Vilken typ av microprocessor ska man välja?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Vilken typ av microprocessor ska man välja?

Inlägg av ensten »

Vilken typ av uP ska man välja?
Jag har lust att börja labba med microprocessorer. Har sett diverse startkit och olika labbkit men vet inte vad som är lämpligt att börja med. Har ni några tips? Det jag har lust att göra är att styra motorer och servon och/eller relän samt lite andra skojjiga saker.
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

Jag har tänkt att börja experimentera med en 16F628 eftersom den har inbyggd kristall. Kanske kan vara något?
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Den har internt RC nät.... och inte kristall, men du behöver inte ha någon kristall om du vill.

Annars för drar jag AVR då jag tycker den är enklare samt finns en bra c-kompilator (WinAvr delvis GCC)

Några länkar
AVR programerare
WinAVR, forum, mm
Lite "info"
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

Okej då, det jag menade var att man slipper kristall- och kondensator-köret :)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

8051:or är också enkla och roliga uC's. Fin gratis kompilator finns på http://sdcc.sf.net

Mvh
speakman
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

skulle nog rekomendera pic eller avr. De är de vanligaste och det är lätt att hitta filk som kan svara på frågor. Och exempel på nätet.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Ok, jag håller på med VB, vad anser ni är bästa vägen där jag lättast kan lära mig programmera PIC's & AVR's?
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

Tja, det finns ju t.ex Basic Stamp om du vill programmera i Basic, men annars så kan jag rekommendera, iaf för AVR, att titta på http://www.avrfreaks.com. Dom har lite tutorials och artiklar som kan vara ett bra sätt att komma igång med assembler. Jag har för mig att dom även har någon tutorial för C.
Då jag inte pysslat något med PIC så lämnar jag åt någon annan att lägga förslag på adresser till dessa.

Edit: Upptäckte just att det redan var någon som hade postat en länk till AvrFreaks, men nu finns det ju två så att sannorlikheten att man upptäcker den är dubbelt så stor. =)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Vad är skillnaden mellan PIC och AVR?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

"Vad är skillnaden mellan PIC och AVR?"

Same shit, different chip.

Jämför: MB vs BMW, SAAB vs Volvo, etc...

PIC (tillverkare: microchip.com) är lättare att snylta gratissamples från, men AVR (atmel.com) verkar vara lite kraftfullare, gratis C-kompilator och ett fett forum (AVRfreaks).

Annars är de väldigt lika i storlek, prisklass och tillämpningar.
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

jag hade inga problem med samples från Atmel iaf.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

$tiff skrev:"Vad är skillnaden mellan PIC och AVR?"

Same shit, different chip.

Jämför: MB vs BMW, SAAB vs Volvo, etc...

PIC (tillverkare: microchip.com) är lättare att snylta gratissamples från, men AVR (atmel.com) verkar vara lite kraftfullare, gratis C-kompilator och ett fett forum (AVRfreaks).

Annars är de väldigt lika i storlek, prisklass och tillämpningar.
Gaah! Vilken skändning!! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Håller med dig speakman att bara nämna SAAB tillsammans med tyska rishögar. :badgrin:

(för att inte göra någon allt för upprörd vill jag påpeka att ovanstående mening innehåller mer än 99% ironi)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

SAAB nämns tillsammans med Volvo. Båda är Amerikanska...
Rockmater
Inlägg: 8
Blev medlem: 9 oktober 2004, 13:24:40

Inlägg av Rockmater »

MÅSTE tippas om CC5X som c-compilerare till PIC. Den är MYCKET lätt att både installera och använda. Installeringen är i princip att unzippa en fil och sedan är det klart :D

Det finns en gartisverision av den compileraren att ladda hem från http://www.bknd.com/cc5x/index.shtml
(där finns också en bra pdf-manual som man snabbt kan slå upp i det man behöver ha reda på)

Begränsningen i CC5X gratisveision är att den inte kan ta hur stora filer som helst...men jag har skrivit rätt stora program och inte stött på några begränsningar än.

16F628 använde jag själv som förta PIC, och man lär sig snabbt hur den funkar m.h.a lite google och forum + manualen. Den har exempelvis en PWM som är vettigt att använda sig av om du ska styra motorer som du skrev. A/D ingår också, 3 timers och en massa annat godis. Jag valde 16F628-20I/P som kan köpas på http://www.elfa.se. Den har en intern 4MHz klocka, MEN den kan också köras med en 20MHz extern klocka om man behöver lite mer kraft. Flexibilitet är BRA!
Skriv svar