hus till lillasyster

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

hus till lillasyster

Inlägg av gvs »

Morgondagen ska ägnas åt att bygga ett hus åt lillasyster. Det låter för mycket som det är idag, inga grannar har klagat, men jag klagar :) Tänkte bygga en låda i 22mm spånskiva och isolera med ca 500 mineralull. Vet att det inte är optimalt, men det borde ta bort mycket av oljudet. Nu till problemet: Var hittar jag 1,8 m² mineralull? Känner inte för att köpa 8 m² eller vad det är i balarna....

Givetvis följer en bygglogg i morgon.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

...med ca 500 mineralull.

Är det 500 liter, 500 mm, för 500:- eller?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Där blev det fel :) 50 mm ska det vara.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tänk på att det finns massa olika sorters isolering,
på mitt jobb använder vi stenullsisolering när vi gör ljudklassade dörrar
den är jättetät och supertung inget sånt där fluff man isolerar huset med.

Föreslår att du letar på sån om du ska lägga ner allt jobb på att bygga lådan mm så att du inte bara bygger en värmelåda åt syrran...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30021
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det jag isolerade en vägg med jag byggde upp är 200mm stenull. Rockwool heter det, och ligger i röd- och vitrandiga inplastade balar. Det är rätt fluffigt. Så det finns olika slags stenull också. ;)
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

"Tänk på att det finns massa olika sorters isolering"

ja det var det jag menade, ska man ljudisolera så är en med hög decitet mera lämplig. billig fluffig isolering som man har tex i innerväggar ljuddämpar ju knappt nått.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30021
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, men det får ju inte vara för hög densitet heller. Då kan man lika gärna köra med massivt trä. ;) Fast en så packad isolering finns kanske inte.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Bygget går vidare, har inte skaffat isolering utan börjar med huset. Tänk på att jag har lillasyster v.1 så den är lite mindre än de andra.

Bild
Tjejen var inte hemma så jag tog chansen att såga inne, kallt ute ju!

Bild
Sidorna börjar bli klara, till höger ska det vara en öppningsbar dörr.

Bild
Gångjärn till dörren på plats

Bild
Dörren på plats, då återstår taket och fronten som ska vara öppningsbara de oxå.

Bild
Dörr och lock monterade, de är nu halvöppna, det går att fälla dem mer bakåt så att man kommer åt bra. Klossarna där gångjärnen sitter är 10 cm, detta för att det ska gå att vika ihop den även med 5cm isolering på alla sidor. Nu återstår spackling, målning och montage på bordet där lillasyster bor. + Isolering förstås.

Hus klart! Dock ingen isolering ännu, men den dämpar rejält redan nu.

Bild

Bild


Bild
Klart! Isoleringen blev vanlig gullfiber. Det var det enda de ville sälja i lösa bitar. Fungerar bra, den låter som dammsugaren på "min" då jag kör den.
Senast redigerad av gvs 5 februari 2008, 19:12:22, redigerad totalt 1 gång.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Ser ju bra ut :-)
Skulle tro att det behövs en isolerad botten på lådan också, annars kommer nog ljudet att gå ut genom bordet.
En billig webbkamera och några dioder skulle man kunna montera i ett hörne eller så, så att man ser vad den gör.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Mm det slog mig idag, man borde ha nåt på botten. kanske ställa syster på klossar och ha isolering runt dem.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, tveklöst. Annars är det i princip som om du hade ställt den direkt på golvet.

Snyggt byggt. Gillar den tvådelade luckan. :tumupp:

Snyggt kök förresten. Det såg nästan likadant ut i min förra lägenhet. :)
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Mycket intressant konstrktion av lådan med väggar och tak som kan fällas upp/ut. Jag har grunnat på en box var mer än halva boxen skulle fällas upp mha gasfjädrar eller nåt sånt. Eftersom boxen måste bli (i mitt fall) ganska stor är jag lite fundersam dock. Din konstruktion är smartare och mer "lättvikt".
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Funderade oxå på gasfjädrar, men det föll på att det enda som billiga är biltemas, och de är tänkta att lyfta en baklucka, som väger betydligt mer än denna. Byggde i 22mm spån, så det väger en del, ca 15 kg skulle jag gissa på.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Tänk på att fräsen inte ska vibrera för mycket eftersom det kommer att störa fräsningen, det sista man vill ha är en fräs som står och svajar på "motorfästen". Sätt fast en skiva som är botten på lådan och limma sedan ett lager med något isolermaterial ovanpå och limma sedan ytterligare en skiva som du fäster fräsen i så får du en styvare sandwich-konstruktion. En bit liggunderlag skulle kanske fungera, men helst något som dämpar bättre, som den tyngre varianten av vanligt isolermaterial för bilar(pressade fibrer av något slag).
Om du ska ha fräsen på ett bord så rekommenderar jag en kraftigare modell och fäst lådan i bordet på något sätt så att den inte kan börja hoppa iväg om det blir någon resonans i ett obevakat ögonblick. Det beror väl iofs lite på hur brutalt du kör den.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Funderade lite mer...
En risk med den här öppningsbara konstruktionen, jämfört med en som t.ex. bara har lucka fram, är att den inte blir tillräckligt styv utan alla delarna vibrerar separat (och mot varandra). Egenresonansen i lådans delar kan hamna i samma område som man försöker dämpa, dvs det hörbara.
Om det blir ett problem så kanske det går att rigga något som spänner ihop lådan när man stänger den. Om jag spinner vidare lite till så skulle det nog också vara bra med gummilister eller liknande som hindrar ljudläckage genom springorna i konstruktionen.
Skriv svar