ISP Programmerare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

ISP Programmerare

Inlägg av klintan »

Jag har stora problem med denna programmerare som jag har försökt få att fungerar i kanske 1 månad nu. Efter att ha fått konstruktionen att "fungera" (datorn fick kontakt med programmeraren (bascom) så gick den att identifiera om man inte programmerade cipet med nåt. så fort man försökte lägga innågot program så sa den "verify failed" I avrdude så initierades avr device men den kunde inte identifiera kretsen.
Sen satte jag iaf upp allt på ett kretskort, tänkte att det var något fel med avr kretsen kanske. Och nu har jag gjort ett schema och board från bascoms hjälpfils ISP programmerare exakt samma jag kopplade upp på kopplingsbrädet:
Bild
Några frågor: Det står att ben 2 och 11 ska kopplas(nånstans? :O :S) ihop kanske. och 3 - 13 ska kopplas nånstans ihop. Om man skall använda stk200 skall man använda endast 2 och 11, och båda om man skall använda stk300 jag har ju då inga av dessa utvecklingsbrädor utan skall endast använda denna programmerare efter lite surfninge och googlande så hitta vi ett flertal scheman som visade att man kopplat ihop som vi kopplat ihop på schemat som visas.

Någon som ser några fel? kretskortet vi etsade och lödde på blev helt perfekt så det är knappast några kontakt fel. Och kabeln köpte vi helt ny från elfa. Alla komponenterna också helt nya. AVR mega8 är den vi testar på. Nu säger den hursomhelst att den inte hittar någon programmare alls i bascom och i avrdude hittar den inte heller någon device överhuvudtaget.

Långt blev det. hoppas någon har lite förslag på vad vi kan pröva med för att få det att funka, för snart blir det antingen att lägga ut typ 500 kr som vi inte har . :S hehe och/eller testa med den enkla varianten att koppla allt direkt från avren till pararellporten utan någon buffertkrets emellan.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Var finns orginalschemat ?

/Johan
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

Här kommer orginalschemat.
Bild

admin får klaga om den blev lite stor :oops:

http://www.freewebs.com/klintan86/BascomProg.jpg

länken till bilden om den inte funkar.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Använd STK200 dongeln då den är "starndard"
några scheman
Bild
Bild
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

Tackar så mycket, men det är det översta schemat jag använder. Men får väl försöka på det nedersta istället se om det går bättre annars får jag väl komma tillbaka :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Talade du om för avrdude vilken programmerare och AVR-krets du använder?
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

japp.

avrdude -p m8 -c stk200 -t

som sagt det "funkade" en gång, då hitta den iaf programmeraren verkade det som för det stod att den va initialiserad men sen kunde den ändå inte identifiera chipet.

Sen sluta det att fungera det var när jag kopplade ihop den som går ut från jordledningen som går från SV1 kontakt 10 till GND. Haha hoppas ni förstod den där meningen. säg till annars :)

Edit: någon som vad man kan använda för transistor istället för A1048?
Skriv svar