controller i en LCD 16x2

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Tänk dig själv , vore inte det skönt att kunna ha vilken kod du vill på alla ställen?

LÅT OSS VÄLJA KODERNA!!!!


Men om displayen: Vilka mått har den , hittar inte det på sidan. Jag vill ha ytterbredd (på kretskortet) bara , för att se om den passar in i dosan.
Senast redigerad av sebastiannielsen 14 november 2004, 21:56:43, redigerad totalt 1 gång.
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Inlägg av sebbe »

förlåt en till offtopic lovar det ska inte hända igen =)
men det är ju därför ni finns grabbar/tjejer (om det finns nåra här) ni ska ju uppfinna nånting bätre än alla dessa koder typ fingeravtriks läsare i varje bankomat eller nåt :)

sebbe
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Eller ännu bättre hade varit om man fått välja koden.... Om jag skulle drivit bank själv hade alla kunder fått en kod motsvarande fyra sista siffrorna i personnummret. Om som kunden själv kan ändra vid närmsta bankomat.


Kortet är ju nyckeln till kontot. Varför ska man då ha en kod? Du har ju en nyckel till dörren till hemmet. För att kunna vrida låset måste du ju inte vrida in nån kod i låskolven...

Eller en annan ide är en 6-siffrig kod men inget kort. Mitt kodlås kräver inget annat än kod...

Jag hatar dubbla säkerhetslösningar... En lösning räcker...
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

sebastiannielsen skrev:Tänk dig själv , vore inte det skönt att kunna ha vilken kod du vill på alla ställen?

LÅT OSS VÄLJA KODERNA!!!!


Men om displayen: Vilka mått har den , hittar inte det på sidan. Jag vill ha ytterbredd (på kretskortet) bara , för att se om den passar in i dosan.
Det står i databladet. 80x36x11 mm.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sebastian> Med tanke på vilka säkerhetsproblem man har i dagens lägen med bankomater så skulle jag snarare vilja att man lägger på/byter ut ngt utav systemen som man använder idag.

Kort+fingeravtryck är ganska säkert. Det krävs ju att dom endeså tvingar dig eller hugger utav ditt finger för att ta ut pengar med ditt kort då. För att kopiera fingeravtryck är ju inget varje svenska klarar utav. Fast iofs. hur skoj är det när idioter som tex. skjuter sönder busshållplatser mm hugger sönder läsaren på bankomaterna?

Det måste ju vara vandalsäkert oxå tyvärr.. :(
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26426
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är lättare att sno ett fingeravtryck än en kod.
Såhär gör man. http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=37392
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det var som tusan. Att få fram avtrycket är ju inga problem, men just att gjuta en kopia trodde jag var svårare än det i själva verket verkar.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

gelatin du vet.... det är SUPERSVÅRT att få tag på så du vet.... Du kan få pröjsa 200 kr (för ett paket Make your own Candy)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hmm..... finns ju på OBS och står ett litet paket uppe i kryddskåpet. Så jätteovanligt är det nog inte. Priset vet jag däremot inget om. Stearin borde funka för bara avtrycket, värmeledningen och den elektriska förmågan skiljer ju däremot endel.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Jag hoppas att han var ironisk.

Gelatin är ju nästan gratis. finns i alla mataffärer.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Tror oxå han var lite ironisk. Eller vi kan ju hoppas iaf....
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Gelatin är ju så gott som gratis. ca 1 kostar det här för ett paket med 3 skivor.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26426
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Någon som har hört talas om ironi?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Joda, men jag ser inte riktigt ngt samband med det vi snackade om och hans "ironiska" inlägg. Annars hade nog fler förstått det hela.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag har alltid velat ha gelatin till att göra godis å sånt men jag har aldrig sett gelatin så som konsumentvara... Därför tänkte jag att det är väll bara stora kedjor och tillverkningsföretag som får tag på gelatin.
Skriv svar