Byta rad och flytta upp text

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Byta rad och flytta upp text

Inlägg av ankan »

Har en vanlig 2x16 LCD där jag vill att när man har skrivit på rad 1 och 2 ska texten från rad 2 flyttas upp till rad 1 och man skriver vidare på rad 2.

Vad ska man använda sig av för teknik? Måste jag lägga tecknena för hela raden i PICens minne för att sedan rensa skärmen och skriva ut senaste raden på rad 1?
Det som försvårar det hela är att R/W pinnen på LCDn är paj och går inte att fixa... :-(
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ja du måste hålla det i minnet och skriva om det.

R/W är ju inte livsnödvändig, inte om du inte ger dig in på extremt tidskritiska byggen.
Ready flaggan kan ju enkelt skippas o ersättas med en fast tidsrutin.
Man provar sig helt enkelt fram tills man inte får massa grekiska på displayen, lägger till lite exktra tid o kör så. Visst man spiller ju lite tid på "ingenting" men men....
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

R/W som inte funkar... Antar att den är fast i 'W'?

Det ska gå att shifta hela displayen till höger och vänster, men tyvärr verkar det inte finnas någon motsvarande kommando för upp och ner.

Däremot så kanske man kan få displayen att scrolla upp texten när man skriver mer än 'en rad' (om man har satt upp den för det)?. En rad i detta fallet är inte det antal tecken man ser på displayen, utan en rad i minnet (40?).

Någon som vet?
Det var så länge sedan jag lusläste databladet.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Finns det verkligen kommandon för att shifta i sidled? (var även här ca 1år sedan jag grävde mig djupt ner i databladet för hd44780)

Men raderna fungerar som förlängningar på varje rad. Så efter 20tecken så hamnar det 21:a på nästa rad (fast oftast så är dom skummt uppbyggda med rad 1 först sen rad3, rad2 och tillsist rad4)

Men om man nu kan shifta så är det bara o shifta 20ggr.

Nu när du säger det så kan jag nog nästan minnas ngt om dethela....

Läs databladet!
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Läste lite i databladet, sorry det går inte.

Står på sidan 26. Går enbart att skifta "på raden".
Fråga mig inte varför... men så står det.
Skriv svar