8051 vs AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

8051 vs AVR

Inlägg av speakman »

Vad är de stora skillnaderna?
Vilken bör man föredrag?
På vilket vis är ena bättre än den andra?

Har själv bara jobbat med 8051 av de ovannämda, men AVRen verkar ganska jämförbar, men finns det annat som skilljer dessa åt?

Tacksam för info!

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Tackar!

Hittar inget som skiljer dom något mycket åt.
En del 8051:or går ju att klocka i 40MHz, men då beror det ju ändå på antal klockcyklar per instruktion, som ligger på 12 vid 40MHz (1x mode) på 8051:orna (AT89C51ED2).

Någon som ser andra fördelar med AVR kontra 8051?

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Efter en mycket kort titt i databladet för AT89C51ED2 ser det ut som om AVR har fler "hårdvarufinesser" som komparator och AD-omvandlare med mera beroende på modell.
Det finns mycket hjälp att tillgå som på detta utmärkta forum, sedan finns:
AVRfreaks
AVRbeginners
Info om hårdvaraoch hur den används

Hur det är med 8051 har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Jo, det är sant. Men det finns ju alternativa modeller även bland 8051 däribland även med AD etc.
Men hur är AVRerna hastighetsmässigt? Klockcyklar/Instruktioner t.ex.?

Mvh
speakman
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

vanligtvis 1 eller 2cykler/instr bortsett vissa specialinstruktioner verkar det som efter en kik på AVRbeginners
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

För ASM är alla enkla instruktioner genomförda på 1 klockcykel vilket i princip ger x MHz = X MIPS så det går undan ganska bra :)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Det låter ju väldigt snabbt med en, låt säga, 16MHz klocka!
Man kanske ska ta sig en kik på dessa processorer framöver..

Mvh
speakman
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

dock har de flesta AVR en gräns där, på 16 MHz....
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Rymdninja>>I och för sig sant, men när är man i behov av snabbare 8-bitars processorer?
Tror nog att om man behöver mer beräkningstunga applikationer går över till 16- eller 32-bitars processorer. Tänker närmast på signal- och bildbehandling.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

den uppfattning jag har är att avr generellt sett har fler inbyggda finesser, avr är också lite snabbare i förhållande till klockfrekvensen. 8051 kan å andra sidan ofta klockas med högre frekvens, finns i massor av olika varianter. den största fördelen med 8051 tror jag är att den är mycket billigare.

/Johan
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Man tackar!
Hur stor är prisskillnaden då (på ett ungefär)?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

enligt vad jag jämförde, atmel har ju både 8051 och AVR, så var det ca en fjärdedel, jag kollade på digikey.com . lika många i/o, avr på 16MHz, 8051 på 25Mhz, avr hade lite fler finesser.

/Johan
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

MicaelKarlsson skrev:Rymdninja>>I och för sig sant, men när är man i behov av snabbare 8-bitars processorer?
Tror nog att om man behöver mer beräkningstunga applikationer går över till 16- eller 32-bitars processorer. Tänker närmast på signal- och bildbehandling.
Det var egentligen ingen värdering från min sida...bara ett konstaterande...men: är man inte _allitid_ i behov av sanbbare procesorer ;)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Rymdninja>> Snabbheten i sig är väl inte alltid det enda som är avgörande, ofta är stabiliteten mycket viktigare.
Följ med mig på ett litet tankeexperiment: Du står med en ABB 6400 IRb och testkör lasersvetsning på en detalj till en raketmotor och på displayen till styrenheten för roboten blir det alldeles svart samtidigt som roboten drar på för fullt rakt mot detaljen i titan. Så kommer det upp en liten skön ruta "Roboten svarar inte". Då skulle man vara mindre glad med risken att förstöra utrustning för många sköna tusenlappar.
Så nog tycker jag att stabiliteten kommer i första hand. Fast å andra sidan händer nog inte det eftersom ABB har någon Unixdialekt som operativ i sina styrsystem, har jag för mig.
Men å andra sidan kan snabbheten vara avgörande i många applikationer.
:oops: Så där ja nu har jag snyggt och prydligt målat in mig i ett hörn så jag får väl vänta tills färgen torkat innan jag kan måla resten :D

Hmmmm...Vad vill jag ha sagt med detta då?
Något i stil med att man skall välja hårdvara utifrån vad man behöver i sitt projekt inte bara vad som är häftigast/snabbast, någonting ditåt i alla fall.
Skriv svar