Axelkoppling, stegmotor - gängad stång

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Axelkoppling, stegmotor - gängad stång

Inlägg av lhogberg »

Hej, hur kopplar man ihop en stegmotoraxel (~6 mm) och en standard gängad stång (m8-m10) på ett bra och billigt sätt? har kollat på borrchuckar, men alla jag hittat har högre stigning än gängstängerna. och de axelkopplingar för stegmotorer jag hittat är inte gjorda för gängade stänger. antar att denna fråga borde besvarats förut på detta forum, men jag lyckades inte hitta det...

tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du blev väl inte svettig av allt letande va? :lol:

behöver koppla ihop axlar
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Inlägg av lhogberg »

Haha, jo jag har läst den tråden. :)
Jag ska eventuellt testa att borra en egen, men jag är osäker på dels om jag har tillräckligt bra verktyg, dels om det kan göras tillräckligt glappfritt för att användas till varmtrådssskärning.

Så i denna tråd är jag alltså ute efter färdiga glappfria axelkopplingar (eller motsvarande, typ borrchuckar).
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Svarva ner gängstången till 6mm så finns det massor av kopplingar tex på ebay.

Det går ganska bra att svarva stången med en vanlig borrmaskin, fil och en lagerbock.

koppling typ denna:

Bild

edit:bilden & svarvtips.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

2 bitar luftslang funkar, en med 6mm innerdiameter på motoraxeln och en med 8mm över både gängstången och 6mm slangen.
Och slangklämmor då.
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Inlägg av lhogberg »

POS: menar du då att jag ska bygga en provosorisk svarv genom att fästa gängstången i borrmaskinen och stödja den i lagerbocken?

annars har jag kommit fram till att det kanske inte är så dum idé att göra som du tipsade om i den andra axelkopplingstråden. kom på att det borde vara lättare att få det hela centrerat om man först borrar ett litet hål rakt igenom så blir det sedan lättare att träffa samma mittpunkt från båda sidorna. får göra ett försök.

JB: Blir det inte lätt glappt på det sättet? Luftslangar är väl ganska elastiska, så när rotationsriktningen byts borde det glappa lite? Eller?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ta armerad bensinslang då. Den är hyffsat vridstyv. Dessutom är det inga direkta krafter att tala om för att vrida på gängstången, även ifall värmetråden skulle gå tungt.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Japp jag har gjort så själv några gånger och det funkar ganska bra.
jag svarvade i borrmaskinsänden och stödde en bit bort, sen sågade jag bort det som satt i chucken och inte blev svarvat.
riggade upp det provisoriskt på en planka.
det måste nog inte vara en lagerbock kan nog gå bra med en träbit med lagom hål igenom bara det inte skadar stången.

edit: även om du ska annvända slang som koppling rekomenderar jag att svarva ner stången, det blir lättare att få det att passa och är ganska snabbt gjort att göra en provisorisk svarv.
Senast redigerad av POS 30 januari 2008, 21:55:15, redigerad totalt 1 gång.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

Det är alltså sån här blå luftslang jag menar i polyuretane tror jag.
Om du sätter axlarna tätt ihop och klämmorna ganska tätt så kommer det inte att glappa nått, det blir ju oerhört vridstyvt på en sådan liten yta.
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Inlägg av lhogberg »

MadModder: Tack

POS: tack så mycket för tipsen. men hur viktigt är det egentligen att svarva ner den om man använder en koppling med stoppskruv (hemgjord eller köpt). Testade igår på gymmet att fästa en sån ring med stoppskruv på en gängad skivstång, satt ju som berg =).

JB: ok, ja med en styv slang och litet avstånd så borde det ju funka också. kanske ska testa det också då.

tack för all hjälp!
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

Det är väldigt viktigt att den sitter centrerat, annars blir det trögt och i värsta fall totalstopp med en styv koppling.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

och slangklämmornas fästen ska vara på motstående sidor, annars kan den börja skaka rätt duktigt.
Skriv svar