Vilken typ av microprocessor ska man välja?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Hehe jag har nu beställt lite gratisprover från atmel och microchip samt maxim. Från Microchip 5 olika sorter totalt 17 stycken PICar. Dessutom diverse kretsar från övriga. Är det vettigt att köpa Vellemans programmerare?

Detta är beställt från Microchip
PIC18F452-I/P - 3st
PIC16F88-I/P - 3st
PIC16F877A-I/P - 3st
PIC16LF877A-I/P - 3st
MCP3201-CI/P - 5st

Hoppas det är något där som är vettigt! :?
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Annat tips är CSCC som kompilator.
Otroligt mycket färdigt i den. Som att köra RS232 etc.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Hm.. gratisprover? Det låter som... gott (gratis = gott).
Hur får man dom att skicka det? Inga krav?

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Microchip hade ju en dedikerad sida för att välja samples. Dalsemi (Dallas Semiconductor, Maxim) Kan man klicka på en ikon vid dom prylar som det går att få prover av. Dom brukar fråga efter vad för projekt dom skall användas till, det är ju bara att skriva nåt som det verkar kunna bli många av ;-)
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Eller att man är student om man är så. Just elektronikstuderande är tillverkarna måna om att sponsra lite, varför kan ni nog räkna ut själva.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Missbruka inte möjligheten att få gratisprover. Beställ samples om du behöver det, men inte sjutton olika sorter "för säkerhets skull". Bättre att läsa databladen först (du måste ju ändå läsa dem) och sen beställa när du vet vilken krets du ska använda.

Och var ärlig med vem du är och vad du ska ha dem till. Samples får man iaf.

Arvid
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Jag menar inte att man ska skicka efter massor av prylar, men i mitt fall vill jag verkligen prova olika sorter, och det är inte själva varan som blir dyr för företaget som skickar ut dom utan frakt och hantering, därför tyckte jag att det var lika bra att beställa det maximala antalet. Det är svårt att dölja vem man är, blir svårt om man inte anger en korrekt levadress :D. Däremot håller jag med om att man inte behöver "mörka" med vilket sorts projekt man sysslar med. tror inte att leverantörerna bryr sig speciellt mycket om det utan dom är nog mest sugna på att få information om vilken typ av projekt för sin statistik.

Tips på bra litteratur skulle vara bra!
Skriv svar