Vad behövs för utrustning för att fräsa detta?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Vad behövs för utrustning för att fräsa detta?

Inlägg av bigmac »

Tjabba allhihopa.

Jag ska försöka minska svinnet av verktyg på verkstan, och på samma gång göra två nya verktygsvagnar där alla verktyg ordnas med preussisk precision.

Tyska företaget Stahlwille har en väldigt fin sats där verktygen ligger i skumformar med utfrästa hål. undre lagret är gult så man ser direkt när något verktyg saknas.

Vad behöver jag för utrustning (förutom verktyg och skumplast) för att fräsa egna ramar och göra egna verktygssortiment?

Fram med förslag nu. Budget max 20 000kr

http://www.stahlwille-online.de/picture ... ot_022.jpg
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vilken enkel 3-axlig fräs som helst klarar av det, men... risk finns att skummaterialet inte är direkt fräsbart (för mjukt). Är det så får man labba lite, kan gå med en tunn formskiva som du spänner ner på översidan och fräser igenom, eller så testar du att kyla ner skummet med kolsyreis så att det hårdnar och blir fräsbart eller så kör du med en en CO2 laser i maskinen eller med vattenskärning. Inga av de två senare metoderna reder du ut med din budget om du inte har tur att hitta någor billligt på E_bay eller liknande.

Vattenskärning är oftast bästa metoden att bearbeta skummaterial 2-axligt, men vattenskärning är tyvärr dyrt, bullirigt och skitigt....
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Läste "minska svinet" :lol:

Kan du inte ta vanlig skumplast, skära ut formerna med en mattkniv och limma ovanpå gul skumplast?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det fungerar nog bra med vilken 3-axlig maskin som helst, även en lillasyrra eller dyl om man får tag i en skumplast som fungerar att fräsa bra.

Alternativen du har är att bygga en egen cnc-fräs (tar tid), köpa en färdig (kostar betydligt mera pengar) eller att lägga ut det på någon annan.

Om du bara ska göra detta skulle jag nog välja att lägga ut det på någon annan, kanske tom finns någon forummedlem som kan tänka sig att göra det med sin cnc-fräs.

Om du ska göra mer än det här... ja då är det ditt val!
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

skära med varmtråd kanske ?
Uppsatt i en lillasyrra eller nåt, det är klart lite jobb med uppsättning trådgenomföring för varje verktygs hål m.m men det skulle gå.

Eller "stansar" a´la pepparkaksformar
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Varför inte gjuta själv? Plasta in alla verktyg och lägg dem i en låda, häll sedan i skumplast-blandningen. Eller CADa upp en form, fräs ut den ur trä och gjut mot den för kanske bättre och snyggare resultat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Är inte 100, men har också för mig dedär (åtminstone i vissa fall) göres medelst stansredskap som påminner litet om just sådana pepparkaksformar.

Vet i allafall det förr fans skomakarmaskiner där man lade i en lös sådan "pepparkaksform" varpå ett tjockt tryckluftdrivet membran pressade ned stansformen i lädret.

Borde nog gå att göra manuellt tror jag, bleckplåtsstansarna är inte särskillt svåra att göra, förstås skall de dock vara kraftigare än de man stansar julpepparkakorna med men tror fortfarande vanlig tunnplåt bör funka.

Kommer inte ihåg hur de gjorde formarna, men gissar tunnplåtformarna göres med något som liknar en sickmaskin (och med ett tredje hjul), gissar jag.

Men bör nog inte vara svårt att göra för hand om det är enstaka exemplar.
Sedan lägger du bara mot en träfiberskiva eller annat stadigt men mjukt underlag och hammar med en gummiklubba.

Detta sagt om ni endast skall göra enstaka ex altså...

Edit: Dyker ibland upp sådana stansmaskiner beggat annars
Användarvisningsbild
nova
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 februari 2007, 19:47:50
Ort: Uppsala

Inlägg av nova »

Hur mycket kostar Stahlwilles prylar?
Mer än din budget?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

jag tänkte nog återanvända mina gamla verktyg som är rätt välvalda för vår typ av verksamhet.

Okej grabbar. jag behöver en länk till en fräs-leverantör... kom igen nu!!!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hur har du tänkt göra?

Fräsa i skumgummi?
Fräsa en plugg för att sen gjuta?
Fräsa annat material direkt?

Skumgummi är nog inte bästa/lättaste materialet att fräsa.
Kan du använda tex frigolit å "klä" den med annat material efter utfräsningen?

Är du säker på att du ska fräsa, å inte tex vattenskära?
Ska du ha en maskin stående hos dig?
Gör du bearbetningsfilerna (G-koder) själv?

Hur stora blir bitar?
Med mera, med mera, med mera...

Olika material och tillvägagångssätt behöver olika typer fräsar.
Så, berätta allt om hur du ska göra.
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

Borde inte det enklaste vara att helt enkelt lägga verktyget på skumgummit, och sedan använda en kniv att skära runt?

Personligen är jag himla sugen på magnetlister, men vet inte hur pass bra det skulle funka. Man skulle ju kunna göra en ultrastark elektromagnet, också behöver man kod för att den ska släppa verktygen :lol:
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Jag har nog planer på att fräsa i skumplasten. Jag såg en film där en snubbe fräste i skumplast på 600rpm och det funkade bra.

Min tanke är att göra färdiga "verktygsmallar" i datorn som jag kan placera ut på arbetsytan och sedan låta fräsen göra jobbet.

Naturligtvis blir det en del pyssel att göra hål för alla verktyg i början, men när man väl har dom sparade inbillar jag mig att det är rätt enkelt att flytta om och placera verktygen på datorn så ergonomiskt som möjligt.

Helst vill jag fräsa eftersom jag inte tror att vattenskärning duger, jag ska ju inte igenom hela materialet, och även det "gula" materialet skall fräsas, därför behövs en 3d-fräs och inte bara något som kan kapa konturer, inbillar jag mig.

Jag känner inte heller för att hålla på med pluggar och gjutning. När väl mallen är fixad och verktygen modellerade så ska det bara vara att slänga på skumskivan, spänna fast den och låta fräsen spela... har även lite idéer att sälja färdiga skumskivor i samarbete med en verktygsleverantör jag känner. Det kan bli bra biznis! Verkstäder förlorar mycket pengar på borttappade verktyg, och detta kan bli riktigt bra.

Länkar gossar, länkar!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jag skulle nog ha fräst en inverterad mall i trä och sedan helt enkelt sprutat på pur-skum(?) ni vet sånt man tätar runt dörrar och fönster innan man slår dit foder... När det stelnat kan man ju spraymåla och sedan fräsa bort toppskicktet så kommer en annan färg fram...

/PeterH
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

med pluggar i trä blir det för mycket pyssel. man ska låta maskinerna arbeta, inte en själv.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

www.k2cnc.com

erfarenhet?
Skriv svar