Fästa hjul m.m. på elmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Lagan74
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 januari 2008, 12:59:27
Ort: Växjö

Fästa hjul m.m. på elmotor

Inlägg av Lagan74 »

Hej,

Om man har en vanlig elmotor som man vill driva hjul eller dylikt till en robot eller radiostyrd bil med, hur fästes lämpligast dessa hjul m.m. på axeln. Motorn är en vanlig liten 4,5 volts och är köpt på Clas Ohlsson och har artikelnummer 32-3265, om det är av intresse.

Jag är rätt ny på det här med robotar, rc och liknande och svaret kanske är självklart.

Tacksam för tips.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Det undrade jag också när jag höll på med sådant 6- 12 årsåldern...

provade med tamefasen allt - lim, tejp, kilar, skruv. - obalans blev det alltid och så småningom vibrerade grejorna loss...

Det som fungerade bäst var hjul från några av legos 'bil-byggsatser med metallaxel' där axeldiametern på motorn var något större än plasthjulets hål för axeln och kunde tryckas dit med presspassning, och med avkrängt 'gummi' så började motorena kunna använda med gummisnoddar etc. som drivremmar...


Hur gjorde ni andra (nyfiken) - och hur gör proffsen om man inte har spännhylsor och precisionsborrar någon 100-dels mm mindre än axeldiametern för presspassning???
Silverwulf
Inlägg: 212
Blev medlem: 21 november 2007, 00:20:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Silverwulf »

Har köpt en elmotor från Kjell, den största de har för 39:- och jag fick den att passa i en lego-teknik-bit genom att dra nåt varv runt motoraxeln med eltejp. Den håller sådär.

Sedan beställde jag två elmotorer med utväxling av Badtastex (stavning..) som hade tjockare axlar än lego-teknik-bitens krysshål, så jag borrade upp legobiten med en 3mm tjock borr. De funkar asbra. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

när jag gick i mellanstadiet så utnyttjade jag skolans saker, och lånade borr med rätt diameter från farsan jobb,
och sedan skaffade jag egen svarv innan jag blev moppemyndig och därefter var det inte några större problem

har man inte exakt rätt så tar borren under och putsar upp hålet på något sätt, många gånger har jag annvänt träpinnar och carborundum för detta, speciellt om hålen är små, går ganska smidigt

en del saker har jag fått trådgnistat till rätt hål, lyx om man har rätt kontakter :lol:
Användarvisningsbild
Luff
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 oktober 2003, 12:32:58

Inlägg av Luff »

något trevligt tvåkomponentslim, typ superepoxy
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

om motorn är offringsbar så... (vilket dessa är med tanke på låga priset) men riktigt så tänkte man inte när man pysslade med detta. men fortfarande så måste grejorna vara centrerat för att undvika obalans vid högre varv.

skall motorn användas för längre drifttid än 'liten stund', så fins det erfarenhetsmässigt två saker att tänka på -

1:
vårda glidlagret på motorn vid axelutgången, minsta smuts och annat där så är hålet snart mycket större än axeln med känd verkan.

2:
om möjligt kolbortar i motorn - dom riktigt billiga motorerna har vikt fjäderkoppar som borstar och slits snabbt ned även om man lyckas hålla lagret vid axelutgången frisk - det var många leksaksmotorer som havererade av den orsaken..
Skriv svar