Upphängning av känslig elektronik i vibrerande utrustning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mr M
Inlägg: 165
Blev medlem: 20 januari 2006, 21:35:14

Upphängning av känslig elektronik i vibrerande utrustning?

Inlägg av Mr M »

Har ni någon idé om hur man kan hänga upp känslig elektronik inne vibrerande utrustning?

Om tex utrustningen utsätts för 500g RMS (50-100Hz) och elektroniken tål 10g RMS. Tänkt dig att den sitter i en slagborr eller direkt på en skakande motor.

Fjädrar av olika slag, gjutmassa m.m?

:roll:
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det beror väll också på vilken slaglängd det är på vibrationerna?. I vissa fall kan det gott räcka med lite skumgummi som dämpare.
Mr M
Inlägg: 165
Blev medlem: 20 januari 2006, 21:35:14

Inlägg av Mr M »

Slaglängden är inte mycket, mindre än +/-5mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

siemens hadde väldsamma problem med sina hårddiskar i dom första styrsytemen som hadde vanlig win95 i sig, maskinerna skakar ordentligt vid bearbetning, och dom 2.5" hårddiskarna som skulle vara för bärbara och extra rubusta höll i flera månader :pray:
siemens började d försöka olika sätt att isolera hårddiskarna, inget fungerade förren man annvände en variant av den sortens upphängning som svenska militären annvände till sina radiorack
en ögla av vanlig wire, 8 stycken sådanna höll radioracken på plats inne i terrängbilarna

så gjorde siemens med hårddiskarna med och det fungerade, dom speraredade bandkablen aningens med där den var lämplig att flexa
TERdON
EF Sponsor
Inlägg: 295
Blev medlem: 15 november 2006, 04:38:29
Ort: Solna/Laholm
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

I kretsar där man försöker bygga datorer så tysta som möjligt är det rätt populärt att hänga upp hårddiskarna i kraftiga gummiband. Det kanske vore en idé? Det ska i alla fall vara ett väldigt effektivt sätt att stoppa vibrationer från hårddisken att fortplanta sig till datorchassit... Så länge det inte börjar självsvänga bör det ge en hyfsad dämpning, och det finns ju potential att lägga till en tung vikt till elektroniken för att verkligen få den att stanna på plats.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Läste i metro-teknik att något labb körde med uppblåsbara och reglerade, luftkuddar.

http://www.metro.se/se/article/2008/02/ ... /index.xml

Kanske går att göra i mindre skala.
tobbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 1 juli 2003, 23:54:35
Ort: Boden

Inlägg av tobbe »

Uj uj nu måste jag åka till clas ohlson och handla stropfästen, kapelstropar var billigt på biltema.

Jag vill ha igång min andra dator men jag måste få tyst på den innan jag kan köra 24/7.
Det och inhandla en trevlig 19-20ish" lcd widescreen, några tips?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

gummiband och oringar bidde inte bra, siemens provde det först och det bidde nästan sämmre, det blir en svängkrets med högt Qvärde, däremot fungerar det bra som ljuddämpare där man inte har kraftiga vibrationenr
Skriv svar