Bygga AVR programmerare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
masv
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 september 2004, 15:50:46

Bygga AVR programmerare

Inlägg av masv »

Har funderat på att börja med AVR programmering så jag letar efter en programmerare, jag känner inte för att köpa en STK500, inte nu iallfall. Jag letade runt lite på internet och hittade flera ritningar på programmerare som ser ut unigifär så här: http://www.olimex.com/dev/images/avr-pg2b-sch.gif

Om jag har fattat det rätt så ska de dock anslutas till en STKxxx, finns det ingen enklare lösning, att jag bara kopplar kablarna till en sockel som jag sätter AVR:en i?

Ang. mjukvara hade jag tänkt köra linux, avr-gcc har jag redan hittat, vad för program bör jag använda till ovansstånde programmerare om den funkar självständigt?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... =avr#26811

Programmeraren i länken kan du koppla direkt till AVR-kretsen och är ekvivalent till en STK200/STK300 programmerare..
masv
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 september 2004, 15:50:46

Inlägg av masv »

Men till vilka ben på avr:en ska jag koppla till kontakten (target circuit)?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Om du menar min programmerare så ska du koppla in på de benen som det står.

Med detta menar jag att de betäckningar som står vid kontakten (ST1) [VDD, MOSI, MISO, SCK, RST] är standardbetäckningar och det står i databladen vilka men som är vilka. Den enda som inte står i databladet är LED men denna behövs inte kopplas in. LED är till för att man ska kunna koppla in en lysdiod så man ser när programmeraren programmerar. [LED - lysdiod - R=470 - VDD]
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Och sedan kan du använda programmet "avrdude" för att föra över programmet till AVR:en. Den allra enklaste varianten är annars att koppla AVR-pinnarna direkt till parallellporten med några motstånd imellan. Men det blir inte lika bra som varianten RDX* länkade till.
Skriv svar