Vill lära mig programmera PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Vill lära mig programmera PIC

Inlägg av ristomemo »

Jag vet att denna fråga har varit uppe otaligt antal gånger. Men jag ställer en liknande igen.

Kan någon rekomendera ett nybörjarkit som innehåller programmerare, labbplatta samt literatur med övningar till labbplattan. Många verkar förespråka 16f87x serien, så gärna något för de.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Får jag föreslå att du lär dig AVR istället? Det finns ett jättefint starterkit som heter STK500. Ingen labbplatta dock men det kan du bygga till om du är lite finurlig.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Re: Vill lära mig programmera PIC

Inlägg av Fredrick »

Så här lärde jag mig att skriva program för PIC kretsar.

Vellemans PIC Programmerare
PIC Basic Pro Compiler
div. PIC kretsar

Och sedan en massa hjälp från en forums medlem som fått svara på en massa duma frågor från mig, eller hur Stefan?
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Kan du motivera varför jag ska lära mig AVR istället? PIC verkar ju vara mer förekommande.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det spelar egentligen ingen roll vilken du lär dig, när du väl kan en kan du lära dig andra utan problem!

PIC16F87x tycker jag också att du ska börja med, den har bra med minne och i/o portar och har en hel del features som uart, a/d, pwm osv

AVR tycker jag är bra för att det finns en gratis c-kompilator plus att den är något snabbare vilket kan trevligt ibland. AVR är optimerad för C också... så gillar man högnivåspråk är det ingen tvekan vilken man väljer

PIC är enklare att programmera i assembler bland annat p.g.a. mindre instruktionsuppsättning

AVR har inbyggd resonator på många av sina större kretsar (ex ATMegaXX) till skillnad mot PIC som bara har det på vissa mindre kretsar (typ 12C50X)

Ja det var väl vad jag tycker, jag har använt båda och använder mest AVR nu (eftersom jag kommit fram till att det går 100 gånger snabbare att skriva koden i C). En fördel för PIC är priset också...

/Johan
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

IPS programmeringen utav AVR är ruskigt enkel. Även interfacet för programmering är simpelt. Om du kör den allra snålaste varianten så behövs typ bara 5st motstånd. sekomenderar dock den med en ic.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

PIC har också ISP... ;)

Edit: Om man gillar att spara in på trådarna är det ju bootloader som gäller, då kan man ladda in programmet på något hembryggt entrådsinterface om så önskas, eller över usb om man är kaxig :) Ja, det funkar på både PIC och AVR :P

/Johan
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Nu har jag äntligen kommit till skott. Det blev att göra en labbkortsvariant av denna programmerare http://www.olimex.com/dev/pic-pg2c.html som jag kör med IC-prog. Labbar med picbasic på en 16F877. Fungerar bättre än väntat faktiskt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Grattis!
Skriv svar