Mina lampor blinkar när hammren går

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Som jag ser så är problemet ryckig last i någon Hz frekvens av beskrivingen att dömma - då räcker inte med någon faskompencering etc. utan problemet är att du har just ojämn last och ett vekt nät som inte kan hålla spänningen just när det lastar mycket.

Om hela gården blinkar och även allt som kopplat innan din maskin blinkar så tyder det på att trafon inte kan lämmna tillräkligt ström pga långa och högresistiva ledningssträckor - då är det inte mycket att göra då du har ett vekt nät - inte ovanligt för gårdar långt ute på landet..

har du möjligen kontrollampa vid trafostolpen så kan du se om även den blinkar (vid mörker) när maskinen är igång - är den stadig där så blir det att kolla alla ledningar till dina fastigheter - också bra att göra ur brandsäkerhetssynpunkt...

---

huvudproblemet är egentligen att du måste göra något å din ryckiga last - sådant kan nämligen få vilket nät som helst att fladdra om man inte bor granne med forsmark. Ett sätt är att helt enkelt begränsa strömmen med en trafo med variabel kopplingsgrad mellan primär och sekundär (så fungerar svetstrafo för att begränsa strömmen eller en gammal motor med taxöron och pådragsmotstånd - som dock inte kan gå med dessa kontinuerligt normat sett) eller motoromriktare med momentkontroll (förmodligen enklare att anskaffa) med resultatet att motorn kommer att variera i varvtal ganska mycket (och kanske värmer/bränner rotorn) eller så får du hänga på extra svänghjul för att utjäma ryckigheten.

Mao är det inte helt enkelt problem att lösa då man måste ha energireserv lokalt på platsen för att enegiförbrukningen ut i från verkstaden skall vara hyffsat jämn över tiden.

Att pröva med fet växelriktare - batteri och fet laddare tror jag är att gapa över mycket (då den skall ta rollen som svänghjulet här) - växelriktaren märkeffekt kanske måste vara 3-10 ggr motorns märkeffekt för att klara topparna då motorn drar som mest.

Bokstavligen är det här en bra demo vad 'hög crestfaktor' trots ganska låg medeleffekt gör med elsystemet och uppvärmningen av alla ledningarna innan det når lasten - här i delar av Hz-takt och väl synligt istället för 100 ggr i sekunden, och hur stora krav på låg impedans och hög strömförmåga det ställer på eldistrubitionens trots liten betald effektförbrukning...
Robin D
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mars 2008, 21:54:27
Ort: Bromma

Inlägg av Robin D »

Vad jobbigt allt verkar, jag kan ju "hoppas" på glappkontakt, men jag tror inte ricktigt på det ändå.
Säg att jag vill sätta ett svänghjul på motorn (för det är väl direkt på motoraxeln det gör mest nytta) i vilken storleksordning skall det vara, 10-25-50kg. Så stort så möjligt förstås, men motoskyddet ska helst inte lösa ut. Motorn är som sagt ganska lågvarvig 960rpm har jag för mig, den är stor som ett as, väger 75kg, Kinesisk kvalite :D. Själva hammaren snurrar i 210rpm, vilket ger knappa 4Hz i blinket.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Kan väl inte vara så jobbigt att mäta inkommande spänning. Istället för att gissa vad som man kan göra hit eller dit. Mäter du vid mätartavlan, så har du något att gå på senare. Är det låg spänning där har du möjlighet att ta upp en diskusion med nätägaren.
Robin D
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mars 2008, 21:54:27
Ort: Bromma

Inlägg av Robin D »

Alltså, jag bor inte i smedjan, eller ens i närheten. Jag bor i lägenhet i blackeberg. Gården med smedjan ligger utanför Uppsala. Jag kommer inte få möjlighet att mäta ngt före helgen, tyvärr. Väl där kommer jag så klart mäta allt jag kan och allt ni tipsat om.
Tack alla för hjälpen så här långt.
Robin
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Inlägg av bobobo »

Jag antar att du har porslinsproppar.
Glöm inte att kolla att alla är bra hårt åtdragna.
Jag hade problem med blinkande/murrande lyse lite då och då. Drog åt huvudsäkringarna så hårt jag vågade utan att spräcka huvarna, sedan försvann problemet.

