16f628A och 16F877A

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Sm5xxw
Inlägg: 47
Blev medlem: 5 augusti 2004, 21:32:48
Ort: Norrköping

16f628A och 16F877A

Inlägg av Sm5xxw »

Har köpt dessa två kretsar, och det jag undrar är vilket programmerare ska jag ha till dessa? Är det någon som har lyckats programmera dessa kretsar? Har hört att det har varit problem med de som slutar på "A".

Tacksam för hjälp.

Mvh Fredrik Nestor
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är inga problem med kretsarna, det är bara det att de är av en senare revision. Många av programmerarna man hittar ritningar på ute i cyberrymden har några år på nacken och stödjer därför inte så ofta de nyare revisionerna på de "gamla" kretsarna, d.v.s. det A:et står för.

Detta kringgår du lätt genom att skaffa en programmerare som är "up to date". Det enklaste är att köpa en färdig och välja en från ett nägerlunda seriöst företag som släpper nya firmwares med jämna mellarum, som stödjer de nya kretsarna som kommer ut (så länge hårdvaran är kompatibel).

Jag kör exempelvis med ISP-PRO (sök elfa). Har inga större problem med dessa kretsar med den programmeraren.
Sm5xxw
Inlägg: 47
Blev medlem: 5 augusti 2004, 21:32:48
Ort: Norrköping

Inlägg av Sm5xxw »

hm. lite för dyr för mig tyvärr. Hade tänkt mig att bygga en programmerare själv.
Någon som vet en som stödjer mina pic kretsar, och som inte kostar allt för mycket?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Användarvisningsbild
Garfield
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 mars 2004, 01:45:46

Inlägg av Garfield »

www.microchipc.com har en "bootloader" som man bygga själv gratis visserligen ingen programmerare kan vara bra till när man utvecklar. Själv kör jag microchip ICD2 för utveckling och programmering av picar men den är dyr men ett mycket bra redskap.
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Jag har byggt denna
Det enda jag programmerat med den är 16F628A-20 men det funkar. Jag skulle gärna ha en ICSP-programmerare så man slipper flytta IC:n mellan programmeraren och applikationen hela tiden, känns som det inte är så bra för IC:n heller. Jag kommer nog att bygga en Wisp628 närmsta dagarna.
frax
Inlägg: 75
Blev medlem: 5 juni 2004, 08:58:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av frax »

Rekomenderar Wisp628, den är jävligt bra. Jag körde lite olika programmerare innan, ingen var i närheten. Nu har jag 2st Wispar.

/frax
Användarvisningsbild
Avatar
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 september 2003, 00:47:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Avatar »

Jag har ritat ett enkelt PCB till "Wispen", om någon vill ha filerna så är det bara att PM'a mig...
Skriv svar