Drivsteg till bipolär stegmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Drivsteg till bipolär stegmotor

Inlägg av lhogberg »

Hej, har gett mig in på ett projekt som går ut på att bygga en datorstyrd (MATLAB) varmtrådsskärare. Jag har några bipolära hybrid-stegmotorer med 200 steg per varv och 0,72A/fas , 9,6 ohm, som jag tänkt använda. Närmare bestämt MAE - Motori Apparecchiature Efettriche - Offanengo (CR) HY 200 - 2220 - 072 - A4. Någon som känner till den, har inte hittat något datablad på internet...

Det ideala vore om jag kunde koppla till datorn via USB, men parallellporten verkar mycket enklare?

Någon som kan tipsa om något drivsteg som är enkelt att bygga som ett första test?

Jag har sett att många drivsteg använder PIC:er, som jag har fattat det behövs det egentligen bara om man vill ha microstepping el. dyl, stämmer det? Tror ni att man klarar sig med hyffsat precision med hel eller halvsteg?
Senast redigerad av lhogberg 18 januari 2008, 17:45:03, redigerad totalt 1 gång.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så mycket text det var. Inte undra på att det gick åt två inlägg. :D

Annars kostar det under hundringen på Kjelle & Co.
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Inlägg av lhogberg »

GFEF: Tack.
jojje: jo iofs kanske kan vara ett alternativ. Antar att du menar Kemo B211, http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,79260000? Någon som har någon erfarenhet av dessa? Är det verkligen så lämpliga att koppla till en dator?

Hade annars funderat på IC-kretsen SGS-Thompson L293B.

Ja, det blev lite långt förra inlägget =)
Men den viktigaste frågan var kanske:

Hur mycket mer komplicerat är det att bygga drivning med USB-anslutning?
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

Problemet med usb är väl att det ska stödjas av programmet som styr motorerna, sen måste man ju kunna programera lite med :)

Är motorerna bipolära eller unipolära? det står bipolära i ämnet och unipolära i inlägget

Om de är unipolära så kan man bygga ett superenkelt drivsteg med en krets som heter ULN2001a, om man bara vill testa lite, för det blir ingen toppprestanda precis.
Annars rekommenderar jag att du bygger/köper en drivkrets som begränsar strömmen med chopperteknik.

Det räcker oftast gott med halvsteg, men det beror på vilken stigning du har på tex trapetz/kulskruven etc.
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Inlägg av lhogberg »

Tack för all hjälp!

JB: ojsan dom är bipolära, skrev fel i inlägget, har ändrat det nu.

Tänkte alltså skriva ett eget program i MATLAB och det stödjer nog USB. Men hur mycket mer komplicerat blir drivsteget, man får väl omvandla den seriella datan till parallell med ett skiftregister, eller?

I det jag läst fick jag uppfattningen att strömbegränsning mest var till nytta vid höga hastigheter och för att minska inverkan av resonans. Så jag tyckte strömbegränsning verkade onödigt i denna långsamma tillämpning, men jag antar att jag har missat något? =)
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

Ström begränsningen gör att du kan annvända mycket högre spänning vilket gör att prestandan jämfört med att köra på tex 5v utan strömbegränsning knappt går att jämföra.

Både startmomentet och hastigheten blir högre, tror jag :D
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

TCA 3727 har jag mycket goda erfarenheter av. och om du ska använda skiftregister och skriva programmet själv kan du köra den med microstepping utan någon PIC, den har även strömbegränsning.

Jag använder själv ett drivkort med den kretsen.
Men i fortsättningen så kommer jag köpa färdiga, det blir ju ändå lika dyrt i slutändan, men det är ju roligt att bygga oxå.

Varför ska du skriva ett program när det finns toppprogram som Mach3?
Vad är MATLAB förresten?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

lhogberg: Det var inte ditt inlägg som det var mycket text i, det var GFEF som hänvisade till så mycket text så det behövdes två inlägg. :D

Du behöver inte alls någon krets med chopper för att få strömbegränsning. Det går lika bra med ett strömbegränsningsmotstånd.

Här kan du föresten hitta en av mina första byggen. Finns massa ställen du kan hitta enkla moduler på.

Bygga för USB, glöm det.
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Inlägg av lhogberg »

JB: Mach3 kostar ju 159$ ! Om jag gör det själv blir det billigt, lite roligare också =). MATLAB är ett beräkningsverktyg som för ingenjörer och forskare. Overkill för stegmotorstyrning, men jag gör projektet på Uppsala Universitet och där är MATLAB något utav en standard.
Tack för tipset om TCA 3727, var dock lite dyrare än andra kretsar jag kollat på.

jojje tack ska du ha. Vad är det som gör USB så svårt?

Funderar för övrigt på att istället för att använda ett seperat drivsteg till alla 4 stegmotorer att använda drivsteg som klarar minst 1,5A för att driva 2 parallellkopplade stegmotorer, tror ni att det funkar bra?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Finns en annan tråd om USB här som du kan följa.

Mach3 Demo (500 rader) är gratis.

Om du ska köra båda sidorna parallellt kan du koppla ihop två motorer, men ska du tex köra ut flygplansvingar, så går alla fyra motorerna olika. Finns massor av exempel, men se tex här.
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Inlägg av lhogberg »

Tror inte demon är tillåten att använda för forskning.

Jag ska skära ut vingprofiler till vertikalaxlade vindkraftverk http://www.teknat.uu.se/forskning/bild. ... gram&id=10
Dessa behöver bara skäras i två dimensioner så de två motorparen ska vara synkrona, så det blir nog två drivsteg till fyra motorer.

tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varför skulle den inte vara det?

OK, du gör som du vill. Lycka till.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Problemet som du kommer att få är att göra saker synkront och jitterfritt direkt från Matlab. Om du vill lyckas, så köp ett breakoutkort och drivare från Jojje samt installera MACH3 och låt Matlab generera G-koder det ger dig tillräkligt med jobb utan att du måste uppfinna hjulet på nytt i onödan.
Skriv svar