Gjuta provdocka - materialval

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har tillfälligt lånat hem en Diana (ställbar provdocka) för att testa att drapera några konstruktioner (sömnad).
Tittar lite på projekt där man konstruerar egna provdockor och jag nämner principen här kort:
Stor T-shirt på modellen.
Tejpa med silvertejp (gaffer-tape)
Sprätta upp och dra av.
Tejpa igen klippet och fyll med ... nåt.

Grunnar nu på följande:
Om man nu skulle använda T-shirt/tejp-formen att gjuta en provdocka i, hur skulle man du lämpligen förfara? Vad ska man fylla/gjuta med? Hur fast/hållbart är egentligen PU-skum?
Skulle man kunna stoppa in en (tom) sopsäck och drytta i gjutskummet i en och skulle det fylla upp formen ordentligt?
Vill också ha ett stativ och funderade på att gjuta in ett plaströr genom vilket jag sedan trädde ett kvastskaft. Skulle röret fästa i skummet?
Och hur jämnar man till ytan???
Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Nerre »

Ska man göra en form att gjuta i är det väl vettigare att använda gips?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Gips och gasbinda som man använde i skolan... :D Tja, varför inte, eller remsor av tidningspapper och tapetklister (samt hönsnät som armering) men det blir kanske för mjukt att använda tygremsor och textil lim, men kanske funkar om man lägger i någon form av armering, tex hönsnät och grövre metalltråd, tro? (fett eller såpa funkar som släppmedel för gips om du vill gjuta av levande modeller, sedan kan du tex pensla armerat gummilim (textil lim, etcc... armerat med tygremsor eller något--) innuti gipsformen))

Men om man gör en enkel negativ form kan man ju gjuta i i princip vad som.

(Edit: Vanlig gladpack borde funka om sopsäcken ger för grov yta)

De fabrikstillverkade moderna är väl vacumgjutna eller något ser det ut som. Förr var de väl av celuloid, ännu tidigare gips på en rörlig metallkropp med leder har jag för mig.

Eller du... Skall vi göra en av massivt gjutjärn istället...
Tog hem 50 kilo gjutsand och AX8or förut... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Meduza »

soundbrigade skrev:Hur fast/hållbart är egentligen PU-skum?
"byggskum" eller riktigt 2-komp PU-skum?

2-komp PU-skum finns i en hel uppsjö av hårdheter, från "peta grop i skummet med lillfingret" till "behöva diamantverktyg för att bearbeta", och densitet därefter :)

Detta kanske är lämpligt:
http://www.kinn.com/es/product/product. ... tId=167562

Inte världens hårdaste skum precis, men det enda jag har hittat i sverige på 2-komp PU-skum och borde vara klart hårdare än byggskum.
jag letar fortfarande efter PU-skum i stil med dessa: http://www.shopmaninc.com/foam.html fast som säljer till sverige.
Kinns skum motsvarar 2lbs/cubic feet-skummet på den sidan, jag letar efter 4-8lbs/cubic feet varianter för att fylla alubalkar till CNC...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu ska här lämnas rapport ...

Jag lånade hem en provdocka och istället för att linda in hustrun i gaffertejp klädde jag dockan med ett lager tidningspapper och tejpade ovanpå detta. Klippte upp ena sidan och drog formen av provdockan och tejpade igen sidan där jag klippt. Jag ska staga med kartong eller annat grovt papper/papp så den håller formen. Därefter guckar jag papier maché på insidan av formen, så tjockt jag kan. Alla hål vid ärmar, hals och längst ner proppas igen med MDF-skivor och så uppfinner jag någon sorts ställning. Dockan kläds sedan med ett bra tyg med lite stretch.

Bilder kommer EFTER jag bytt moderkort och är uppe och kör igen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av AndLi »

Blir inte kläderna lite för stora nu? Eller du ställde ner provdockan innan tejpning?
Eller ska du riva bort tejp/papier maché efter det att du fyllt insidan?

Du skulle ju köra med sånt där balistic gel som mythbuster använder i varenda avsnitt :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av ElectricMan »

Tror ni inte att "balistic gel" är gelatin bara?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Mizzarrogh »

Har inte sett vad de använder, men för testskjutning av kulor är det väl gelatin eller tvålblock, (eller praktiskt genomförande av den spontana tanken när pappersreklamen dyker upp... :twisted: (fast å andra sidan andra reklamtyper har ju liksom numera gjort att man vid jämförelse inte längre stör sig på gammeldags herderlig pappersreklam. Elektronisk reklam verkar tyverr svårare att sätta en fysisk blykula genom hur hett man än önskar...) )

Men, för att återgå till topic hur får man papper och tape att hålla formen egentligen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gjuter på INSIDAN av tejpklumpen jag fixat nu. Då blir måtten rätta. OM det blir fult, vilket det säkert blir, på utsidan får jag bättra på med lite pappersmassa.

Riktigt förbaskat roligt hade varit om man kunde fixa ett granska tjockt skal (ca 20mm) som det gick att fästa högtalare i. (Men det är en annan historia.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jo ganska logiskt kanske om man tänker efter... :oops:
Gips och lim eller pappersremsor kanske skulle funka? (om det inte förstör proportionerna, dvs).
Med vanligt snickarlim (går att späda med vatten) och laminerat papper på utsatta punkter blir det stenhårt efter någon dag.
Brukar själv använda det tex som underlag för tapeter på utsatta fläckar och liknande (spricker då inte så lätt eftersom det blir litet rörligt och följer underlaget litetgrand). (Edit: Fast nu kan du kanske blåsa upp en påse innuti och tex blåsa i byggskum runt litet försiktigt?.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mizzaroggen: Byggskummet funderar jag ganska mycket över. In med en svart sopsäck och fyll (nåja) med byggskum.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av mrfrenzy »

Byggskummet expanderar ju, då borde sopsäcken och gaffatejpen spricka ganska snart.
Det finns ett avsnitt av mythbusters där dom gör en exakt modell av en av skådisarna genom att gipsa in honom, sprätta upp det och sen fylla med *något*. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad eller vilket avsnitt men det går säkert att hitta om man söker lite på deras sida.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är medveten om det, Det finns ju expansionsmöjligheter genom de fyra hålen. Eller fyllar man ytterst försiktigt.
Jag tror inte bara att papier maché klarar jobbet. Man kan ju köra ett rejält lager, armera med hönsnät och så dra på ett lager till. Man kunde kanske dra ett lager plast utanpå allt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bild (brukar uppskattas):

Bild
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Gjuta provdocka - materialval

Inlägg av blueint »

Vaselin på huden (så att det inte fastnar!), sedan gips utanpå i lager.
När gipset härdat. Så fyll formen någon form av härdande skum, eller kanske pappersmache, halm etc..

Ev skulle man kunna ha personen mellan två plaststycken som man sedan penslar med epoxy. Fast då gäller det att ha koll på att plasten förblir hel. Samt att ångorna ventileras adekvat. Epoxy innehåller också Bisfenol som är extremt giftigt enligt studier för 1-2 år sedan.
Skriv svar