. Erikssonhjälpen hade ett par förra sommaren men trots att man visste jag letade efter sådan hade man tingat dem till andra ... :(
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av E85 »

"Ballistic gel" smälter efter ett tag så det är ingen höjdare. Det kanske finns nån som byggt en "sex doll" nånstans på internet du kan sno idéer av.. :D


Han kanske skulle lagt över en miljon kronor på nån slags psykvård istället.. :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg något om stollar i USA som hade sådana där gummisaker som ..... SÄLLSKAP. :doubt: :humm: :roll: :shock:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av JimmyAndersson »

Att de liksom inte tröttnar efter ett tag.
Jag menar, vaxfrukter i en skål kan vara snyggt, men de ligger bara där och ser lika fräscha ut hela tiden.
Man kan låtsas äta frukterna, men hur gott är det med plastmelon på en skala....

Men det är klart, om man aldrig har ätit ett riktigt äpple så kan man ju inte sakna smaken.
Man kan bara försöka föreställa sig hur det skulle smaka. ..men hur kul är det i längden.
Tydligen tillräckligt för en del iallafall.


Soundbrigade:
Synd att det inte gick bra. :(

Jag har själv funderat på det här. Sambon (som syr kläder) skulle vilja ha en provdocka
och jag har tänkt bygga ett artificiellt exoskelett, men bara för en arm och hand.
(Se t.ex i slutet på den här sidan.)
Har haft idén länge och byggt småprototyper, men jag saknar den delen man stoppar armen/handen i.
För ett tag sedan hittade jag en gren som jag bearbetat till rätt form, för att kunna testa olika gjutmaterial
utan att någon av mina armar blir upptagen. (Sedan tar det ju tid innan det torkar också...)

Nästa steg är att göra en roterande ställning för att kunna torka avgjutningen utan att något hasar ner.
Funderar lite på att prova att gjuta med antingen gummilim eller silikon, som jag råkar ha här.
(Diskhandske blir för sladdrigt och tråkigt, så det har jag aldrig ens övervägt.)
Skriv svar