PIC-nybörjare.... *puh, vilken djungel*

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jonkers
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 oktober 2004, 15:04:52

PIC-nybörjare.... *puh, vilken djungel*

Inlägg av jonkers »

Hej alla.

Min första post här men jag har hängt runt i krokarna ett tag nu.

Jag = Relativt ny inom elektronik och microprocessorer, men är ingen duvunge inom teknik/data endå. På dagarna sysslar jag en hel del med PLC-programmering och styrningar utav rum (ljus, motorer, styrning utav AV-utrustning). Jag är lite hajj på Omrons system men ingen guru direkt. Vi använder oss av Basic Stamps till mindre styrproblem på jobbet så jag har lite erfarenhet utav dom också.


Så till min fråga:

Jag har på senaste tiden fått ett brinnande intresse för programmering och pulning med micro-c´s och tänkte få tummen ur på riktigt.

Jag slits fortfarande mellan AVR och PIC men då jag är sugen på att tjacka ngn lite mer avancerad byggsats från elfa för skojjs skull så kan jag juh lika gärna köpa en Velleman PIC-programmerare/experimentkort (85-000-92) och beställa 5st samples från Microchip. Billigt OCH kul =).

MEN..... jag vill juh såklart beställa samples som kommer att passa till min programmerare och när jag kikar runt på microchips sida ser jag att det finns typ 1234753179 varianter av varje familj.

Vad betyder egentligen alla skumma beteckningar, tex. I/ML, E/SO, I/SO, E/SS, DIL18 osv. osv.. Dessa finns även med på Elfas sidor men i mindre omfattning.

Sen så kan man välja "package type", tex. PDIP, QFN, SOIC3000mil, SOIC208mil (som jag misstänker anger avstånd mellan benen).

Om ngn skulle vara så vänlig att reda utt dessa begrepp så skulle jag kunna dö lycklig iallafall.

Tack som fan på förhand!

eder - Jonkers
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

SOIC 300mil ska det nog va..å sen är det nog "QFP" du menar och inte "QFN"........i allafall så är "PDIP", "QFP", SOIC300mil och SOIC208mil olika "kapselformat". PDIP är väl samma sak som "DIL" - alltså en IC-krets med "standardutseende" ....hålmonterad.

DIL (Dual-In-Line)....100mil (2,54 mm) ben avstånd

QFP (Quad Flat Pack)..ben på alla fyra sidorna...ytmonterade (SMD)
OBS! det finns andra kretsformat som är ytmonterade med ben på alla fyra sidorna t ex PLCC.

SOIC300 mil och SOIC208 mil är....ytmonterade. Benavståndet tror jag är 50 mil (1,27 mm)

300 mil och 208 mil anger kapselns bredd : 7,62 mm resp. 5,28 mm (utan att "benen" räknas med)


En DIL18 är då alltså en IC med 2 "benrader" (Dual-In-Line) , 18 ben.

Ett tips är att kolla i några datablad. Efter ett tag så lär man sig koderna utantill!


/P: DIL
/JW: DIL, keramisk, UV-raderbar
/L: PLCC
/PQ: QFP

PIC17C44-16/P.......En PIC17C44 som kan klockas upp till 16 Mhz och kapselformatet är "DIL" eller "PDIP" - samma sak.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Du kanske redan har snappat upp det men om inte så:
Det du vill ha är kretsar med flashminne så att du kan programmera flera gånger.

Pic xxFxxx

F:et betyder flashminne
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kan bara säga at du skall ta en titt på AVR också.

Om du pysslat med PLC så blir det nog inga större problem med assambler eftersom jag tycker att tänket är ganska lika.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Jag skulle nog rekommendera AVR eller 8051. En PIC (på 16F84-nivån) är mycket enkel, och vill man börja med assembler så kanske den inte är så dum, då den innehåller väldigt få instruktioner.
Men med en AVR eller 8051 får man ju mycket annat med på köpet såsom SPI och UART (för t.ex. RS232). Flera 16-bitars timrar etc.

Lycka till med uC-programmeringen! ;)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Tripp
Inlägg: 397
Blev medlem: 29 januari 2004, 08:14:39
Ort: Tullinge
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Jag rekomenderar PIC, och då 18f serien.

Tex PIC 18f452 som har mycket minne
(1536 byte i ram, 32k i program minne 256 byte eeprom)
4 timers
8 Analoga ingångar (10 bitars)
Upp till 10 Mips (Miljoner instruktioner per sekund)
USART, SPI
Plus mycket mera

Samt att dom är billiga typ 98 + moms på elfa.

Enkla att programera "Bränna"
Samt Flera olika språk "Picbasic, C, mm"

/Tripp :)
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Microchips picar finns som sagt i väldigt många varianter.

16F88 är mitt favoritchip. Där får du hårdvaruPWM, 2048-bit EEPROM, 8k programminne, åttakanalers ADC, USART med mera, allt i en vacker 18-pinnars kapsel som kan klockas upp till 20MHz (intern klocka konfigurerbar från 31kHz-8MHz). Och billig är den också (budgetary price $2.30)
jonkers
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 oktober 2004, 15:04:52

Inlägg av jonkers »

tack för alla svar.

nu börjar saker och ting klarna.

programmeringen kommer nog inte att bli några problem, tänkte börja med ASM och när jag kan hantera det hyffsat så ska jag kika på högnivå.

det är värre med elektroniken, speciellt på komponentnivå, men jag lär mig snabbt när jag är intresserad.

var och hämta upp en Velleman PIC programmerare/experimentkort idag. Så nu ska den bara meckas ihop sen får vi se vad det blir av det hela =).

än en gång tack för hjälp, detta forum är verkligen super!

eder - jonkers
Skriv svar