3D-fräsning (var Mäta strömförbrukning på choppande dri

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

3D-fräsning (var Mäta strömförbrukning på choppande dri

Inlägg av pinussen »

Tjena,

Försöker komma underfund med varför jag inte hamnar på 0 igen efter jag kört ett långt 3d-program, hamnar nån mm fel hit och dit. Skulle kunna gissa på att PSUen inte klarar att leverera ström till alla tre axlar samtidigt så att det missas lite steg ibland. Tycker det funkar bra med 2.5d men då är det ju inte så vansinnigt mycket pulser hit och dit så felet kanske inte märks då.

PSUet jag har klarar 70V 5A och mina drivare är inställda på 2.8A. Å andra sidan choppar drivarna så då används väl inte strömmen hela tiden?

Försökte mäta genom att köra strömmen genom en multimeter och vidare till drivarna men kom då bara upp i ca 1.2A när alla tre axlar körde. Kan det stämma? En axel drog ca 0.6A. Eller blir det knas med mätning när det choppas? Iofs kanske de även drar mer när man kör i materialet, jag testade att köra i luften...

Sen finns det förståss lite andra möjliga fel jag får undersöka, fixa bättre, skärmade kablar t.ex. Backlash compensation kan vara ett möjligt fel i mach3 men det har jag slagit av.

[EDIT]

Mvh Björn
Senast redigerad av pinussen 12 juni 2008, 09:57:51, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5720
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Vad är det för drivsteg du har och hur är dom kopplade till datorn? Kontrollera att du har aktiv hög/låg korrekt inställd i Mach3 i förhållande till hur du kopplat drivarna samt vad manualen för dom säger.

Om ovanstående verkar riktigt kan du testa att öka upp värdet Direction Prechange eller Dir Pulse (beroende på version) i Mach3, du hittar det i Config/Motor Tuning. En del drivsteg vill ha DIR "vilande" på rätt nivå en viss tid innan steg-pulsen kommer, kolla databladet på din drivare vad den har för krav - eller testa bara....

Tidigare Gecko-drivare med pulse-multiplier hade en bug som gjorde att OM akumulerade steg i 'puls-multiplikatorn' inte hade "gått ut" när nivån på DIR ändrades så togs dom akumulerade stegen i fel riktning - detta visade sig speciellt vid 3D och då framförallt på Z-axeln eftersom den oftast åker "jojjo" mer än X & Y.

Testa varje axel för sig, kör 100mm (eller nått) fram-och-tillbaka 100 gånger och kolla om du hamnar fel, om felet ökar allt eftersom så tappar du pulser i vändningarna, om felet är konstant så är det vändglapp. Typ...

Kod: Markera allt

G21 G90
M98 P1000 L100
M30
O1000
G0 X100
G0 X0
M99
/Henrik.
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

Det är dessa drivare:
MSD980
http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ducts_id=5

och psu PS705
http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ucts_id=13

Breakout board
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... ucts_id=45

Ska kolla igenom databladen lite och kolla inställningarna lite mer i kväll. Tack för felsökningstipsen.

Mvh Björn
H.O
Inlägg: 5720
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
OK, om du tittar på sidan 2 i databladet för drivsteget - I rutan för DIR-anslutningen står det: For reliable motion response, direction signal should be sent to driver 5μs before the first pulse of a motion direction reversal.

Jag skulle tro att detta är problemet i ditt fall. Testa att öka på Dir Pulse lite i sänder och se vad som händer.

Det står också att Step-pulsen skall vara minst 3uS, hur lång den är i Mach3 beror på hur snabb CPU du har så det KAN finnas en risk att den för kort. I så fall kan du öka den också lite och prova.
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

Aha. intressant! blir lite tester i kväll.
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

Sådär, verkar mycket bättre nu. har iofs bara testat att köra ett entimmes program men jag verkade hamna på noll igen :D Får testa lite mer.

