Vilken microprocessor till detta projekt? *Nybörjare*

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
JWC
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 november 2004, 16:23:49

Vilken microprocessor till detta projekt? *Nybörjare*

Inlägg av JWC »

Jag har ett projekt som jag tänkte försöka mig på i vinter. Kan dock ingenting om PIC/AVR etc. förutom den kurs vi har i skolan där vi programmerar asm till en Renesas processor.
Så frågan lyder;
Vilken microprosessor är lämpligast (läs: billigast :) ) för detta ändamål?
(Ska bli en instrumentering på en hoj)

Processorn skall:
* Läsa impulser från en magnet från drevet & räkna ut hastighet
* Läsa in rpm från motorn (och gärna visa detta på något estetiskt tilltalande sätt, typ lysdioder eller liknande)
* Läsa in 3-4 olika temperaturer (typ ½-1 gång/sek)
* Fungera som en Shift-light
* Även visa vilken växel man har i
* Styra X antal leds, åtminstone 5st varningslampor (kanske inte nödvändigt utan kan dras direkt)
*Visa allt detta på en LCD/OLED eller annan billig, "lättläst i starkt solsken" display

Tacksam för alla tips!

EDIT: Jo visst, magnetsensorn måste klara av att läsa av i 2.4kHz :)

//Jonas
Senast redigerad av JWC 22 november 2004, 18:23:12, redigerad totalt 1 gång.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

PIC är generellt billigare än AVR.

/ Johan
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Vill du komma billigt undan så kan jag rekommendera ATtiny2313. Kostar bara 24 kr (exkl. moms) hos Elfa. Lägger du till någon krona får du en ATmega48. Har fler pinnar och fler finesser. För ytterligare några kronor får du en ATmega88 (33 kr exkl. moms), som är i stort sett som en ATmega48:a fast med dubbelt så mycket minne. PIC har nog väldigt svårt att slå dom priserna, eller? Vill du ha en massa funktioner i cykeldatorn kommer det gå åt en del minne.

Jag har själv knåpat på en liknande grej ett tag, fast utan varv- och växelräkning tills vidare. Det blir en hel del programmering för att få allt att fungera. Jag har än så länge fått klocka, termometer och hastighetsmätning att fungera. Resten av funktionerna lägger jag till sen när jag har byggt ihop en prototyp så att jag ser hur det fungerar i verkligen. Har byggt det kring en AT90S2313 (gammal) som det är nu. Men jag kommer nog köra med den ATmega88 om/när när det behövs. Informationen presenteras på en OLED tills vidare. Lite osäker på i vilken typ av låda man ska bygga in det och hur den ska fästas. Och även hur knapparna ska byggas in.

Hur hade du tänkt att få reda på vilken växel som ligger i?
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Hej och välkomen till forumet :)

Jag skulle rekomdera ATmega48 (26.60+moms) eller ATmega88 (33.10+moms) finns hos elfa.
Då den har några trevliga funktioner.
Two 8-bit Timer/Counters with Separate Prescaler and Compare Mode
One 16-bit Timer/Counter with Separate Prescaler, Compare Mode, and Capture Mode
Real Time Counter with Separate Oscillator
Six PWM Channels
6-channel 10-bit ADC
Programmable Serial USART
Master/Slave SPI Serial Interface
Byte-oriented 2-wire Serial Interface
Interrupt and Wake-up on Pin Change
med mera :)

Den har 23 I/O pinnar

Och göra en programera för AVR är billigt och enkelt, exempel här
Och en gratis och bra c kompilator finns på http://www.avrfreaks.net/
Och simulerings och asamler finns här Avrstudio 4

Edit: tja någon han före
JWC
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 november 2004, 16:23:49

Inlägg av JWC »

cykze skrev:Vill du komma billigt undan så kan jag rekommendera ATtiny2313. Kostar bara 24 kr (exkl. moms) hos Elfa. Lägger du till någon krona får du en ATmega48. Har fler pinnar och fler finesser. För ytterligare några kronor får du en ATmega88 (33 kr exkl. moms), som är i stort sett som en ATmega48:a fast med dubbelt så mycket minne. PIC har nog väldigt svårt att slå dom priserna, eller? Vill du ha en massa funktioner i cykeldatorn kommer det gå åt en del minne.

Jag har själv knåpat på en liknande grej ett tag, fast utan varv- och växelräkning tills vidare. Det blir en hel del programmering för att få allt att fungera. Jag har än så länge fått klocka, termometer och hastighetsmätning att fungera. Resten av funktionerna lägger jag till sen när jag har byggt ihop en prototyp så att jag ser hur det fungerar i verkligen. Har byggt det kring en AT90S2313 (gammal) som det är nu. Men jag kommer nog köra med den ATmega88 om/när när det behövs. Informationen presenteras på en OLED tills vidare. Lite osäker på i vilken typ av låda man ska bygga in det och hur den ska fästas. Och även hur knapparna ska byggas in.

Hur hade du tänkt att få reda på vilken växel som ligger i?
Alltså, ursäkta om jag vart otydlig. Instrumenteringen e meningen att sitta på en MC...Och växeln kan man säkert räkna ut mha hastighet samt varvtal, eftersom det ju blir olika på alla växlar...

+ MILJONTALS TACK till er som svarat!
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Jo, jag är medveten om det. Men allt måste ju ändå byggas in i någon sorts "låda" och fästas någonstans vid den vanliga instrumenteringen.

Det där med växelindikatorn borde ju fungera.
JWC
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 november 2004, 16:23:49

Inlägg av JWC »

Jo visst, men jag kommer att byta ut hela instrumenteringen mot denna, ifall den blir till nåt...

Måste försöka få fixat nån snygg "låda" senare, de e klart!
Ska se om ja hinner iväg å köpa loss lite komponenter samt en mega i morrn så man får börja på lite granna å så..
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Lycka till med projektet!
JWC
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 november 2004, 16:23:49

Inlägg av JWC »

Något som oxo skulle va coolt va om man kunde mäta temperatur med IR tex. på bakhjulet. :shock:
Antar att detta är onödigt kostsamt/invecklat..

Fungerar samma kod på tex. en Mega88 & en billig tiny?
Menar ifall man skulle tillverka nån enstaka för försäljning tex.. skulle ju bli billigare med tinys då...
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Det går bra att flytta kod mellan mega och tiny, dock har tiny mindre tillbehör som hårdvaru multiplikator och så har den oftast ganska lite mine gämfört mot ATmega
exempel:
ATmega88 8k flash 1k ram
Tiny2313 2k flash och 128 ram

många använder en ATmega128 och skriver koden till och kollarar hur stor den blir samt vad de har använt och sedan väljer avr efter det. På så viss kan de ta den billigast möjliga avr som coden passar till deras project. :)
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

Till att börja med så måste det vara mycket smartare att sätta sensorer på växelväljaren. Ska du börja fippla med RPM och hastighet så blir det knappast pålitligt.

Vidare så måste det väl vara smidigare att låta en processor agera "sensorslav" för en huvudprocessor som håller koll på alla färdiga värden och sköter LCD och LEDs?

Ett hett tips för hastighetsmätningen är A3240.
Skriv svar