Kanske jobbigt att kolla alla men kolla iaf hur huvudsäkringarnas bottnar ser ut. Är metallen svartnad, gul, gnistrad?
Robin D
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mars 2008, 21:54:27
Ort: Bromma

Inlägg av Robin D »

Jag har automatsäkringar i smedjan, porslin på resten av gården.
R
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Det som "bobobo" avser är väl huvudsäkringarna vid inkommande kraft och de som kan tänkas sitta i stolpen, inte dina automatsäkringar, problemet ligger ju före dom.
Robin D
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mars 2008, 21:54:27
Ort: Bromma

Inlägg av Robin D »

Hej igen.
Har varit o "lekt" lite med hammaren, men det blev inte så mycket som tänkt. I stället har jag mest bilat betonggolv och grävt efter trasiga betongavloppsrör, inte alls lika kul.
Har mätt lite späning o ström. Motorn drar 5A bortkopplad från hammaren, i tome så att säga. Med hammaren ansluten drar den mellan 8 och 10A beroende på vad jag gör, den drar klart mer innan den blivit varm. Spänningen I smedjan sjunker ca 12V när hammaren är igång från ca 397 till 385, när hammaren inte är igång är spänningen nära ingångsspäningen på gården. Spänningen är i princip lika mellan alla faser på någon volt när, och strömen skiljer ngn halv A. Där strömmen kommer in på gården sjunker inte spänningen märkbart när hammaren är igång. Det är fyra proppskåp på vägen till hammaren, ingenstans blir det mer än ngn grad över omgivningsteperaturen.
Blir ni klokare av detta, det blir inte jag.
Jag har inte hunnit prova med svänghjul på motorn, och jag vet inte riktigt vad den elektriska motsvarigheten skulle kunna vara, uppslag någon?
På annan plats på nätet hittade jag ett examensjobb om flimmer, det räcker tydligen med ett fåtal volts variation för att vi skall uppleva flimmer.
Robin
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Eftersom spänningen inte sjunker vid trafon när du kör så skulle jag satsa på att det är alla kopplingar på vägen som gör att du tappar spänning. Låna eller hyr en trefaskabel och koppla den så nära inkommande ledning som möjligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det finns en idiotlösning om man vill slippa blinkandet, tror inte många köper den men

börja med att faskompensera så man får så lite ström som rimligt möjligt

sedan så bygger man en shuntregulator för trefas, har alldrig hört talas om en sådan och ingen människa med sunt förnuft hadde byggt en, men om det bara är blinkandet som stör så ser man till att hålla jämn spänning genom att man bränner bort effekt när motorn går på tomgång så att spänningen är som den är vid full last, och vips så får du värme till något och jämn spänning

slå mig gärna för det är en helt galet tänk, men kan funka ganska enkelt
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Ingen dum ide alls faktiskt - borde gå med någon tyristor/triac-grunka till en dumplast som styrs av just strömmen. Givetvis måste man mäta upp den faktiska strömtoppen.

man kanske inte bör till varje pris jobba på att få bort alla variationen - bara minska den till uthärdlig nivå.

- men annars - stort extra svänghjul på elmotorn - bättre att lägga vikten på det som snurrar fort och vikten på ytterradie än det som som snurrar långsamt och har vikten i centrum. - men se till att det håller för rotationen, använda extra lager som orka bära vilkten och balansera väl - samt se till att kapsla in i plåtskydd
Robin D
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mars 2008, 21:54:27
Ort: Bromma

Inlägg av Robin D »

Hyra kabel över helgen kostar 8 x 100kr/25m för en helg på hyrehuset. Ganska dyrt för något som antagligen funkar, men inte gör mig ett dugg gladare.
Faskompensera, det betyder kondensatorer? Hur räknar jag ut storleken på dem.
Jag blir så glad när någon tror på en mekanisk lösning, svänghjul och lager är så härligt begripligt.
Robin
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

faskompensering kan bara ta bort den induktiva lasten på motorn - och den är tämligen oförändrad oavsett lastgrad.

För att räkna ut detta och vilken konding som behövs så måste vi ha lite data från motorn:

spänning, effekt (i kW) samt angiven cos(fi) (som alltid anges för maxlast)

---

OBS: faskompensering kan förvärra blink-upplevelse då strömmen från början utan kompenserad motor kanske varierade mellan säg 7 och 25 ampere med lastvariationerna, med motorkondensator som kompenserar så varierar strömmen istället mellan 0.7 - 25 ampere...

dvs. toppströmmen när motorns går som tyngst påverkas inte så mycket av faskompenceringskondensatorn, medans tomgångsströmmen påverkas väldigt mycket... man kan alltså få omvänd verkan mot den avsiktliga åtgärden...

- återigen förordar jag mekanisk energilagring mha. svänghjul om man skall göra det själv - skall man göra elektronisk sådan med dom här effektnivåerna så är risken stor att man tar sig över huvudet i konstruktion och byggande...
Robin D
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mars 2008, 21:54:27
Ort: Bromma

Inlägg av Robin D »

Ok. då satsar jag på svänghjul. Tack
Robin
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Lasta sönder trafon.... Så blir det en ny sedan.... ;) Jag brände sönder en sådan trafo med en bådugn en gång i tiden. Blev mycket bättre spänning där efter trafon brann upp....
Skriv svar