Nån som är bra på 3d programmering som kan förklara varför det blir den struktur jag får? Kör med 2 mm sfärisk pinnfräs, 2000 rpm, 0,1 mm stepover men det blir aningen randigt, ibland även djupare ränder vissa varv. Har jag fel strategi eller är det nått annat fel? Kanske bättre att köra med en 4 mm sfärisk fräs först och sen ta 2 mm fräsen för konturerna.

Det är "ekrarna" och materialet runt det som jag kör i 3d. Undrar även lite varför ekrarna blir så facetterade, måste vara nån inställning i solidworks eller Mastercam.

Bild

Närbild, trevligt med 12 Mpixel i kameran :D Fast då ser man ju alla inperfektioner... går ganska lätt att få bort med Dremeln iofs.

Bild

Mvh Björn
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Vilken matningshastighet kör du på :?:
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

F150 tror jag det var.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Kanske långsökt men det finns en chans att fräsen inte hinner skära utan typ kasar (glider) i spåret, och då så blir det ibland djupare beroende på hur skären förhåller sig till matningsriktningen, likadant kan den ju då också dra snett, som det ser ut som.
Jag förutsätter då att det inte finns något mekaniskt fel på BF20:an, hade själv min så att den tappa steg på Y, men det fixade sig genom att jag justera inpänning av lager etc.
På bilderna ser det ju ut som att både Z och X eller Y vill gå sin egen väg lite.
2000 rpm är lite på en 2 mm fräs med 150 mm/min.
Nåväl det är en teori, här finns kunnigt folk som får säga sitt.
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

Skulle kunna vara så, problemet med sfäriska fräsar är att det bara är en liten del i mitten som skär. Där är det även väldigt låg fart eftersom det ligger i centrum av rotationen.

Egentligen ska man spänna upp grejjerna så att man angriper ämnet med mer än 13 graders lutning läste jag mig till på cnczone. Detta för att få sidan av fräsen att skära istället för mitten som bara glider. Aningen krångligt att programmera då bara... :D

Borde fixa till Z-fästet lite bättre också, litar inte 100% på fästningen. Men på bilden ser det ut som den hittar tillbaka till rätt höjd efter en bit så det verkar inte riktigt som den tappar steg. Eller gör den verkligen det, lite svårt att se..
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Om det är så att den "kasar" kan den kanske slita med sig matrialet någon hundradel i Z-led, enda möjligheten att kolla är att köra BF20 som en symaskin med en mätare i chuken, så som H.O skrev.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

I Pro/E finns det en parameter som jag tror heter scallop height. Den skall tydligen ha att göra med hur mycket som blir kvar efter körningen. Kanske kan det vara något. Har inte testat själv så det är en ren chansning.
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

Verkar som det är mitt z fäste som är crap... Går bara att krångla på en mutter på den och det verkar som den släpper väldigt långsamt när man kör :(

Tillbaka till ritbordet, får försöka fixa ett bättre fäste.
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

Hehe, hittade i gamla godingtråden "BF-20 till CNC" att vi diskuterat problem med fastsättningen av kuggremshjulet på Z. Jag skrev att jag kör på tills den släpper, vilket den nu verkar göra.

Har skruvat isär fräsen men kommer inte på någon bra lösning förutom spännelement(?) som någon skrev i den gamla tråden. Någon som har erfarenhet av sånna? Det är en ca 30 mm lång gängad stång (översta delen på kulskruven) som man behöver få fast så den inte glappar mot lagret samt fästa kuggremshjulet. Är det något man kan svarva till själv eller måste det köpas?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Hänger inte med riktigt, det kuggremshjul som sitter på Z-axlen (allså inte det som sitter på stegmotorn) är väl försett med invändiga gänger och gängat på axlen, så är det iallafall på min (färdigköpt) och där bör ju inte vara något problem.
Problem som varit för mig är att kuggremshjulet som sitter på stegmotorn ville lossna, det avhjäptes med att spänna fast skruven med loclite.
Skriv svar