PHUN: 2D physics sandbox

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Raketost
Inlägg: 125
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:55:13
Ort: Mölndal

PHUN: 2D physics sandbox

Inlägg av Raketost »

Måste tipsa om ett otroligt roligt program som simulerar "fysiska rörelse" på ett helt otroligt roligt och intuitivt sätt.

Kolla in en demo här:
http://www.youtube.com/watch?v=0H5g9VS0ENM

Om man vill ladda hem och testa så går man hit:
http://www.phunland.com/wiki/Home

Dock är en varning på sin plats........
Det är väldigt lätt att "bli sittande", väldigt beroendeframkallande :)
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Inlägg av E85 »

Ja det är riktigt roligt. Det är en student på Umeå universitet som har utvecklat det btw...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18223
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det räckte med 10 sekunder youtube film innan jag tryckte på nedladdningslänken :)
edit: jag behöver en dator med mer cpu kraft i dock :D
Användarvisningsbild
stozze
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 december 2007, 13:29:25
Ort: Vasa
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Väldigt häftig "spel".. har nog säkert gått åt ett par timmar att få allt det där att fungera, ser väldigt realistiskt ut också :D
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

OE Cake är också ganska kul att leka runt i.



http://www.octaveengine.com/en_casual/oecake/
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Imponerande! Måste ta och testa sen efter jobbet. Det ser en aning för mycket "spelaktigt" ut för att det ska vara nyttigt att testa det på jobbet. :wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18223
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det tuggade på jättesnabbt och bra på jobbets ganska gamla laptopar, verkar vara nån inkompatibilitet med min thinkpad.

Det kanske är tur, nu kan jag ju inte köra det hemma :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 11131
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Verkligen coolt!
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5132
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Jag fick Bloombox (Wii spel) vibbar av filmen iaf.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Det var riktigt roligt.
Skall visa det för min dotter imorgon hon kommer att älska det (hoppas jag, maskinare som man är).
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Fantastiskt.
Jag började genast spekulera i nyttan man borde kunna ha med ett sådant hära program. En sak som alltid är svårt med en bensinmotor t.ex. är att räkna fram hur mycket man skall ta ur sina ventilurtag i kolvarna vid specifika framställda grader av kamaxlarna. För man har så svårt att räkna på hur mycket man påverkar själva minsta spel mellan kolv och ventil när man som i en motor har både kolven och ventilen i 2 olika rörelser med massa betydande faktorer såsom nockvinklar, slaglängd på vev, stakens längd osv. Så de är verkligen ett sablans jobb att ta reda på hur mycket ventilurgrävninagrna skall sänkas respektiva höjjas osv. Vanligtvis så gissar man ju bara eller monterar ihop skiten och lägger i del som man sedan mäter på för att se.

Tänk om de vore så änkelt som i detta program att bara rita upp cylinderväggar, kolv, vev, stake, kamnock osv utefter verklighetens mott. Sen kunna vrida runt hela maskineriet till olika lägen och läsa ur motten som blir i spel här å var.

Ett sådant program skulle underlätta mina motorkonstruktioner något fruktansvärt. Någon som känner till något sådant som inte tar år att lära sig och som kan hantera måttade bitar på hundradelen?

Hmm vänta nu. Går de göra detta som jag beskriver i solidworks ?
bearing
Inlägg: 11670
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Det tror jag. I Solid Edge går det att se statiska avstånd, kanske även dynamiska med ventilfjäderkonstant som variabel. Solid Works verkar kraftfullare.

Problemet är väl att verkliga motorer innehåller saker som är svåra att modelera; lagerspel, värmeutvidgning, toleranser, masströghetsmoment, töjning, vibrationer och annat.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Så tog man sig sist och slutligen tid att testa Phun men besvikelsen var total... Jag kom upp i ungefär 0,5fps på hemmadatorn.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24530
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Testade det precis och så gick det några timmar som man kunde gjort något annat..

Något jag stör mig lite på, men som visserligen kanske inte heller är så enkelt att simulera helt rätt, är att vattnet inte uppför sig riktigt normalt. Det kan bla komprimeras en hel del många gånger mer än vad som är normalt. Det är i vissa fall även lite trögflytande med en alldeles för hög ytspänning i vissa fall, vilket det visserligen hade kunnat vara om det varit väldigt små grejer men man har ju ingen storleksuppfattning på det man gör.

Visst det är ju visserligen inget proffsprogram så man får kanske ta vissa grejer som de är.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

bearing skrev:Det tror jag. I Solid Edge går det att se statiska avstånd, kanske även dynamiska med ventilfjäderkonstant som variabel. Solid Works verkar kraftfullare.

Problemet är väl att verkliga motorer innehåller saker som är svåra att modelera; lagerspel, värmeutvidgning, toleranser, masströghetsmoment, töjning, vibrationer och annat.
Fullt medveten om detta. Och iockmed det så vet jag också vad jag skall räka på för säkerhets-marginaler här å var för just dessa fenomen. JAg är motorskadad får tilläggas. Se signatur..
Skriv svar